Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2010-05-07, 12:16
  #37
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Jag vågar mig på en smärre bump av denna tråden för jag skulle vilja ha svar på varför stadsskuld uppstår och utvecklas över huvud taget. Varför har så många länder dessa skulder? Borde man inte kunna rätta munnen efter matsäcken så att säga? Vad är orsakerna till denna utveckling? Vad är ursprunget?

Om någon kan peka mig vidare till källor på nätet eller böcker så är även det välkommet, jag har noll koll.

Har man underskott i budgeten så täpps underskottet igen med lån som ökar på statsskulden, mer än så är det egentligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Om du tjänar tusen kronor per år, men skulle kunna tjäna 1 500 kronor genom att köpa en ny bil för 5 000 kronor så kan du låna 5 000 kronor som du betalar av på tio år. Nu tjänar du 1 250 kronor per år efter kostnader för lånet. Visserligen har du ett lån, men du tjänar bättre och kan investera eller konsumera överskottet. Ett lån är alltså inte per automatik dåligt.

Mjo men det är ju knappast något sådant stater gör. Där har vi ju snarare t.ex. subventionering av apelsinodlingar i övertorneå.
Citera
2010-05-07, 12:18
  #38
Medlem
Roadworkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Jag vågar mig på en smärre bump av denna tråden för jag skulle vilja ha svar på varför stadsskuld uppstår och utvecklas över huvud taget. Varför har så många länder dessa skulder? Borde man inte kunna rätta munnen efter matsäcken så att säga? Vad är orsakerna till denna utveckling? Vad är ursprunget?

Om någon kan peka mig vidare till källor på nätet eller böcker så är även det välkommet, jag har noll koll.
Det är inte lätt att förklara mer än att det är skulder efter lån som folk och företag har tagit,
att det ser ut som det gör idag är bankernas och politikernas fel mer eller mindre,
dom har lånat ut för slapphänt
och inte haft direkt koll på dom som lånar, mycket av det var Aktiemarknaden med som lånade,
när krisen kom på 90-talet så kunde många inte betala helt enkelt,
när dom blev av med sina jobb och företag gick i KK,
på grund av att bankerna drog i handbromsen för fullt,
när folk försökte låna till sig för att betala lånen bl.a.
det var en skapad kris som var bara här i sverige, medans världen rullade vidare,
vi tog oss aldrig ur den krisen och nu är det ännu värre när hela värden är i kris,
var det slutar vet ingen.

När allt hade lugnat ner sig så började bankerna skena iväg igen och här sitter vi idag.
lite info kan du få från denna videon som finns att ladda ner, hur allt började och varför.
http://thepiratebay.org/torrent/3496...errevolutionen
Citera
2010-05-07, 12:22
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Jag vågar mig på en smärre bump av denna tråden för jag skulle vilja ha svar på varför stadsskuld uppstår och utvecklas över huvud taget. Varför har så många länder dessa skulder? Borde man inte kunna rätta munnen efter matsäcken så att säga? Vad är orsakerna till denna utveckling? Vad är ursprunget?

Om någon kan peka mig vidare till källor på nätet eller böcker så är även det välkommet, jag har noll koll.

Se Jumpcuts inlägg.

De enda fall då noll statsskuld är optimalt är i princip när ett överskott av kapital finns, och förväntad avkastning på inhemska projekt är så låga att det inte ens lönar sig med megaprojekt vars räkenskaper projekteras flera århundraden framåt. I verkligheten handlar kapitalöverskottet för det mesta om oljepengar, och dessa hamnar istället i länder där det finns investeringspotential.

Detta gäller alltså utlandsskulden. Statsskulden i stort kan skilja sig mycket, och måste inte bero på just investeringsbehov och kapitalöverskott/underskott. Kortsiktiga lån mellan länder/IMF/Kommersiell sektor kan också vara pga behov av likviditet i det korta loppet.
__________________
Senast redigerad av Tjaeng 2010-05-07 kl. 12:25.
Citera
2010-05-07, 12:24
  #40
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Har man underskott i budgeten så täpps underskottet igen med lån som ökar på statsskulden, mer än så är det egentligen inte.



Mjo men det är ju knappast något sådant stater gör. Där har vi ju snarare t.ex. subventionering av apelsinodlingar i övertorneå.
Visst lånar man pengar till investeringar ibland, särskilt lite fattigare länder. Jag ville bara exemplifiera att en statsskuld per definition är dålig.
Citera
2010-05-07, 12:26
  #41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Har man underskott i budgeten så täpps underskottet igen med lån som ökar på statsskulden, mer än så är det egentligen inte.

Är du Grek ? Du resonerar som en sådan!

Statsskulden ska betalas av och för den betalar man ränta som är en av de större utgiftsposterna i statsbudgeten och minskar möjligheterna att betala pensioner eller barnbidrag.
De bästa är att inte ha någon statskuld alls, men måste man ha den ska den kunna återbetalas helt under goda år.
Citera
2010-05-07, 12:37
  #42
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Är du Grek ? Du resonerar som en sådan!

Statsskulden ska betalas av och för den betalar man ränta som är en av de större utgiftsposterna i statsbudgeten och minskar möjligheterna att betala pensioner eller barnbidrag.
De bästa är att inte ha någon statskuld alls, men måste man ha den ska den kunna återbetalas helt under goda år.

Hur ökar man på statsskulden då? Genom att ha överskott i kassan?
Citera
2010-05-07, 12:44
  #43
Medlem
OKPOSOs avatar
Är inte vidare insatt i tråden, men klart är i alla fall att de rödgröna om de vinner vill låna, big time.

Lån som Alliansen de senaste 4åren jobbat med att beta av.
Citera
2010-05-07, 12:57
  #44
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Hur ökar man på statsskulden då? Genom att ha överskott i kassan?

Va?
Citera
2010-05-07, 12:58
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Är inte vidare insatt i tråden, men klart är i alla fall att de rödgröna om de vinner vill låna, big time.

Lån som Alliansen de senaste 4åren jobbat med att beta av.

Som sagt då är lån i sig inget dåligt per automatik.

Däremot så har det flaggats för utgiftshöjningar, och det är just denna utgiftshöjning de rödgröna vill finansiera med lån. Då förutsätter det att utgiftshöjningen ger landet en fördel på ett sätt som dels möjliggör återbetalning av lånen utan allt för höga kostnader (T.ex om Sverige hade varit ett U-land med gigantiska råvarufyndigheter men inga pengar att bygga gruvor och infrastruktur för), samt att utgifterna i sig leder till något konstruktivt istället för att elda på inflationen och sänka sysselsättningen. Vilket kommer inträffa vid rödgrönt lånfinansieringsbonanza.
__________________
Senast redigerad av Tjaeng 2010-05-07 kl. 13:12.
Citera
2010-05-07, 13:07
  #46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Va?
Hur svårt är det egentligen att förstå? Han svarade på frågan hur statsskulden uppstår. Att du tolkade det som att han tyckte att man kunde budgetera lite hipp som happ och att det bara var att låna om det inte gick ihop säger ju mer om dig än om honom.
Citera
2010-05-07, 17:59
  #47
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Som sagt då är lån i sig inget dåligt per automatik.

Däremot så har det flaggats för utgiftshöjningar, och det är just denna utgiftshöjning de rödgröna vill finansiera med lån. Då förutsätter det att utgiftshöjningen ger landet en fördel på ett sätt som dels möjliggör återbetalning av lånen utan allt för höga kostnader (T.ex om Sverige hade varit ett U-land med gigantiska råvarufyndigheter men inga pengar att bygga gruvor och infrastruktur för), samt att utgifterna i sig leder till något konstruktivt istället för att elda på inflationen och sänka sysselsättningen. Vilket kommer inträffa vid rödgrönt lånfinansieringsbonanza.

Men vilket är den rödgrönes motargument i detta fall? Du verkar ju anse att det kommer att gå åt helsifyr med en sådan politik, men de rödgröna har alltså helt och hållet missat detta? Är det fråga om rent röstfiske och realiserande av politiska mål (mer välfärd etc) och sedan får de reda ut betalningen en annan dag? För en oinsatt som mig så verkar det mycket märkligt att det inte finns en etablerad sanning. En analys av ekonomiska orsakssammanhang. Nu verkar det ju som om det finns en massa olika idéer rörande detta, för inte kan väl de rödgröna medvetet vilja "elda på inflationen och sänka sysselsättningen"?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback