2019-06-03, 09:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Irrelevant kan det ju inte vara om man vill stänga ned hela forumet?

Ingen av de lagar vi diskuterar handlar om att stänga forumet.
Citera
2019-06-03, 09:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ingen av de lagar vi diskuterar handlar om att stänga forumet.
OK, då är jag med. Tyckte jag läste om det i tråden. Fast det kanske var att dra ämnet ett snäpp för långt...
Citera
2019-06-03, 09:10
Medlem
Stones avatar
Fråm Emilio Ingross, Söörgard till Helena med likdelar... jaha, det låter ju något som journalister och Flashbackare borde frukta. Men rolig läsning.
Citera
2019-06-03, 09:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, då är jag med. Tyckte jag läste om det i tråden. Fast det kanske var att dra ämnet ett snäpp för långt...

Korrekt att folk har pratat om det, men något juridiskt hot att stänga Flashback finns såvitt jag förstår inte. Hotet ligger snarare i att medlemmarna i den här gruppen påstås trakassera Flashbacks annonsörer.
Citera
2019-06-03, 09:16
Bannlyst
Citat:
Medlemmar är alltid ansvariga för vad de skriver. Om du förtalar eller hotar någon, vare sig det är på Flashback och Facebook, kan du dömas för olaga hot eller förtal.

Nu kom det ju ett åtal där man inväntar dom där en moderator för en facebook-grupp ställts som ansvarig för saker andra har skrivit, så så självklart är ju inte det där.
Citera
2019-06-03, 09:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Nu kom det ju ett åtal där man inväntar dom där en moderator för en facebook-grupp ställts som ansvarig för saker andra har skrivit, så så självklart är ju inte det där.

Det råder dubbelt ansvar och dubbel straffbarhet. Den som skrivit ett inlägg kan alltid åtalas, och många har redan blivit dömda för sådant de skrivit på Facebook, t.ex. hets mot folkgrupp.

Utöver detta är den som administrerar eller modererar ett forum också ansvarig för det som skrivs där och kan dömas enligt BBS-lagen om han eller hon inte plockar bort olagliga inlägg. Det är detta som prövas i fallet du nämner.
Citera
2019-06-03, 09:27
Bannlyst
Citat:
Det råder dubbelt ansvar och dubbel straffbarhet. Den som skrivit ett inlägg kan alltid åtalas, och många har redan blivit dömda för sådant de skrivit på Facebook, t.ex. hets mot folkgrupp.

Utöver detta är den som administrerar eller modererar ett forum också ansvarig för det som skrivs där och kan dömas enligt BBS-lagen om han eller hon inte plockar bort olagliga inlägg. Det är detta som prövas i fallet du nämner.

Så är det ju. Jag kanske blandade ihop svaren men jag tolkade det som du ifrågasatte någon som sa att Flashback har ett ansvar för inläggen.
Citera
2019-06-03, 09:31
Medlem
Pantone297Cs avatar
F
Citat:
Ursprungligen postat av admin
De skrämmer journalister till tystnad.
Om inte ens tidningar som Kvällsposten vågar skriva om dem, och t.o.m. raderar artiklar om gruppens medlemmar, så är det dags att uppmärksamma vad de sysslar med.
Jag riktar ingen kritik mot de medier och journalister som av rädsla avpublicerar sina artiklar. Men i sådana sammanhang är det extra viktigt att det också finns de som inte låter sig tystas.

Jag kommer senare att även uppmärksamma journalister och medier som faktiskt vågat gå emot dessa personer, och de konsekvenser som senare drabbat dem.

Om någon utsätter dig för utpressning så har du två alternativ.

1. Underkastelse
2. Avslöja de som hotar dig

Vi har valt det senare, och har under närmare ett år kartlagt gruppens aktiviteter och fått tillgång till material som de försökt radera från nätet. Vi har skärmdumpar från exempelvis Facebook där de diskuterar ryska virus och DDoS-attacker, och hur man ibland måste offra några oskyldiga för att lyckas med sitt mål.

De har även ett slutet forum (SIG) där endast de mest militanta är välkomna, och jag har skärmdumpar på exakt varje inlägg i det forumet.

admin
Förstår att du/ni vill portionera ut lite i taget i denna tråd, så alla läser. Men vore intressant med en separat tråd där all er info läggs, skärmdumpar, artiklar, Mail etc.
Då kan alla som vill skapa sig en helhetsbild.
Citera
2019-06-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Fråm Emilio Ingross, Söörgard till Helena med likdelar... jaha, det låter ju något som journalister och Flashbackare borde frukta. Men rolig läsning.
Glöm inte Kleerup.
Citera
2019-06-03, 09:44
Medlem
Mattsson69s avatar
Hela tråden skriker 2010 ala Flashback.

Året då dom bästa trådarna kom upp men ack så personliga dom var och fyfan vad mycket skit många fick ta utan ett direkt skarpt regelverk.

Med det sagt låter detta som gamla Flashbackare som hatar på nya Flashbackare.

Kul sålänge det vara men fuck va ofta det spåra ut, kolla bara denna tråden.
Citera
2019-06-03, 09:45
Medlem
Giant Squids avatar
Haha
Det här dramat är som en brakfis i en bastu.
Kent Agent....
Citera
2019-06-03, 09:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Du, jag är alltid spydig, oavsett om jag har rätt eller inte.

Men som regulus sa så har denna saken avhandlats ungefär en miljard ggr, så förslaget är att du sätter dig in i hur det faktiskt ligger till istället för att tro att du kommit på något som ingen annan upptäckt.

Fast det jag skrev var exakt det som är rätt. Jag skrev att de kan begära ut data oavsett vart serverhallen är och då skrev du nej. Jag skrev inget om bilboards, inget om forum utan enbart om datalagring. Jag har inte heller påstått att jag kommit på något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in