2019-06-01, 23:23
Medlem
BAB7s avatar
Här i denna tråden tänkte jag att vi kunde diskutera servicekostnader och servicearbeten för elbilar.

Min Renault ZOE, uttagen juli -18, ska nu in på sin andra service vid 6000 mil.
Service sker varje 3000.e mil.

Denna service kostar c:a 2.200:-, förutom de sedvanliga kontrollerna så ska kupeluftfilter bytas.
Dessutom tillkommer också byte av torkarblad, det är ju ett tilläggsarbete och är inkluderat i priset.

De kommande servicarna lär dock bli dyrare.
Med jämna mellanrum ska det också ske byte av kylarvätska och bromsvätska. Kupeluftfilter byts också vid varje servicetilfälle.
Även 12-volts batteriet ska bytas efter några år.

Slitdelar som bromsbelägg och bromsskivor, däck etc hör ju inte direkt till den föreskrivna servicen, utan är tilläggsarbeten.
- men även dessa kostnader kan vara intressanta att diskutera, tex lär däcken till elbilar vara dyra, frågan är om det lönar sig att köpa sk. "EV-däck" när det är dags för nya däck..

Att diskutera:
Som sagt, här tänkte jag vi kunde diskutera allt kring elbilarnas service, dess kostnader och servicearbeten med mera.
Senast redigerad av BAB7 2019-06-01 kl. 23:27.
Citera
2019-06-01, 23:47
Medlem
Jag har inte mycket att tillföra då jag aldrig ägt en elbil, men jag kan ju tänka mig att det måste bli billigare än en fossilbil eftersom de ska göra oljebyte också vilket elbilen slipper.

Men i övrigt så är det säkert många gemensamma punkter på checklistan.
Citera
2019-06-02, 00:44
Medlem
Min Leaf var dyrare än min E-Golf att serva. Nissan menade att de rev bromsarna och smorde dem mer genomgripande än på en fossilbil då de knappt används på en elbil. Huruvida VW gör detta låter jag vara osagt.

Egentligen är det väl inte mer än att byta kupefilter, uppdatera kartorna och titta på bromsarna. Med lite längre intervall byts nog broms och kylvätska.
Citera
2019-06-02, 00:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Här i denna tråden tänkte jag att vi kunde diskutera servicekostnader och servicearbeten för elbilar.

Min Renault ZOE, uttagen juli -18, ska nu in på sin andra service vid 6000 mil.
Service sker varje 3000.e mil.

Denna service kostar c:a 2.200:-, förutom de sedvanliga kontrollerna så ska kupeluftfilter bytas.
Dessutom tillkommer också byte av torkarblad, det är ju ett tilläggsarbete och är inkluderat i priset.

De kommande servicarna lär dock bli dyrare.
Med jämna mellanrum ska det också ske byte av kylarvätska och bromsvätska. Kupeluftfilter byts också vid varje servicetilfälle.
Även 12-volts batteriet ska bytas efter några år.

Slitdelar som bromsbelägg och bromsskivor, däck etc hör ju inte direkt till den föreskrivna servicen, utan är tilläggsarbeten.
- men även dessa kostnader kan vara intressanta att diskutera, tex lär däcken till elbilar vara dyra, frågan är om det lönar sig att köpa sk. "EV-däck" när det är dags för nya däck..

Att diskutera:
Som sagt, här tänkte jag vi kunde diskutera allt kring elbilarnas service, dess kostnader och servicearbeten med mera.

Är det väldigt krångligt att byta kupéfilter och torkarblad så att en normalt händig person inte klarar sådant själv? (Låter rätt dyrt 2.200:- för bara det.Fast fan vet med franska bilar, för att byta H4/H7-lampa på en Renault får man skruva ner nästan halva bilen på verkstad för tusentals kronor..)

Eller krävs denna "service" på verkstad för att garantin ska gälla?
Citera
2019-06-02, 00:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Kylarvätska i en elbil??!
Citera
2019-06-02, 00:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Min Leaf var dyrare än min E-Golf att serva. Nissan menade att de rev bromsarna och smorde dem mer genomgripande än på en fossilbil då de knappt används på en elbil. Huruvida VW gör detta låter jag vara osagt.

Egentligen är det väl inte mer än att byta kupefilter, uppdatera kartorna och titta på bromsarna. Med lite längre intervall byts nog broms och kylvätska.

Varför finns kylvätskan i en elbil? Vad gör den för nytta?
Citera
2019-06-02, 01:21
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Varför finns kylvätskan i en elbil? Vad gör den för nytta?
Brukar vara glykol för att hålla rätt temperatur på batteriet. Hybrid-bilar brukar ha 2 olika system för bensinmotorn och hybridbatteriet med glykol i bägge.
Citera
2019-06-02, 01:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Brukar vara glykol för att hålla rätt temperatur på batteriet. Hybrid-bilar brukar ha 2 olika system för bensinmotorn och hybridbatteriet med glykol i bägge.

Jaha, kyla batteriet. Där ser man. Det måste väl vara korrosionsskyddet i vätskan som bryts ner med åren, som på vanliga bilar.

(Att hybridbilar har kylning för bensinmotorn är däremot självklart).
Citera
2019-06-02, 01:37
Medlem
Många elbilar har dessutom värmepump för värmning/kylning av batteriet. Sen innebär ju service en allmän genomgång av bilen. Rostskyddet t.ex.
Har bilen kameror ska dessa rengöras.
Citera
2019-06-02, 02:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det väldigt krångligt att byta kupéfilter och torkarblad så att en normalt händig person inte klarar sådant själv? (Låter rätt dyrt 2.200:- för bara det.Fast fan vet med franska bilar, för att byta H4/H7-lampa på en Renault får man skruva ner nästan halva bilen på verkstad för tusentals kronor..)

Eller krävs denna "service" på verkstad för att garantin ska gälla?

Ja, man måste serva enligt föreskrift, alltså var 3000.e mil eller en gång per år, vilket som inträffar först.
Annars försvinner alla garantier!
Det handlar inte bara om nybilsgarantin på 2 år, det gäller också batteri-garantin på 8 år eller 16.000 mil.
Rostskyddsgarantin också.

Vidare omfattar det även Assistansen, alltså den kostnadsfria väghjälpen som gäller i hela europa.

Eventuell Goodwill kräver också en bil som servad enligt bok.

Ett högre andrahandsvärde likså.

Dessutom sker en hel rad med kontroller vid service som man inte kan göra själv, allt från batterikontroll till mjukvaruuppdateringar och kontroller på chassi och den biten.
Citera
2019-06-02, 04:54
Medlem
Mullrets avatar
Bytt ett relä i min elbil. Kostade 9000:-. Enda servicekostnaden på två år och ca 3000 mil.
Tydligen något specialrelä för laddningen.
Citera
2019-06-02, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bytt ett relä i min elbil. Kostade 9000:-. Enda servicekostnaden på två år och ca 3000 mil.
Tydligen något specialrelä för laddningen.

Service och reparationer är inte samma sak. Byte av ett relä för 9000 är ingen servicepost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in