2019-06-01, 11:44
Medlem
Hur stor lägenhet ska man satsa på om man ska bo där i många år framöver? Diskutera gärna kring olika scenarion, t.ex. singelpersonen, paret eller barnfamiljen.
Värt att bo längre från innerstan (t.ex. 1 h istället för 30 min från jobb) för att få större bostad för pengarna?
Senast redigerad av ticoba 2019-06-01 kl. 11:46. Anledning: Lade till lite text
Citera
2019-06-01, 11:57
Medlem
Det är ju svårt att svara eftersom det beror mycket på hur man vill bo men också var i landet och hur det ser ut på just den platsen. Jag bodde tidigare i lägenhet i stan med mina äldsta barn men nu jag och min familj ute på landet, ganska avsides så det är stor skillnad. Vill man bo centralt och ha nära till allt tycker jag att man ska satsa på det, om man har möjlighet förstås. Det är svårt att säga vad som passar bäst för olika åldrar och familjesituationer. Om man jobbar behöver man ju ta hänsyn till, likaväl som att det underlättar att ha bil om man bor utanför stan.
Citera
2019-06-01, 12:01
Medlem
Isnatts avatar
Vet du att du kommer skaffa sambo och ett barn närmaste åren så kanske det är läge att skaffa en trea redan nu.
OM du däremot kommer vänta 10-15 år med det så kanske du kan vänta med att bo så stort. Du får ju betala vad en trea kostar i inköp och avgift/försäkring baserat på den boytan. Och att betala mycket mer än nödvändigt under så många år är onödigt.
Ska du bo själv eller med sambo räcker det med en tvåa. Har bott ensam och med sambo i en trea men det tredje rummet stod mest oanvänt.

Skulle jag skaffa familj skulle jag flytta till hus.
Citera
2019-06-01, 12:41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag är ledsen, men något dekret om detta har inte gått ut från Partiet till medborgarna. Vi måste fortfarande bestämma det helt själva efter tycke och smak.
Citera
2019-06-01, 13:29
Medlem
Det finns många faktorer att ta hänsyn till, men jag skulle göra en avvägning mellan kostnad och behov, och flytta till större bostad när/om behovet för större finns.
Om jag visste att jag ska stanna på samma ställe i många år skulle jag satsa på lite större boende.

Några av mina behov (längre boende):
Cykelavstånd till jobbet.
Trädgård att pyssla med.
Låg driftkostnad.
Bra inredningsmöjligheter, man spenderar större delen av sitt liv hemma, så trivselfaktorn är väldigt viktig.
Citera
2019-06-01, 13:59
Medlem
Lazienkis avatar
Beror helt och hållet på hur du vill bo. Vissa tycker att en trerummare räcker för en familj med två barn och vissa väljer en sexrummare med ett barn.

Ska varje barn ha varsitt rum? Vill ni ha ett gästrum? Vill ni ha ett hemmabiorum? Vill ni ha ett hemmakontor? Vill ni ha ett rum för träningsutrustning? Vill ni ha ett lekrum för barnen? Går vissa aktiviteter att kombinera i ett rum?

Pratar vi lägenheter skulle gissa att de flesta kör på ett sovrum per barn, ett sovrum för föräldrarna och ett vardagsrum. Finns det utrymme för ett extra rum blir det kombinerat kontor/gästrum/förvaringsrum.
Citera
2019-06-02, 09:15
Medlem
kostymnisses avatar
Det finns ju inget svar att ge på frågan som gäller alla.
Det beror som flertalet säger på vad man själv anser sig behöva och har råd med. Man kan dock säga att det alltid är att föredra att ha det så att alla i hushållet har något eget ställe att vara i när alla är hemma. Det behöver inte betyda att det är rena rum utan t.ex. kan man ha ett såpass stort köksutrymme att köksbordet kan fungera som arbetsplats/studieplats med dator etc.

Ovanstående föredrar jag även i en ren samborelation utan barn. Man har då sovrum, vardagsrum och då ofta ett större kök där man kan sitta själv med. Att bara bo i ett rum med pyttekök så man alltid måste vara i samma rum när man är hemma båda två kommer tära på er, och det kan anses gälla även om man har ett sovrum. Sovrummet skall vara just det för börjar man ha det som ett arbetsrum med så blir det svårare att sova där då man ser det delvis som arbetsplats med.

Sedan landar man givetvis i ekonomi och läge till slut. Landet kan vara skönt med tystnaden etc men har man barn med aktiviteter etc blir det ett väldans skjutsande etc om det är längre sträckor/barnen är för små för att cykla/köra moppe etc. Kollektivtrafiken är ofta usel där med.
Bor man mitt i stan får man mer ljud och ofta mindre yta...
Citera
2019-06-02, 09:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Om man bor ensam och inte har så mycket prylar kan man bo pyttelitet men ändå mysigt och funktionellt. Kolla på tiny house på Youtube för inspiration.

Om man har familj med barn tycker jag man ska ha så stort som möjligt med eget rum till varje barn. Satsa på ett bra område med närhet till dagis och skolor. Helst trädgård med grönytor för barnen. Ett hyfsat stort speciellt lekrum som kan bli mys- och spelrum när barnen kommit upp i tonåren, är guld värt. Då kan barnen få ha sina grejer ifred och slippa plocka undan legoprojekt, kojor osv varenda kväll. Fundera över arbetsrum, hobbyrum, uterum, tvättstuga, växthus, groventré och två bad/duschrum med toa. Gäststuga på tomten, där en tonåring kan flytta in.

När man närmar sig pensionen är det dags fundera över lägenhetsboende i markplan eller med hiss, kanske +55-boende där det är lugnt och finns aktiviteter som boule, trivselkvällar etc för hyresgästerna. Då vill man ha nära till affärer och samhällsservice, gott om plats för rullatorn och alla prylar man samlat på sig.
Citera
2019-06-05, 12:23
Medlem
DonnerBlitzs avatar
Om man bor själv tycker jag att minimum är 30 kvm med sovalkov och riktigt kök, inte kokvrå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in