• 2
  • 3
2019-06-08, 13:37
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Överallt talas det om att frihet skulle vara något positivt. Ibland, hos vissa så är frihet det enda som är positivt. Det tycker jag är märkligt.

Frihet är främst kärlek, glädje och trygghet för mig, så det är klart det är viktigt. Men frihet är också innovation och en vilja att sträva framåt i livet.

Frihet skapar också fria tankar och associationer. Övervakning däremot kväser mänsklighetens natur av kreativitet och glädje i att skapa, och de som styr kan kväsa oss människor tills vi blir robotar eftersom de har full kontroll. Vi kan anta att de inte kommer att göra det, att de vill gott (av någon okänd anledning), men i så fall är det bara ett antagande. För mig finns det ingenting i elitens agerande som visar på att de vill oss människor väl, tvärtom, de vill nog använda oss för krig, slaveri, blir ännu rikare och sedan reducera oss i antal (t.ex via krig, men kanske också GMO, vacciner, gifter, hormonstörande ämnen, nya framtida lagar kring antalet barn tillåtna per familj...etc).

Så fråga dig själv, tycker du att glädje, trygghet och kärlek är något positivt?

Citat:
Jag tycker snarare att det är bundenhet som föder det positiva. Tex kreativitet frodas när den blir bunden på rätt sätt men blir handlingsförlamad i full frihet. Det är klart att en utvidgning av bundenheten kan vara positivt iofs.

Tänker du på "trygghet" nu när du pratar om bundenhet? Alltså tryggheten i traditioner? Bundenhet som typ vistas i en isoleringscell kan omöjligt leda till någon glädje, eller en alternativt tanke, en övervakad värld full av massmediaprogrammerade zombies (PK till exempel).

Citat:
Total frihet tänker jag mig som myrkrig på TVn. Det händer inget.

För mig påminner myrkrig i TV om kaos.

Citat:
Så varför är frihet positivt?

När friheten väl är borta och vi vill ha den åter, hur gör vi då? Vi är redan övervakade, och om det blir värre och värre, hur skall vi då organisera oss för ett motstånd? Det är lite som att rutscha nerför en skidbacke, det går lätt, men ju fortare och längre vi färdas desto svårare att ta sig upp igen (om vi en dag vill det).

Ta inte friheten för givet utan res till länder där den inte finns, eller är begränsad (t.ex Saudiarabien med grymma islam), och upplev den där. Först då har man samlat på sig erfarenhet, före det förstår nog inte vissa personer vad de går miste om.

Du TS kan också läsa om amerikanska frihetskriget. Innan kriget för frihet kunde Engelsmännen komma in i de amerikanska hushållen som de ville och göra husrannsakan, mitt i natten fast. Föreställ dig det. Föreställ dig också att de omhändertar en familjemedlem till dig utan någon förklaring. Eller att makthavarna för dig personligen till en cell för förhör. Vad de gör med dig är upp till dem att bestämma. Att ta bort friheten kan dras till absurdum eftersom vi har ingen bromsmöjlighet i ett kontrollsamhälle.
Stasi som vissa nämner är ingenting i jämförelse med den övervakningsapparat vi har idag (som dessutom installerats mot oss människor i smyg och med lögner hålls så hemlig som möjligt).
Total kontroll, det är bara policyn som saknas för det, men när vi människor är nog rädda och nog beredda för den policyn genom hjärntvätt, skrämseltaktik och bluff (från makthavarna att vi behöver denna policy, denna polisiära stat, för "vår säkerhet") så kan policyn ändra över en natt. I framtiden kan de fast minska på mänskligheten om de vill, full kontroll.

Det finns en bra video som jag kan länka som jag fann på youtube när jag letade. Den handlar om en före detta NSA anställd som berättar om övervakning för de som inte förstår vad det betyder i praktiken.

En informativ video om övervakning: https://www.youtube.com/watch?v=3owk7vEEOvs
Senast redigerad av MAX-HIM 2019-06-08 kl. 14:36.
Citera
2019-06-08, 13:41
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Överallt talas det om att frihet skulle vara något positivt. Ibland, hos vissa så är frihet det enda som är positivt. Det tycker jag är märkligt.

Jag tycker snarare att det är bundenhet som föder det positiva. Tex kreativitet frodas när den blir bunden på rätt sätt men blir handlingsförlamad i full frihet. Det är klart att en utvidgning av bundenheten kan vara positivt iofs.

Total frihet tänker jag mig som myrkrig på TVn. Det händer inget.

Så varför är frihet positivt?
Frihet är en svävande term. Man kan vara "fri" på flera sätt. Fri att gå eller cykla till jobbet, valet är ditt. Fri att välja middag, fri att spendera dina pengar som du vill, nästan, osv.

Total frihet är inte frihet. Om jag har total frihet att göra vad jag vill, kan jag döda dig. Då är inte du fri, alltså inte total frihet.

Frihet är en morot, vilket är bättre än piska.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in