2021-03-16, 23:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Låter ändå som hyffsat bra pris med tanke på byte av kylarvätska och 12v batteri. Sedan kan man ju fråga sig varför du ska byta kylarvätska som det inte är fel på och ett batteri som antagligen fungerar som det ska.

Batteribyte och byte av kylarvätska är föreskrivet i 15.000 mila servicen, så det måste ju göras.. annars anses inte servicen som utförd, och då får jag heller ingen stämpel i serviceboken.. - med allt vad det innebär för både ev. framtida goodwill ärende och andrahandsvärde på bilen..

Angående servicepunkterna.
- Batteriet ska bytas vart tredje år, oavsett miltal, och min bil blir snart 3 år, därför är batteribytet föreskrivet på min kommande service.
- Kylarvätskan ska bytas vart 5.e år eller efter 15.000 mil, det som infaller först. Min bil har nu rullat 14.500 mil, så därför är dags för byte av kylvätskan också vid denna service.
- pollenfilter ska bytas på varje service.
- smörjning av trummorna fick jag gjort vid 9000 mila servicen, men det ska visst göras igen..
- Handbromsvajern har jag själv sagt till om, handbromsen går att dra långt upp så.. så vajern behöver spännas, men det kan ju inte kosta många kronor.

Jag tycker ändå 6.000-6.500 kronor är mycket för en vanlig service, speciellt då Renault kräver service varje 3000.e mil eller en gång per år, det är rätt höga servicekostnader för en småbil tycker jag.
Citera
2021-03-17, 00:23
Medlem
Vad är det för goodwill du kan förvänta dig av en bil som har gått 15 000mil? Andrahandsvärdet är redan bland de lägsta för den årsmodellen med de miltalen, finns nog ingen Zoe i det här landet som har rullat lika långt som din, så vad spelar då en icke-auktoriserad stämpel för roll? Finns inga garantier ändå. Det rationella är att göra kontrollpunkter och byta kupefilter och justera handbromsen hos en obunden verkstad. För de 4000kr du spar kan du istället göra något vettigare för.

Men visst, vill du göra korrekt enligt boken så tycker jag inte det finns något att gnälla över priset. Arbete och material är 4800kr exkl moms, där ska ska arbetstid och material + ett nytt batteri rymmas.

Helt vansinning serviceplan, VW ID serien är ju betydligt vettigare där.

Vad blir det för modell som nästa elbil?
Senast redigerad av sunnis 2021-03-17 kl. 00:25.
Citera
2021-03-17, 01:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Vad är det för goodwill du kan förvänta dig av en bil som har gått 15 000mil? Andrahandsvärdet är redan bland de lägsta för den årsmodellen med de miltalen, finns nog ingen Zoe i det här landet som har rullat lika långt som din, så vad spelar då en icke-auktoriserad stämpel för roll? Finns inga garantier ändå. Det rationella är att göra kontrollpunkter och byta kupefilter och justera handbromsen hos en obunden verkstad. För de 4000kr du spar kan du istället göra något vettigare för.

Men visst, vill du göra korrekt enligt boken så tycker jag inte det finns något att gnälla över priset. Arbete och material är 4800kr exkl moms, där ska ska arbetstid och material + ett nytt batteri rymmas.

Helt vansinning serviceplan, VW ID serien är ju betydligt vettigare där.

Vad blir det för modell som nästa elbil?

Jag har garanti på batteriet i ytterligare 1.500 mil, alltså till 16.000 mil.

Angående goodwill, så är Renault ganska generösa med det, jag har läst i olika Renault-forum att man kan få en viss procentsats i rabatt/goodwill, typ 10-40% även på bilar som rullat 15-20.000 mil, förutsatt att de är max 5-7 år gamla och har fullstämplad servicebok.
Det kan ju vara bra om någon dyrare reparation uppkommer, typ motordefekt, växellåda, AC-kompressor eller liknande.

Andrahandsvärdet lär väl bli lite sämre om man inte servar hos Renault, speciellt om man byter in den hos Renault igen, men även hos andra märkeshandlare är en bil med fullstämplad servicebok värd mer.

Den billigaste ZOE med köpebatteri av årsmodell 2018 på nätet (samma som min) kostar 150.000 kr och har rullat 9.000 mil, sedan ligger de andra lågmilarna (1000-3000 mil) på runt 200.000 kronor.
Min med 15.000 mil på mätaren bör då vara värd runt 135.000 kronor idag, - minst, med tanke på skicket! (superskick och ovanlig färg)

Frågan är om det ens är lönt att låta en liten privat verkstad göra servicen, det kanske inte skiljer många kronor jämfört med hos Renault..
- Batteriet kostar väl runt 1500 kr plus montering, låt oss säga 1800 kr totalt.
- Kylvätskebytet kanske 1000 kr?
- Pollenfilter-byte, kanske kostar 1000 kr med montering, (en del av instrumentpanelen måste monteras ur för att komma åt filtret)
- smörja trummorna, låt oss säga 500 kr
- spänna handbromsvajern, kanske 300 kr.
- övrig koll på viktiga punkter, kanske 800 kr.

Skulle bli ca 5.400 kr då hos en annan icke auktoriserad verkstad.

Hos Renault 6.500 kr, det är en tusenlapp mer..
Och då får man en stämpel i boken, med allt vad det nu innebär.

Hur som helst så blir det dyrt..

Min nästa elbil?
En Renault, en Peugeot eller en Volkswagen.
Vi får se.
Citera
2021-03-17, 17:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ok, för mig obekant!

Man måste hänga med i utvecklingen varje dag,
På 2021 års Tesla Model 3 införde man värmepump.

Värmen till pumpen tas ur luften och batteriets kylvätska.

När bilen närmar sig en navigeringspunkt till en laddare höjs batteritempen för att snabba upp laddningen. Efter laddningen kyls batteriet och den värmen värmer kupén.

Detta i motsats till en Leaf som inte har någon aktiv tempkontroll och kyls av luftdraget när man kör. Finns inte ens en fläkt som kan forcera kylningen när man står still och t.ex laddar. Efter 3 snabbladdningar i rad är tempen uppe i ~50 C och laddströmmen sänks. Det kallas Rapidgate.

I kallt klimat funkar det ju hyfsat men om det redan är +30 C?

Det går heller inte att förvärma batteriet med luft så man måste köra batteriet varmt för att få upp värmen i batteriet för bästa prestanda .

Blir ju betydligt mindre servicebehov på en sådan lösning eller brist på lösning.
Citera
2021-03-17, 17:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har garanti på batteriet i ytterligare 1.500 mil, alltså till 16.000 mil.

Angående goodwill, så är Renault ganska generösa med det, jag har läst i olika Renault-forum att man kan få en viss procentsats i rabatt/goodwill, typ 10-40% även på bilar som rullat 15-20.000 mil, förutsatt att de är max 5-7 år gamla och har fullstämplad servicebok.
Det kan ju vara bra om någon dyrare reparation uppkommer, typ motordefekt, växellåda, AC-kompressor eller liknande.

Andrahandsvärdet lär väl bli lite sämre om man inte servar hos Renault, speciellt om man byter in den hos Renault igen, men även hos andra märkeshandlare är en bil med fullstämplad servicebok värd mer.

Den billigaste ZOE med köpebatteri av årsmodell 2018 på nätet (samma som min) kostar 150.000 kr och har rullat 9.000 mil, sedan ligger de andra lågmilarna (1000-3000 mil) på runt 200.000 kronor.
Min med 15.000 mil på mätaren bör då vara värd runt 135.000 kronor idag, - minst, med tanke på skicket! (superskick och ovanlig färg)

Frågan är om det ens är lönt att låta en liten privat verkstad göra servicen, det kanske inte skiljer många kronor jämfört med hos Renault..
- Batteriet kostar väl runt 1500 kr plus montering, låt oss säga 1800 kr totalt.
- Kylvätskebytet kanske 1000 kr?
- Pollenfilter-byte, kanske kostar 1000 kr med montering, (en del av instrumentpanelen måste monteras ur för att komma åt filtret)
- smörja trummorna, låt oss säga 500 kr
- spänna handbromsvajern, kanske 300 kr.
- övrig koll på viktiga punkter, kanske 800 kr.

Skulle bli ca 5.400 kr då hos en annan icke auktoriserad verkstad.

Hos Renault 6.500 kr, det är en tusenlapp mer..
Och då får man en stämpel i boken, med allt vad det nu innebär.

Hur som helst så blir det dyrt..

Min nästa elbil?
Vi får se.

Byte pollen filter:

Material 133:-
https://www.autodoc.se/mann-filter/7...oaAtxLEALw_wcB

Arbete 0:-
https://www.youtube.com/watch?v=lr08sInCniU

Spänna handbromsvajern ska inte göras då den har automatjustering.

Smörjning av trummor är väl att automatjusteringen behöver ses över då och då.
Citera
2021-03-17, 21:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Byte pollen filter:

Material 133:-
https://www.autodoc.se/mann-filter/7...oaAtxLEALw_wcB

https://www.youtube.com/watch?v=lr08sInCniU

Spänna handbromsvajern ska inte göras då den har automatjustering.

Smörjning av trummor är väl att automatjusteringen behöver ses över då och då.

Pollenfiltret är det minsta problemet, och smörjningen av trummorna är inte heller någon större kostnad.

Men det som är dyrt är de två andra service-punkterna, byte av kylvätskan och byte av batteriet, dessa två kommer kosta minst 3000-4000 kr även om jag skulle få det gjort på en privat verkstad.

Handbromsvajern har inte alls automatjustering, så därför måste vajern spännas.
Men det är inte heller någon större kostnad.

Men som sagt, med alla service-punkterna åtgärdade så kommer jag inte under 5000-6000 kronor även om jag skulle fixa det hos en privat verkstad.
Citera
2021-03-18, 01:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Pollenfiltret är det minsta problemet, och smörjningen av trummorna är inte heller någon större kostnad.

Men det som är dyrt är de två andra service-punkterna, byte av kylvätskan och byte av batteriet, dessa två kommer kosta minst 3000-4000 kr även om jag skulle få det gjort på en privat verkstad.

Men som sagt, med alla service-punkterna åtgärdade så kommer jag inte under 5000-6000 kronor även om jag skulle fixa det hos en privat verkstad.

service på bakbromsar ZOE:
https://www.biltema.se/bil---mc/verk...pro-2000039750

3,28 minuter in i videon ser du hur det ser ut.
Högst upp sitter den hydrualiska bromscylindern för färdbromsen. Den pressar ut bromsskorna så att bromsbanden trycks mot insidan på trumman.

Under bromscylindern sitter en blank stång som förlänger sig automagiskt allteftersom bromsbanden slits.
Längst ner kommer handbromsvajern in. Den påverkar en hävarm som mekaniskt pressar bromsbanden mot insidan på trumman. Tack vare justerstången så behöver hävarmen flytta sig lika mycket oavsett hur slitna bromsbanden är.

Det finns alltså ingen anledning att spänna någon vajer.

https://www.youtube.com/watch?v=va60I4AMUDw

Den här konstruktionen är densamma som på min Renault R16 1965.
Citera
2021-03-21, 00:41
Medlem
Citat:

Byta bilbatteri kan du göra själv med en vanlig skiftnyckel. Batteri från Biltema kostar 500kr. Biltemas batterier har dessutom 4 års garanti, vilket är komiskt eftersom Renaults märkesbatteri skall slängas ur och kastas efter redan tre år?

Självklart är det bara att sätt för de att tjäna pengar. Vad tar verkstaden för batteriet + arbete? 1700 kr? Skulle inte förvåna mig! Att byta bilbatteri efter tre år är som att byta glödlampor efter sex månader, oavsett om de är trasiga eller ej.

Dessutom är Biltemas batterier superduper. Har haft mitt i sju år och aldrig behövt ladda upp det. Många korta körsträckor och kallstarter dessutom.
Citera
2021-03-21, 01:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anas.platyrhynchos
Byta bilbatteri kan du göra själv med en vanlig skiftnyckel. Batteri från Biltema kostar 500kr. Biltemas batterier har dessutom 4 års garanti, vilket är komiskt eftersom Renaults märkesbatteri skall slängas ur och kastas efter redan tre år?

Självklart är det bara att sätt för de att tjäna pengar. Vad tar verkstaden för batteriet + arbete? 1700 kr? Skulle inte förvåna mig! Att byta bilbatteri efter tre år är som att byta glödlampor efter sex månader, oavsett om de är trasiga eller ej.

Dessutom är Biltemas batterier superduper. Har haft mitt i sju år och aldrig behövt ladda upp det. Många korta körsträckor och kallstarter dessutom.

De vill ha 6.000 kronor för servicen, och då ingår förutom batteribyte, även pollenfilter, byte av kylvätska och smörjning av bromsstrummor.

Det påstås att startbatteriet slits fortare på elbilar eftersom det försvagas snabbare, pga att batteriet inte "kickstartas" på samma vis som på en bensin/dieselbil, därför försvagas batteriet snabbare och redan efter tre år är det vanligt att man får upp div. meddelande om elfel på instrumentpanelen, ett tag innan batteriet slutligen lägger av.
Byter man inte batteriet efter tre år så är det alltså stor risk att elbilen inte startar en vintermorgon när du ska köra iväg.
Citera
2021-03-21, 16:04
Medlem
Citat:
Här i denna tråden tänkte jag att vi kunde diskutera servicekostnader och servicearbeten för elbilar.

Min Renault ZOE, uttagen juli -18, ska nu in på sin andra service vid 6000 mil.
Service sker varje 3000.e mil.

Denna service kostar c:a 2.200:-, förutom de sedvanliga kontrollerna så ska kupeluftfilter bytas.
Dessutom tillkommer också byte av torkarblad, det är ju ett tilläggsarbete och är inkluderat i priset.

De kommande servicarna lär dock bli dyrare.
Med jämna mellanrum ska det också ske byte av kylarvätska och bromsvätska. Kupeluftfilter byts också vid varje servicetilfälle.
Även 12-volts batteriet ska bytas efter några år.

Slitdelar som bromsbelägg och bromsskivor, däck etc hör ju inte direkt till den föreskrivna servicen, utan är tilläggsarbeten.
- men även dessa kostnader kan vara intressanta att diskutera, tex lär däcken till elbilar vara dyra, frågan är om det lönar sig att köpa sk. "EV-däck" när det är dags för nya däck..

Att diskutera:
Som sagt, här tänkte jag vi kunde diskutera allt kring elbilarnas service, dess kostnader och servicearbeten med mera.

~33% billigare än det fossila.
Citera
2021-03-23, 18:17
Medlem
Citat:
Min nästa elbil?
Vi får se.

Jag skulle säga något liknande. Inte för att det är mina toppval utan det är elbilar som är överkomliga i pris. Men alla 3 har dåliga infotainment system tyvärr.

Dock vet jag ju att åtminstone Peugeot ska få Android, men verkar dröja till 2023-2024 vilket är längre än jag tänkt vänta.

Kanske att Renault går bort just för att de bara har 50 kW laddnings som max.
Peugeot lär inte göra någon större skillnad på sin bil till nästa år och Volkswagen behöver några år på sig att mogna med mjukvaran. Men som sagt, de är överkomliga i pris.
Citera
2021-03-27, 21:10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAEmperor
~33% billigare än det fossila.

Min nästa service kostar över 6.000 kronor.. jag tror knappast en service på en Renault Clio kostar 18.000 kr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in