2019-06-05, 10:32
Medlem
Leipreachans avatar
Hur r sesamolja nr det kommer till stekning? Tnkte framfrallt kttrtter.
Citera
2019-06-05, 10:36
Moderator
Briasccas avatar
Om du tnker p vrmeverfringseffekten s r den hyfsad, har en ryktemperatur p drygt 200 grader, vilket gr den anvndbar fr allroundstekning.
Citera
2019-06-05, 10:42
Medlem
StigAllans avatar
Tycker sjlv att den har fr genomtrngande smak.
Den tar ver hela smakpaletten s jag anvnder den bara som kryddsttning i sm mngder.
Citera
2019-06-05, 11:16
Medlem
sommarlovs avatar
Har man barn eller unga gster kan det bli svrt med den distinkta smaken.
Citera
2019-06-05, 13:16
Medlem
zepofans avatar
Anvnder oftast sesamolja nr jag gr stekgrunden till "asiatisk" mat. Min uppfattning r att mycket av den kraftiga smaken frsvinner vid upphettning. Dremot skulle jag nog aldrig komma p tanken att steka en vanlig kttbit i sesamolja.
Citera
2019-06-05, 13:35
Medlem
Var frsiktig med sesamolja bara d den r vldigt potent smakmssigt. Den tar enkelt ver om det blir fr mycket :P
Citera
2019-06-05, 14:41
Medlem
McVegans avatar
Eftersom att den smakar s mycket rekommenderar jag att anvnda den mot slutet av tillagningen. Anvnder sjlv endast sesamolja inom asiatisk matlagning men du kan ju testa dig fram.
Citera
2019-06-05, 15:50
Medlem
klybans avatar
Man anvnder sllan sesamolja till jsut stekning och ensamt och fr oss hr.
Men i asiatiskt och en del annan mat, s r den vanligt frekommande, men ofta med flera ingredienser till ocks.
Som tex vinger av ngon sort, sriracha, hoisin, soja, sherry/vin och kan vara ett gng till.

Sen har du den mer "smaklsa", men den tycker jag inte talas ofta om, om nu man har denna som frga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in