2019-06-04, 22:38
Medlem
Lilla vän, ingen här på FB kan ge dej ett råd eller hjälpa dej. Sverige är en stor båt som sjunker. Kram på dej
Citera
2019-06-04, 22:41
Moderator
Briasccas avatar
Ni båda, mamma och du, behöver uppenbart skapa en ny relation, en vuxenrelation, som du också konstaterat. Det kommer ni dock inte kunna göra med annat än att någon väsentlig variabel förändras. Spontant tror jag inte det kommer skapas någon sådan utifrån hur de beskriver såväl situationen som mamma, så bästa för dig är att anpassa dig till hennes krav och moralpredikningar, och stanna hemma som en "gamm'flicka" som man sa förr i tiden, eftersom du lever under hennes tak. Det behöver inte vara dåligt och det skulle ge dig det lugn som du eftersträvar, och som är bättre än att vara ute på sommarevent.
Citera
2019-06-04, 22:52
Medlem
AiBangMaiNis avatar
Har du kontakt med dina farsa? Mammor kan oftast bli så här om det inte finns någon fadersfigur i familjen som kan sätta ner foten. Det bästa du kan göra är att föra en normal diskussion med henne och få henne att förstå att du är vuxen och är fri att göra i stort sätt vad du vill. Har du syskon eller är du ensambarn?
Citera
2019-06-04, 23:05
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AiBangMaiNi
Har du kontakt med dina farsa? Mammor kan oftast bli så här om det inte finns någon fadersfigur i familjen som kan sätta ner foten. Det bästa du kan göra är att föra en normal diskussion med henne och få henne att förstå att du är vuxen och är fri att göra i stort sätt vad du vill. Har du syskon eller är du ensambarn?
Ja, vi bor under samma tak. Han är dock inte alls som henne. Är ensambarn. Går som sagt inte att föra en vettig diskussion när hon väl satt igång... :/
Citera
2019-06-04, 23:09
Medlem
SalaciousCrumbs avatar
Jag minns att jag själv var så där "entitled"i din ålder. Tänkt dig saken ur hennes situation då. Du är hennes bebis och nu snyltar du husrum trots att det knappast var planen att du skulle bo hemma i denna ålder då du införskaffades. Tacka fan för att det blir kaos i hennes huvud och att det är svårt att bryta mönster.

Alla vi som bott hemifrån vet att det där är precis hur det är under sista tiden hemma. Alla vi vet att relationen blev på en bra nivå först då vi faktiskt flyttat.

Men det får man ju tydligen inte berätta för dig. Vad förväntar du dig att vi ska göra? Ljuga? Fixa ett boende?
Citera
2019-06-04, 23:57
Medlem
som alla andra nämnt så är lösningen faktiskt att flytta. Du kommer inte bli bemött som en vuxen så länge du lever som ett barn. Det vanliga i din ålder är att börja plugga (och kanske bo i korridor) eller tex jobba och därmed ha råd med bostad/bo med andra.
Citera
2019-06-05, 00:06
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aranka444
Alla bara säger "Flytta" men vart? T. ex. I Göteborg var innan år 2015 väntetid 8 år att få /möjligen bostad på grund av inkompetenta politiker. Nu, många år senare är väntetid 13 år! Vart ska flickan ta vägen??? Stackars dej mitt hjärta.
Sitter på lite insiderinformation kring ämnet och det visar sig att det finns lägenheter utanför Göteborg också.

Hon får väl flytta nån annanstans och ställa sig i kö eller spara till en handpenning för en bostadsrätt. Krävs ingen raketforskare för att lägga fram den strategiplanen.

TS: Du kan inte göra något. Vid en viss tidpunkt i ditt liv börjar finns föräldrar helt enkelt bli outhärdliga och det bästa du kan göra då, dels för ett relation och dels för att du ska bli vuxen, är att flytta hemifrån.
Citera
2019-06-05, 00:34
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Kan börja med att förtydliga att jag är 21 år gammal, och myndig sedan snart 4 år tillbaka. Så den juridiska biten kan vi släppa direkt. Dock bor jag hemma, men i en förort till en stad, i ett län, där bostadsbristen är total. "Men flytta hemifrån" är således ett ganska värdelöst råd.

Nåväl. Jag är alltså 21 år gammal tjej, som börjar lessna på min kontrollerande mamma. Rent legalt kan hon ju inte göra någonting åt mig, vilket hon också vet om, men det blir ständiga bråk för varje minsta sak. Ska jag nu på sommaren gå ut och vill ha typ knälånga jeansshorts eller en normalt figurnära icke-urringad T-shirt blir det världens gräl för att jag går "utmanande" klädd, och får världens moralpredikan om hur moraliskt förkastligt det är, och att jag nästan förtjänar att våldtas. Ibland kan hon sätta igång bara för att jag vill gå med håret utsläppt och inte täckt/uppsatt i knut, för att hon menar att det kan vara utmanande och triggande t.om.
Vill jag istället gå på någon form av event, säg en konsert på kvälltid och komma hem först vid 21-22, blir det totalt ramaskri om hur farlig staden är, och att jag får vara glad om jag kommer hem levande typ.
Tilläggas kan är att vi är helt vanliga svenssons, som bor i ett helt vanligt medelsvenssons-villaområde som är en förort till en miljonstad. Ingenting har heller hänt mig någonsin, som skulle kunna förklara hennes beteende, utan hon har helt enkelt bara ett sjukligt kontrollbehov.

Efter att ha hört detta i snart 4 år (sedan jag var myndig och började ta mig friheter att t.ex gå ut i "utmanande" - normala sommarkläder, gå på event på kvällar etc.) är jag så less att jag snart kräks. Ja, jag vet att hon inte är frisk som håller på sådär. Samtidigt bor jag hemma och vill inte behöva fly man ur huse för att slippa höra hennes ständiga moralpredikningar och tjat.
Hur ska jag, på ett vuxet och moget sätt, bemöta hennes galenskaper, tycker ni? Att försöka sätta sig ner och prata är verkningslöst, hon blir bara tokig enligt sedvanligt manér och säger att jag är hennes dotter = hon bestämmer.

Flytta, enda du kan göra. Du kan inte heller göra en tråd här och ignorera våra råd, eftersom det rådet kanske är det rätta.

Kortsiktiga lösningar är att bemöta hennes tjat med något känsloladdat typ "mamma du får mig att känna mig som ett barn, jag är vuxen nu", det går itne att argumentera med vad någon känner. Alternativet är väl "dont JADE" - justify, argue, defend or explain - upprepa bara "nej" eller något annat som hon inte kan argumentera med. Men det är sjukt bortskämt att klaga på sin morsa när man bor hemma. Betalar du hyra? betalar du mat? jobbar du? Hoppas du svarar ja på alla de tre, annars kan du dra åt helvete.
Citera
2019-06-05, 06:14
Medlem
Citat:
Kan börja med att förtydliga att jag är 21 år gammal, och myndig sedan snart 4 år tillbaka. Så den juridiska biten kan vi släppa direkt. Dock bor jag hemma, men i en förort till en stad, i ett län, där bostadsbristen är total. "Men flytta hemifrån" är således ett ganska värdelöst råd.

Nåväl. Jag är alltså 21 år gammal tjej, som börjar lessna på min kontrollerande mamma. Rent legalt kan hon ju inte göra någonting åt mig, vilket hon också vet om, men det blir ständiga bråk för varje minsta sak. Ska jag nu på sommaren gå ut och vill ha typ knälånga jeansshorts eller en normalt figurnära icke-urringad T-shirt blir det världens gräl för att jag går "utmanande" klädd, och får världens moralpredikan om hur moraliskt förkastligt det är, och att jag nästan förtjänar att våldtas. Ibland kan hon sätta igång bara för att jag vill gå med håret utsläppt och inte täckt/uppsatt i knut, för att hon menar att det kan vara utmanande och triggande t.om.
Vill jag istället gå på någon form av event, säg en konsert på kvälltid och komma hem först vid 21-22, blir det totalt ramaskri om hur farlig staden är, och att jag får vara glad om jag kommer hem levande typ.
Tilläggas kan är att vi är helt vanliga svenssons, som bor i ett helt vanligt medelsvenssons-villaområde som är en förort till en miljonstad. Ingenting har heller hänt mig någonsin, som skulle kunna förklara hennes beteende, utan hon har helt enkelt bara ett sjukligt kontrollbehov.

Efter att ha hört detta i snart 4 år (sedan jag var myndig och började ta mig friheter att t.ex gå ut i "utmanande" - normala sommarkläder, gå på event på kvällar etc.) är jag så less att jag snart kräks. Ja, jag vet att hon inte är frisk som håller på sådär. Samtidigt bor jag hemma och vill inte behöva fly man ur huse för att slippa höra hennes ständiga moralpredikningar och tjat.
Hur ska jag, på ett vuxet och moget sätt, bemöta hennes galenskaper, tycker ni? Att försöka sätta sig ner och prata är verkningslöst, hon blir bara tokig enligt sedvanligt manér och säger att jag är hennes dotter = hon bestämmer.
Du kan välja metoden positivt-negativt-positivt. Först något positivt och berömmande, sedan det negativa/det du vill förändra, sedan något positivt igen.
- Jag vet att du oroar dig för mig för att du älskar mig
- Man kan inte sluta leva för att man är rädd att kanske något kan hända
- Jag är tacksam för att du bryr dig så mycket om mig, det är inte alla som har en sån mamma.
Kanske inte exakt de replikerna, du vet själv vad som kanske kan fungera.
Dessutom kan du upplysa din mamma om att den allra farligaste platsen för en kvinna är i hemmet, rent statistiskt alltså, det är där kvinnor våldtas, misshandlas och mördas i störst utsträckning och det av en anhörig.
Din mamma bryr sig om dig, när ett barn växer upp och fortfarande bor hemma så blir det lätt så att barn/förälderrollerna biter sig fast, du var ju alldeles nyss 7 år och började skolan. I en storstad är det svårt, mycket svårt att få tag på bostad om man inte har ett stort kapital. Ett alternativ för dig för att komma ur den onda spiralen som riskerar att helt förstöra er relation är att under några år flytta till en stad där du kan få både bostad och arbete/bostad fungera.
Citera
2019-06-05, 16:09
Medlem
1. Måste du bo i Stockholm? Fundera över möjligheten att flytta till någon mindre stad.

2. Se till att du inte är beroende av dina föräldrar - att de inte är skyldiga dig något. Betala för dig i hemmet och hjälp till lika mycket som de andra vuxna i hushållet med sysslor. Då får du ett annat förhandlingsläge. Låt dem inte behandla dig som ett barn när det gäller skyldigheter, så kan du lättare kräva att bli behandlad som en vuxen när det gäller dina rättigheter.

3. Använd din pappa. Kan han medla mellan er?

4. Visa för din mamma att du kan ta hand om dig själv. Du kan köpa försvarsspray, gå självförsvarskurs eller prata om hur du resonerar för att ta hand om dig själv. Är din mamma orolig för att du ska vara promiskuös? Är du det? Om inte, kan du ju prata om hur du resonerar kring (sexuella/romantiska) partners. Ge henne anledning att lita på att hon inte behöver lägga sig i.
Citera
2019-07-09, 13:37
Medlem
avcs avatar
Citat:

Juridiskt sett har din mamma inget försörjningsansvar eftersom du är myndig. Det är därmed en privat överenskommelse att du får stanna, och i gengäld förväntar sig din mamma respekt. Respekt för vad hon anser som lämplig klädnad. Därmed inte sagt att hon har rätt; kanske har hon svårt att komma över modet från sin tid. Eller svårt att inse att du börjat bli vuxen.

Din mamma kommer fortsätta bråka så länge hon ser ett "problem". Nyckeln är att göra henne omedveten om problemet. Kommer ni inte överens genom samtal (genom att du anpassar dig till hennes världsbild eller vice versa), och du inte heller vågar flytta; ta 240'n och åk jorden runt, eller något. Glöm inte lägga av en rökare utanför korvmojen i Fagersta när ni åker förbi. Mvh /J(an Banan)
Citera
2019-07-09, 13:55
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristina1
1. Måste du bo i Stockholm? Fundera över möjligheten att flytta till någon mindre stad.

2. Se till att du inte är beroende av dina föräldrar - att de inte är skyldiga dig något. Betala för dig i hemmet och hjälp till lika mycket som de andra vuxna i hushållet med sysslor. Då får du ett annat förhandlingsläge. Låt dem inte behandla dig som ett barn när det gäller skyldigheter, så kan du lättare kräva att bli behandlad som en vuxen när det gäller dina rättigheter.

3. Använd din pappa. Kan han medla mellan er?

4. Visa för din mamma att du kan ta hand om dig själv. Du kan köpa försvarsspray, gå självförsvarskurs eller prata om hur du resonerar för att ta hand om dig själv. Är din mamma orolig för att du ska vara promiskuös? Är du det? Om inte, kan du ju prata om hur du resonerar kring (sexuella/romantiska) partners. Ge henne anledning att lita på att hon inte behöver lägga sig i.

1. Så länge jag pluggar. Har minst 1, och troligen 3 år kvar.
2. Du har absolut en poäng.
3. Hon blir lika tokig, om inte mer, då. Har försökt otaliga gånger. Går inte.
4. Är nykterist, har aldrig smakat alkohol, okysst/oskuld, skulle aldrig få för mig att umgås med en kille på det sättet eller öht ta hem en kille - ens killkompis mitt på dagen och har inte missat en föreläsning på 2 års högskolestudier. Kan inte se att jag kan vara mer skötsam då, och att jag ibland kommer hem sent under dessa förutsättningar ska hon skita i. Är därtill jävligt bra på att slåss (på gott och ont, har slagit ned folk av misstag tyvärr!). Så försvara mig kan jag också om det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in