2019-06-05, 10:32
Medlem
Leipreachans avatar
Hur är sesamolja när det kommer till stekning? Tänkte framförallt kötträtter.
Citera
2019-06-05, 10:36
Moderator
Briasccas avatar
Om du tänker på värmeöverföringseffekten så är den hyfsad, har en ryktemperatur på drygt 200 grader, vilket gör den användbar för allroundstekning.
Citera
2019-06-05, 10:42
Medlem
StigAllans avatar
Tycker själv att den har för genomträngande smak.
Den tar över hela smakpaletten så jag använder den bara som kryddsättning i små mängder.
Citera
2019-06-05, 11:16
Medlem
sommarlovs avatar
Har man barn eller unga gäster kan det bli svårt med den distinkta smaken.
Citera
2019-06-05, 13:16
Medlem
zepofans avatar
Använder oftast sesamolja när jag gör stekgrunden till "asiatisk" mat. Min uppfattning är att mycket av den kraftiga smaken försvinner vid upphettning. Däremot skulle jag nog aldrig komma på tanken att steka en vanlig köttbit i sesamolja.
Citera
2019-06-05, 13:35
Medlem
Var försiktig med sesamolja bara då den är väldigt potent smakmässigt. Den tar enkelt över om det blir för mycket :P
Citera
2019-06-05, 14:41
Medlem
McVegans avatar
Eftersom att den smakar så mycket rekommenderar jag att använda den mot slutet av tillagningen. Använder själv endast sesamolja inom asiatisk matlagning men du kan ju testa dig fram.
Citera
2019-06-05, 15:50
Medlem
klybans avatar
Man använder sällan sesamolja till jsut stekning och ensamt och för oss här.
Men i asiatiskt och en del annan mat, så är den vanligt förekommande, men ofta med flera ingredienser till också.
Som tex vinäger av någon sort, sriracha, hoisin, soja, sherry/vin och kan vara ett gäng till.

Sen har du den mer "smaklösa", men den tycker jag inte talas ofta om, om nu man har denna som fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in