• 1
  • 2
2019-06-05, 12:22
Medlem
Hej,

Har under större delen av mitt liv haft s.k kärlekshandtag. Har under större delen (fram till 15 år) av mitt liv varit lite "knubbig". Något jag tog tag i när jag var 14-15 år.

Började banta som en jävla idiot och körde samtidigt LCHF dieten. Gick från 76 till 57 under ca 9 månaders tid. Var ca 1,75 då, är numera ca 1,78.

Folk runtomkring mig poängterade hur extremt smal jag hade blivit.

Problemet är dock att jag aldrig någonsin blev av med mina kärlekshandtag. Och dem sitter kvar än idag. Hade jag gått ner ännu mer i vikt hade folk trott jag hade haft anorexia, för riktigt hälsosamt såg det inte ut (har sett bilder och blev lite chockad över hur långt det hade gått).

Väger numera runt 65kg och givetvis sitter dessa kärlekshandtag kvar. Jag undrar då hur jag någonsin öht lär få bort dem där? Att gå ner i vikt igen känns rätt meningslöst...

Sedan fanns det killar i klassen som var riktigt smal/halvtränad som dessutom vägde mer än vad jag gjorde 😶

Vad borde jag gjort/göra för att äntligen bli av med mina kärlekshandtag???
Citera
2019-06-05, 12:30
Medlem
Det enda tips jag kan ge är att fortsätta med att röra dig mycket, träna m.m. Banta inte utan ät rimliga mängder för kroppen är bra på att "spara undan" energi i form av fett om den märker att näringen inte kommer in.
Citera
2019-06-05, 12:39
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Hej,

Har under större delen av mitt liv haft s.k kärlekshandtag. Har under större delen (fram till 15 år) av mitt liv varit lite "knubbig". Något jag tog tag i när jag var 14-15 år.

Började banta som en jävla idiot och körde samtidigt LCHF dieten. Gick från 76 till 57 under ca 9 månaders tid. Var ca 1,75 då, är numera ca 1,78.

Problemet är dock att jag aldrig någonsin blev av med mina kärlekshandtag. Och dem sitter kvar än idag. Hade jag gått ner ännu mer i vikt hade folk trott jag hade haft anorexia, för riktigt hälsosamt såg det inte ut (har sett bilder och blev lite chockad över hur långt det hade gått).

Väger numera runt 65kg och givetvis sitter dessa kärlekshandtag kvar. Jag undrar då hur jag någonsin öht lär få bort dem där? Att gå ner i vikt igen känns rätt meningslöst...

Sedan fanns det killar i klassen som var riktigt smal/halvtränad som dessutom vägde mer än vad jag gjorde 😶

Eftersom det inte går att punktförbränna fett (var fett lagras är en genetisk fråga) är det viktnedgång som gäller. Vill du se hälsosam samtidigt som du får ner din fettprocent kan du börja styrketräna för att bli mer muskulär.
Citera
2019-06-05, 12:40
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Allt handlar inte om vikten, inte heller i detta fall.

Du behöver börja lyfta tungt och få lite muskler - det i sig förbränner även fett.
Antar att du är lite sk. "skinny fat" just nu, smal i kläder med hänger och är lite slappt när tröjan åker av.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vissa fettdepåer släpper kroppen inte ifrån sig. Jag är kvinna ochhade för lågt BMI i tonåren. Ändå hade jag kärlekshandtag. Smala personer med kärlekshandtag brukar därför fettsuga sig - eller acceptera sin kropp.
Citera
Medlem
Huden krymper inte lika snabbt som fettet försvinner, antagligen mest lite slapp hud där just nu.
Citera
2019-06-05, 12:49
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vissa fettdepåer släpper kroppen inte ifrån sig. Jag är kvinna ochhade för lågt BMI i tonåren. Ändå hade jag kärlekshandtag. Smala personer med kärlekshandtag brukar därför fettsuga sig - eller acceptera sin kropp.

Det är i princip sant - för kvinnor, eftersom kvinnor biologiskt SKA ha mer kroppsfettsprocent än män. En kvinna på 170cm och 70kg ser helt annorlunda ut än en man vid samma vikt och längd (no shit) och har garanterat mer fettprocent om båda lever likadant och ingen av dom tränar t.ex.

Lovehandles och chipstuttar hos män betyder att man har ofördelaktig fördelning av testo/östrogen, inte nödvändigtvis för lite testo men alldeles för mycket östrogen.
TS behöver börja träna och äta bättre/renare.
Citera
2019-06-05, 13:10
Medlem
Börja träna och gå ner i vikt.

Om du ”bara bantar” så blir du helt enkelt smalfet.
Citera
2019-06-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987
Det är i princip sant - för kvinnor, eftersom kvinnor biologiskt SKA ha mer kroppsfettsprocent än män. En kvinna på 170cm och 70kg ser helt annorlunda ut än en man vid samma vikt och längd (no shit) och har garanterat mer fettprocent om båda lever likadant och ingen av dom tränar t.ex.

Lovehandles och chipstuttar hos män betyder att man har ofördelaktig fördelning av testo/östrogen, inte nödvändigtvis för lite testo men alldeles för mycket östrogen.
TS behöver börja träna och äta bättre/renare.

Att kvinnans kropp behöver mer fett för att fungera har ju ingenting att göra hur man ser ut.

En kvinna som har 10-12% kroppsfett ser precis lika rippad ut som en man som har 5-7%. Det vet du säkert men det framkommer inte riktigt.
Citera
2019-06-05, 13:19
Medlem
blindguards avatar
Kan även vara bra att veta om du är man eller kvinna.
Citera
2019-06-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Hej,

Utan bild kan ingen hjälpa dig. Alla chansar vilt ovan.
Citera
2019-06-05, 14:05
Medlem
Du är 178cm lång och väger 65kg? Det låter som en ganska normal vikt ju. Jag har likanande problem men slutat bry mig då jag insett att utan strikt kost och hård träning blir jag inte av med dem. MEN! Det kan du. Testa att sluta dricka alkohol och ut och spring eller gymma med dig så ska du se att det ger med sig. Fettet där ska brännas bort, och det sker inte enbart med hjälp av god kost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in