Citat:
Ursprungligen postat av
Lillarapunzel
Kan börja med att förtydliga att jag är 21 år gammal, och myndig sedan snart 4 år tillbaka. Så den juridiska biten kan vi släppa direkt. Dock bor jag hemma, men i en förort till en stad, i ett län, där bostadsbristen är total. "Men flytta hemifrån" är således ett ganska värdelöst råd.
Nåväl. Jag är alltså 21 år gammal tjej, som börjar lessna på min kontrollerande mamma. Rent legalt kan hon ju inte göra någonting åt mig, vilket hon också vet om, men det blir ständiga bråk för varje minsta sak. Ska jag nu på sommaren gå ut och vill ha typ knälånga jeansshorts eller en normalt figurnära icke-urringad T-shirt blir det världens gräl för att jag går "utmanande" klädd, och får världens moralpredikan om hur moraliskt förkastligt det är, och att jag nästan förtjänar att våldtas. Ibland kan hon sätta igång bara för att jag vill gå med håret utsläppt och inte täckt/uppsatt i knut, för att hon menar att det kan vara utmanande och triggande t.om.
Vill jag istället gå på någon form av event, säg en konsert på kvälltid och komma hem först vid 21-22, blir det totalt ramaskri om hur farlig staden är, och att jag får vara glad om jag kommer hem levande typ.
Tilläggas kan är att vi är helt vanliga svenssons, som bor i ett helt vanligt medelsvenssons-villaområde som är en förort till en miljonstad. Ingenting har heller hänt mig någonsin, som skulle kunna förklara hennes beteende, utan hon har helt enkelt bara ett sjukligt kontrollbehov.
Efter att ha hört detta i snart 4 år (sedan jag var myndig och började ta mig friheter att t.ex gå ut i "utmanande" - normala sommarkläder, gå på event på kvällar etc.) är jag så less att jag snart kräks. Ja, jag vet att hon inte är frisk som håller på sådär. Samtidigt bor jag hemma och vill inte behöva fly man ur huse för att slippa höra hennes ständiga moralpredikningar och tjat.
Hur ska jag, på ett vuxet och moget sätt, bemöta hennes galenskaper, tycker ni? Att försöka sätta sig ner och prata är verkningslöst, hon blir bara tokig enligt sedvanligt manér och säger att jag är hennes dotter = hon bestämmer.
Du kan välja metoden positivt-negativt-positivt. Först något positivt och berömmande, sedan det negativa/det du vill förändra, sedan något positivt igen.
- Jag vet att du oroar dig för mig för att du älskar mig
- Man kan inte sluta leva för att man är rädd att kanske något kan hända
- Jag är tacksam för att du bryr dig så mycket om mig, det är inte alla som har en sån mamma.
Kanske inte exakt de replikerna, du vet själv vad som kanske kan fungera.
Dessutom kan du upplysa din mamma om att den allra farligaste platsen för en kvinna är i hemmet, rent statistiskt alltså, det är där kvinnor våldtas, misshandlas och mördas i störst utsträckning och det av en anhörig.
Din mamma bryr sig om dig, när ett barn växer upp och fortfarande bor hemma så blir det lätt så att barn/förälderrollerna biter sig fast, du var ju alldeles nyss 7 år och började skolan. I en storstad är det svårt, mycket svårt att få tag på bostad om man inte har ett stort kapital. Ett alternativ för dig för att komma ur den onda spiralen som riskerar att helt förstöra er relation är att under några år flytta till en stad där du kan få både bostad och arbete/bostad fungera.