• 1
  • 2
2019-06-02, 18:57
Medlem
Så länge jag minns (har ej kollat upp data på detta) så har priserna i Danmark varit typ 20-30% dyrare än i Sverige. Jag har alltid antagit att det är för att Danmark är ett rikare land i Sverige. Men är inte BNP per capita typ samma för Danmark som för Sverige?

Rent allmänt - varför är varorna i ett land dyrare egentligen? Är det BNP per capita, värdet på valutan, handelsbalans...? Hur hänger allt detta ihop?
Citera
2019-06-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koxxinell
Så länge jag minns (har ej kollat upp data på detta) så har priserna i Danmark varit typ 20-30% dyrare än i Sverige. Jag har alltid antagit att det är för att Danmark är ett rikare land i Sverige. Men är inte BNP per capita typ samma för Danmark som för Sverige?

Rent allmänt - varför är varorna i ett land dyrare egentligen? Är det BNP per capita, värdet på valutan, handelsbalans...? Hur hänger allt detta ihop?

Har för mig att det är så att dom tjänar mer eller betalar mindre skatt?
Citera
2019-06-02, 19:07
Medlem
Citat:
Se index nedan
http://cityshoppa.se/prisnivaer-i-48...terutgifterna/
Citera
2019-06-02, 19:11
Medlem
Citat:

du kanske ska kolla upp vad en svensk krona kostar och vad man tjänar där för samma jobb. det är bara retarderade polackr och fransmän som har svårt med matten.
Citera
2019-06-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Har för mig att det är så att dom tjänar mer eller betalar mindre skatt?

Numera har Danmark och några andra länder passerat Sverige när det gäller skattetryck.
Danmarks valuta är väl kopplad till euron tror jag. Med svenska pengar blir det då dyrare att handla i Danmark. Lönerna i svenska pengar är väl då på samma sätt högre. Inte helt säker på detta !
Citera
2019-06-02, 19:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Värdelös kurs på SEK. Minns att jag på 70-talet kunde få 100DKK för 60-65SEK. Då var DK väldigt fördelaktigt för svenskar. Sveriges ekonomi/SEK snarare totalhavererade under 90-talskrisen, och därefter återhämtade sig SEK inte mot DKK. På senaste tiden har SEK fallit än mer.

Jag tror inte SEK kommer att återhämta sig någon gång så vi får tillbaka en "trevlig" kurs så DK blir billigt för oss svenskar. I alla fall inte på en mansålder.
Citera
2019-06-02, 19:27
Medlem
dricksprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Numera har Danmark och några andra länder passerat Sverige när det gäller skattetryck.
Danmarks valuta är väl kopplad till euron tror jag. Med svenska pengar blir det då dyrare att handla i Danmark. Lönerna i svenska pengar är väl då på samma sätt högre. Inte helt säker på detta !

Danmark är på inga sätt nära Sverige i skattetryck, inte på något sätt, hur du än räknar. Att valutan är kopplad till € är däremot helt korrekt. Danskar tjänar mer över lag, har på pappret sämre sociala förmåner men är i realiteten samma skit som i Sverige.
Citera
2019-06-02, 19:29
Medlem
Danmark och Sverige har negativ styrränta när omvärlden höjer sin. Varför Sverige sjunker i botten är de kommande kriserna Sverige står inför som omvärlden har räknat in i valutakursen. Danmark däremot har sin valuta kopplad till Euron och är därmed fortsatt stark (relativt).
Citera
2019-06-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dricksprit
Danmark är på inga sätt nära Sverige i skattetryck, inte på något sätt, hur du än räknar. Att valutan är kopplad till € är däremot helt korrekt. Danskar tjänar mer över lag, har på pappret sämre sociala förmåner men är i realiteten samma skit som i Sverige.

Googla skattetryck Europa så får du se. Det är inga stora skillnader men skillnad är det.
Däremot håller jag med om att Danmark och Sverige i det stora hela är likvärdiga. Danskarna har klarat sig bra ! De är duktiga. Men språket är för jävligt !
Citera
2019-06-02, 19:51
Medlem
dricksprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Googla skattetryck Europa så får du se. Det är inga stora skillnader men skillnad är det.
Däremot håller jag med om att Danmark och Sverige i det stora hela är likvärdiga. Danskarna har klarat sig bra ! De är duktiga. Men språket är för jävligt !

Googla du istället vad alla sidor tar upp för skatter, sen när du googlat ser du till exempel att den svenska arbetsgivaravgiften inte tas upp, men det om något är ju såklart en skatt på ~32% som ju bland annat danska lönetagare och företagare istället kan använda till att konsumera.
Citera
2019-06-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dricksprit
Googla du istället vad alla sidor tar upp för skatter, sen när du googlat ser du till exempel att den svenska arbetsgivaravgiften inte tas upp, men det om något är ju såklart en skatt på ~32% som ju bland annat danska lönetagare och företagare istället kan använda till att konsumera.

Alla skatteintäkter tas upp i skattetrycket, även indirekta skatter som arbetsgivaravgiften. Var lite nöjd över att skattetrycket är högre i Danmark istället för att gnälla.
Citera
2019-06-02, 21:12
Medlem
dricksprits avatar
Jepp, nöjd som fan.

https://tradingeconomics.com/country...ntinent=europe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto