2019-06-01, 16:38
Medlem
Överallt talas det om att frihet skulle vara något positivt. Ibland, hos vissa så är frihet det enda som är positivt. Det tycker jag är märkligt.

Jag tycker snarare att det är bundenhet som föder det positiva. Tex kreativitet frodas när den blir bunden på rätt sätt men blir handlingsförlamad i full frihet. Det är klart att en utvidgning av bundenheten kan vara positivt iofs.

Total frihet tänker jag mig som myrkrig på TVn. Det händer inget.

Så varför är frihet positivt?
Citera
2019-06-01, 16:55
Medlem
Man bestämmer själv vad man vill göra och vilka man umgås med skulle jag säga något jag värderar över att sitta på kåken.
Citera
2019-06-01, 16:56
Bannlyst
Total frihet finns inte!
En viss del frihet uppskattas av dom flesta och kan hanteras, medans vissa människor inte kan hantera den alls.
Citera
2019-06-01, 17:04
Medlem
arcsins avatar
Det säger väl sig självt att det är bättre att man får göra som man vill, än att bli tvingad till något och därmed riskerar att få göra saker man absolut inte vill.
Citera
2019-06-01, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Total frihet finns inte!
En viss del frihet uppskattas av dom flesta och kan hanteras, medans vissa människor inte kan hantera den alls.
Skitprat! Hur definierar du total frihet eftersom du säger den inte existerar?
Citera
2019-06-01, 17:11
Medlem
Vadå för frihet?

Jag har en helt annan syn på det hela. Antingen en värld som fungerar som den världen vi ser idag med mycket frihet och dess påföljder = olyckliga människor och en orättvis värld, eller en värld där det finns mkt mindre frihet och en grupp människor ska bestämma hur andra ska vara.

Då kommer det dock vara krig mellan de här individerna eller grupperna och det är ju just det vi ser idag. Just nu försöker de övertyga oss om att vi är fria när vi faktiskt inte är det. Det är nivå 2 av frihet. Nivå 3 är både de och vi "offer" för och det är ödet.

Ödet gör att ingen är helt fri. Ett kort exempel; jag kan ta beslutet av att jag vill gå till affären för att jag är sugen på choklad. Cykeln får ett problem på vägen. Affären stänger. Jag hinner inte. Det blir ingen choklad den kvällen. Jag var fri att vilja äta choklad o ta mig på cykeln men ödet var "starkare" än min frihet.
Citera
2019-06-01, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det säger väl sig självt att det är bättre att man får göra som man vill, än att bli tvingad till något och därmed riskerar att få göra saker man absolut inte vill.

Kära vän, det kan verka så men riktigt så enkelt är det tyvärr icke!
Citera
2019-06-01, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leksandbanan
Skitprat! Hur definierar du total frihet eftersom du säger den inte existerar?

Ibland måste man för sin överlevnads skull göra saker som man inte för stunden inte vill!

Total frihet existerar inte!
Citera
2019-06-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Ibland måste man för sin överlevnads skull göra saker som man inte för stunden inte vill!

Total frihet existerar inte!
som vad?
Citera
2019-06-01, 17:33
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Man måste få vara fri att välja vad man binder sig själv till. Förr fick du automatiskt en roll och ansvar i stammen men det finns ingen instinkt att vilja binda sig själv till alla onaturliga system vi skapat idag.
Citera
2019-06-01, 17:35
Medlem
olasvenssons avatar
Jag såg en dokumentär om en person som hade flytt från Nord Korea för att få frihet. Personen tyckte att det var för mycket fria val om till exempel varor såsom mobiltelefoner, kläder med mera utanför Nord Korea. Denna frihet kändes jobbig tyckte personen.
Citera
2019-06-01, 17:36
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Så varför är frihet positivt?
Frihet i sig är lite luddigt men kombinerar du frihet med t.ex mål och vilja så kan allt hända.
Senast redigerad av avrogado 2019-06-01 kl. 17:37. Anledning: formfel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in