• 1
  • 2
2019-06-05, 09:06
Medlem
köper min första lägenhet idag. vad är ett depositionsavtal 10%?
Citera
2019-06-05, 09:12
Medlem
Betyder att du ska funka in 200k-oändligheten kr i så kallad handpenning.
Citera
2019-06-05, 09:13
Medlem
SYSTEMexes avatar
https://lawline.se/answers/2407

Första resultatet på google
Citera
2019-06-05, 10:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
https://lawline.se/answers/2407

Första resultatet på google

Citerar från sidan:

Citat:
Ett depositionsavtal är ett särskilt upprättat avtal mellan en säljare -mäklare-köpare. En handpenning brukar normalt avläggas som en kontant deposition på 10 % av köpesumman. I avtalet anges sedan hur dessa pengar skall hanteras om exempelvis köparen väljer att dra sig ur köpet. Ofta tillfaller då beloppet säljaren som kompensation men annat kan givetvis avtalas. Det är särskilt uttalat att en klausul i ett köpeavtal av denna karaktär inte godtas utan kräver ett separat dokument.
Citera
2019-06-05, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Citerar från sidan:
jag har redan läst det där. tänkte ifall ngn kunde förklara med egna ord väldigt kort.
Citera
2019-06-05, 10:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
jag har redan läst det där. tänkte ifall ngn kunde förklara med egna ord väldigt kort.

Om du köper en lägenhet/hus för två miljoner ska du betala in tvåhundratusen kronor (10 %) tidigare än resterande pengar, d.v.s innan tillträde. Om du drar dig ur affären mellan du betalade tvåhundratusen och innan resterande del (1,8 miljoner) är betalade kan du ofta förlora (del av) de tvåhundratusen.
Citera
2019-06-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om du köper en lägenhet/hus för två miljoner ska du betala in tvåhundratusen kronor (10 %) tidigare än resterande pengar, d.v.s innan tillträde. Om du drar dig ur affären mellan du betalade tvåhundratusen och innan resterande del (1,8 miljoner) är betalade kan du ofta förlora (del av) de tvåhundratusen.
tack. om banken drar sig undan då? dvs att de inte ger banklån. vad händer då?
Citera
2019-06-05, 12:05
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
tack. om banken drar sig undan då? dvs att de inte ger banklån. vad händer då?

Har du ett lånelöfte? Vet du att banken har godkänt dig som låntagare, att banken ställer upp med det du behöver? Då finns ingen anledning att tro att banken ska dra sig ur. Om inte banken har godkänt dig och gett dig ett skriftlig lånelöfte / godkänt din låneansökan ska du inte skriva på lägenhetsköpet. Skriver du under utan att ha ett godkännande från banken får du hitta ett annat sätt att betala lägenheten, för betalningsskyldig blir du vid ett påskrivet kontrakt.
Citera
2019-06-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Har du ett lånelöfte? Vet du att banken har godkänt dig som låntagare, att banken ställer upp med det du behöver? Då finns ingen anledning att tro att banken ska dra sig ur. Om inte banken har godkänt dig och gett dig ett skriftlig lånelöfte / godkänt din låneansökan ska du inte skriva på lägenhetsköpet. Skriver du under utan att ha ett godkännande från banken får du hitta ett annat sätt att betala lägenheten, för betalningsskyldig blir du vid ett påskrivet kontrakt.
jag har ett lånelöfte men det betyder väl ingenting? man måste tydligen ringa banken först innan skrivning. jag väntar på samtal från banken. 2h väntetid.
Senast redigerad av fassback 2019-06-05 kl. 12:17.
Citera
2019-06-05, 12:21
Medlem
Citat:
jag har ett lånelöfte men det betyder väl ingenting? man måste tydligen ringa banken först innan skrivning. jag väntar på samtal från banken. 2h väntetid.

Bäst är att först kontrollera med mäklaren och därefter skriva in det i avtalet (fassback har rätt att få tillbaka depositionen vid avsaknad av lån)
Citera
2019-06-05, 12:56
Medlem
Kolla du med banken att du får låna.
Skriver du under och sen inte fullföjer så blir du skadeståndsskyldig. Då kan du få betala ev mellanskillnad på en omförsäljning och mäklararvode som säljaren ska betala.
Citera
2019-06-05, 14:03
Medlem
asså, banklånet blir då bostadens pris minus handpenning (15%) till banken minus depositionen (10%) till mäklarbolaget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in