2019-06-08, 19:02
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej, varför det? Det var annorlunda förr när kvinnan var beroende av mannens inkomst, nu arbetar de flesta kvinnor och är inte beroende av sina män.

Nej. Det är inte sunt förnuft att stena ihjäl homosexuella.
Okej jag hade missuppfattat innebörden av 'beroendeställning'. Fel av mig.

Sunt förnuft är relativt och kan ändras med tiden. Under 1600 talet var straffet döden för sexuellt umgänge mellan män. Förmodligen såg gemene man det som sunt förnuft under den tiden.
Citera
2019-06-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
bara för att du och jag är överens om att något är bra, gör inte detta till något globalt/universiellt objektivt bra,
det enda som händer är att våra subjektiva åsikter råkar harmonisera,
vår gemensamma åsikt blir på sin höjd en lokalt begränsad "standard" om att det vi kommit överens om är bra
det har helt enkelt blivit bra för att vi har bestämt det, även om andra tycker annorlunda

om lokal åsikts/etik/moral-harmonisering är kriteriet för objektivitet,
så är vi inte överens om vad begreppet objektiv innebär,

äkta objektivitet är för mig absolut,
inte relativ
Jag har inte påstått att det gäller de som inte har samma mål.
Men har man samma mål så går det att göra objektiva bedömningar. Det är det enda jag sagt om objektivitet.
Citera
2019-06-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Men om det enda argumentet du har mot incest är "beroendeställning" så borde det väl vara okej enligt dig utifall syskonet eller barnet är vuxen och självständig?

Angående barn är det bara din egen åsikt barnet inte är mogen att ta beslut. Samhällets åsikt kring detta kan ändras med tiden precis som med homosexualitet. Den enda riktiga bromsklossen är våra kristna värderingar som har eroderats mer och mer med tiden.

Noak och hans familj levde INNAN Moses lag kom. Det fanns alltså inga regler och lagar för hur man skulle leva under Noaks tid.
Ja, kör på med ditt syskon om du vill. Helt ok för mig.

Nja, det finns vetenskapliga studier om barn och mognad. Visserligen varierar detta, men lite koll tycker jag vi människor har, så jag skulle inte kalla det enbart för åsikt.

Om det bara är religiösa regler som stoppar dig så är jag glad att du är religiös. Jag lyder inte under gudars regler. Dock kan jag hålla med om vissa, men de är goda av andra anledningar.
Citera
2019-06-08, 19:31
Medlem
Citat:

Sunt förnuft är relativt och kan ändras med tiden. Under 1600 talet var straffet döden för sexuellt umgänge mellan män. Förmodligen såg gemene man det som sunt förnuft under den tiden.
Vilket inte betyder att det var sunt förnuft. Att många anser en sak är oväsentligt i det avseendet.
Väldigt många religiösa, framförallt kristna, är förföljda i många samhällen. Det betyder inte att det är sunt förnuft att förfölja kristna.
Citera
2019-06-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilket inte betyder att det var sunt förnuft. Att många anser en sak är oväsentligt i det avseendet.
Väldigt många religiösa, framförallt kristna, är förföljda i många samhällen. Det betyder inte att det är sunt förnuft att förfölja kristna.
Det är ditt sunda förnuft nu som säger det ja. Dina åsikter och sunda förnuft är format av massor av faktorer och kan förändras.

Enligt de som förföljer dessa kristna, t.ex radikala islamister så är det sunt förnuft att döda och förfölja kristna och ateister.
Citera
2019-06-08, 19:39
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Jag har inte påstått att det gäller de som inte har samma mål.
Men har man samma mål så går det att göra objektiva bedömningar. Det är det enda jag sagt om objektivitet.

där har vi problemet,
vi har inte samma definition av objektiv
Citera
2019-06-08, 19:41
Medlem
Citat:
Det är ditt sunda förnuft nu som säger det ja. Dina åsikter och sunda förnuft är format av massor av faktorer och kan förändras.

Enligt de som förföljer dessa kristna, t.ex radikala islamister så är det sunt förnuft att döda och förfölja kristna och ateister.
Fast även om mitt sunda förnuft ändras så betyder det inte att jag blir mer förnuftig.

Vilket inte behöver betyda att det är sunt förnuft. Om nu sunt förnuft ska ha någon betydelse öht?
Om det är som du påstår, ja då kan allt vara sunt förnuft. Men så ser inte jag på förnuft.
Citera
2019-06-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
där har vi problemet,
vi har inte samma definition av objektiv
Är det inte objektivt fel att hugga huvudet av mig om målet är att inte skada mig?
Kom ihåg att premissen (inte skada mig) är subjektiv, men det är inte den vi diskuterar.
Citera
2019-06-08, 19:49
Medlem
Citat:
Fast även om mitt sunda förnuft ändras så betyder det inte att jag blir mer förnuftig.

Vilket inte behöver betyda att det är sunt förnuft. Om nu sunt förnuft ska ha någon betydelse öht?
Om det är som du påstår, ja då kan allt vara sunt förnuft. Men så ser inte jag på förnuft.
Jag ser sunt förnuft som något som är olika beroende på vilken kultur och värderingar man har.
Sunt förnuft har fungerat ganska bra i Sverige eftersom vi alla har levt i århundraden i en homogent och kristet land. Ditt sunda förnuft går alltså väldigt bra ihop med en svensk eller västerländsk ateists sunda förnuft eftersom ni båda har samma bakgrunder och livsåskådning.
En muslim i Saudiarabien kan kan dock ha helt annat sunt förnuft än ditt eget. En kines eller japan eller en inföding i Afrika likaså.
Citera
2019-06-08, 19:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Förmodligen. Men 2019 i Sverige talar det inte till förnuftet att döda homosexuella.
Citera
2019-06-08, 19:52
Medlem
Citat:
Jag ser sunt förnuft som något som är olika beroende på vilken kultur och värderingar man har.
Sunt förnuft har fungerat ganska bra i Sverige eftersom vi alla har levt i århundraden i en homogent och kristet land. Ditt sunda förnuft går alltså väldigt bra ihop med en svensk eller västerländsk ateists sunda förnuft eftersom ni båda har samma bakgrunder och livsåskådning.
En muslim i Saudiarabien kan kan dock ha helt annat sunt förnuft än ditt eget. En kines eller japan eller en inföding i Afrika likaså.
Och jag tror sunt förnuft är något vi upptäcker. Vi kan testa olika sker och se om det är förnuftigt. När vi har fel så var det alltså inte förnuftigt, även om väldigt många trodde så.
Det är inte förnuftigt att äta gift om man vill ha god hälsa. Bor man i ett samhälle där det anses vara förnuftigt så har de fel, helt enkelt. De har inte ett eget sunt förnuft, enligt mig.
Citera
2019-06-08, 20:02
Medlem
Citat:
Och jag tror sunt förnuft är något vi upptäcker. Vi kan testa olika sker och se om det är förnuftigt. När vi har fel så var det alltså inte förnuftigt, även om väldigt många trodde så.
Det är inte förnuftigt att äta gift om man vill ha god hälsa. Bor man i ett samhälle där det anses vara förnuftigt så har de fel, helt enkelt. De har inte ett eget sunt förnuft, enligt mig.
Tror du inte de tänker exakt samma sak om dig? Vad får dig att tro att ditt sunda förnuft är bättre än deras sunda förnuft? Det finns ingenting dessa radikala islamister hatar mer än otrogna/ateister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in