• 1
  • 2
2019-06-05, 18:17
Medlem
jontebojs avatar
Som rubriken lyder, har skrivare en historik på vad som skrivs ut och kan man komma åt den på något sätt och isåfall radera den?

Jag kan ha ett jobb på G och jag vill typ trolla mina eventuella kollegor så jag är väl nyfiken
Citera
2019-06-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Som rubriken lyder, har skrivare en historik på vad som skrivs ut och kan man komma åt den på något sätt och isåfall radera den?

Jag kan ha ett jobb på G och jag vill typ trolla mina eventuella kollegor så jag är väl nyfiken
Den har ett minne , om det finns någon historik där vet jag inte eller om det töms efter varje utskrift.
Citera
2019-06-05, 18:53
Medlem
Det beror ju helt på skrivaren. Allt kan ju likväl ligga på en server någonstans om det är en nätverksskrivare.
Citera
2019-06-05, 19:48
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leksandbanan
Den har ett minne , om det finns någon historik där vet jag inte eller om det töms efter varje utskrift.
Vissa saker vill man ju hemlighålla för sin chef
Citera
2019-06-05, 21:09
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:

Ja vissa skrivare ksn spars historik, vissa märken går inte ut med det men en eventuell myndighet skulle kunna återskapa det som skrivits ut på vissa nyare skrivare. Detta gäller troligen inte svenska myndigheter.

Mailade själv företaget som gjorde min skrivare som sa att min modell inte gick att återskapa. Detta då en tid när man var lite extra nojjigt
Citera
2019-06-05, 21:13
Medlem
Har själv sett kontorsskrivare från både Xerox och Canon som sparar användarnamn och filnamn på dokumentet som skrivs ut. Vill du vara anonym så döp om dokumenten till Untitled.pdf, Untitled.docx eller liknande innan du printar.

Att själva innehållet i dokumenten skulle sparas ser jag som väldigt osannolikt.
Senast redigerad av jegh 2019-06-05 kl. 21:18.
Citera
2019-06-06, 07:39
Medlem
Mansingens avatar
Pappret dom du skriver ut kommer att ha en fysisk unik kod som dom flesta människor inte ser. Denna kod kan användas för att spåra vilken skrivare man skrev ut från.

Är det en nätverksskrivare (som det förmodligen är) så är det sedan klappat och klart.

Dålig trolltråd förresten, trodde fler skulle reagera på att ditt fokus på nya jobbet är att ställa till med oreda.
Citera
2019-06-06, 18:24
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Pappret dom du skriver ut kommer att ha en fysisk unik kod som dom flesta människor inte ser. Denna kod kan användas för att spåra vilken skrivare man skrev ut från.

Är det en nätverksskrivare (som det förmodligen är) så är det sedan klappat och klart.

Dålig trolltråd förresten, trodde fler skulle reagera på att ditt fokus på nya jobbet är att ställa till med oreda.
Okej, hur är det med skrivare i hemmet dock?
Citera
2019-06-06, 18:42
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Menar du logg? Det beror på skrivaren. Stora arbetsplatser kan ha programvaror som övervakar vad de anställda printar ut. Räkna med risken att de kan se åtminstone dokumentets titel (min_cv.docx eller hemsidans adress och titel).
Citera
2019-06-06, 18:45
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Menar du logg? Det beror på skrivaren. Stora arbetsplatser kan ha programvaror som övervakar vad de anställda printar ut. Räkna med risken att de kan se åtminstone dokumentets titel (min_cv.docx eller hemsidans adress och titel).
Logg ja. Hur rensar man denna isåfall?
Citera
2019-06-06, 18:54
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Logg ja. Hur rensar man denna isåfall?

Beror på. Om det är en stor nätverksskrivare och loggen lagras på själva skrivaren kommer den kanske fråga dig om en admin-kod för att låta dig rensa loggen. Kolla i skrivarens bruksanvisning vilken kod som är default - ofta orkar man inte ändra den. Ofta orkar man då heller inte gå in och nyfikna sig över vad de anställda printar ut.

Är det något mer kriminellt du printat ut så att polisen kan komma att leta i dator och skrivare med forensiska metoder, är det bättre att du kör nåt datorstädningsprogram typ ccleaner. Ovanstående gäller om du bara vill dölja att du söker nytt jobb.
Citera
2019-06-07, 02:32
Medlem
Mansingens avatar
Citat:
Okej, hur är det med skrivare i hemmet dock?
Vad fan menar du? Finns det olika modeller beroende på deras fysiska position?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in