Citat:
Ursprungligen postat av
sunnis
Vad är det för goodwill du kan förvänta dig av en bil som har gått 15 000mil? Andrahandsvärdet är redan bland de lägsta för den årsmodellen med de miltalen, finns nog ingen Zoe i det här landet som har rullat lika långt som din, så vad spelar då en icke-auktoriserad stämpel för roll? Finns inga garantier ändå. Det rationella är att göra kontrollpunkter och byta kupefilter och justera handbromsen hos en obunden verkstad. För de 4000kr du spar kan du istället göra något vettigare för.
Men visst, vill du göra korrekt enligt boken så tycker jag inte det finns något att gnälla över priset. Arbete och material är 4800kr exkl moms, där ska ska arbetstid och material + ett nytt batteri rymmas.
Helt vansinning serviceplan, VW ID serien är ju betydligt vettigare där.
Vad blir det för modell som nästa elbil?
Jag har garanti på batteriet i ytterligare 1.500 mil, alltså till 16.000 mil.
Angående goodwill, så är Renault ganska generösa med det, jag har läst i olika Renault-forum att man kan få en viss procentsats i rabatt/goodwill, typ 10-40% även på bilar som rullat 15-20.000 mil, förutsatt att de är max 5-7 år gamla och har fullstämplad servicebok.
Det kan ju vara bra om någon dyrare reparation uppkommer, typ motordefekt, växellåda, AC-kompressor eller liknande.
Andrahandsvärdet lär väl bli lite sämre om man inte servar hos Renault, speciellt om man byter in den hos Renault igen, men även hos andra märkeshandlare är en bil med fullstämplad servicebok värd mer.
Den billigaste ZOE med köpebatteri av årsmodell 2018 på nätet (samma som min) kostar 150.000 kr och har rullat 9.000 mil, sedan ligger de andra lågmilarna (1000-3000 mil) på runt 200.000 kronor.
Min med 15.000 mil på mätaren bör då vara värd runt 135.000 kronor idag, - minst, med tanke på skicket! (superskick och ovanlig färg)
Frågan är om det ens är lönt att låta en liten privat verkstad göra servicen, det kanske inte skiljer många kronor jämfört med hos Renault..
- Batteriet kostar väl runt 1500 kr plus montering, låt oss säga 1800 kr totalt.
- Kylvätskebytet kanske 1000 kr?
- Pollenfilter-byte, kanske kostar 1000 kr med montering, (en del av instrumentpanelen måste monteras ur för att komma åt filtret)
- smörja trummorna, låt oss säga 500 kr
- spänna handbromsvajern, kanske 300 kr.
- övrig koll på viktiga punkter, kanske 800 kr.
Skulle bli ca 5.400 kr då hos en annan icke auktoriserad verkstad.
Hos Renault 6.500 kr, det är en tusenlapp mer..
Och då får man en stämpel i boken, med allt vad det nu innebär.
Hur som helst så blir det dyrt..
Min nästa elbil?
En Renault, en Peugeot eller en Volkswagen.
Vi får se.