Citat:
Ursprungligen postat av
riddleoflife
Hej alla. OBS SERIÖSA SVAR TACK. ONÖDIGA KOMMENTARER UNDANBEDES. KÄNSLIGA LÄSARE VARNAS (kroppen).
Jag är en tjej som alltid har regelbunden mens. Nu kom mensen 8 dagar för tidigt. Den beter sig inte som vanligt heller. Det är blod på tampongen när jag tar ut den, men det blöder inget som vanligt utåt (inget "flöde"). Det har varit så sedan i förrgår. Har supermensvärk sedan 2 dagar.
Jag började lägga om kosten ganska rejält för 3 veckor sedan, undvikit godis, läsk osv och äter massa ägg och liknande. Tränat mycket och promenerat mycket. Är sjukskriven pga stress på jobbet så jag har fått mycket tid att må bättre o ta hand om kroppen. Kan det spela roll?
Är även sjukskriven pga stress och hade ett möte i måndags som släppte mycket stress. I tisdags kom detta skumma beteende igång.
Är det bra? Någon som känner igen det? är det inte lite konstigt? Har alltid regelbunden mens (+- 1-2 dagar max), adrig 8 dagar förtidigt... har heller aldrig mellanblödningar.
Jag har sex med kvinnor och inte män så det har inget med p-piller o göra eller att jag legat med en man.
Hoppas inte detta är en 8 dagar lång mellanblödning o att den riktiga mensen börjar sen, det känns ju inte helt normalt.
Dela gärna med er era kunskaper och erfarenheter.
// Orolig.
Hur gammal är du? Mensen kan uppträda oregelbundet redan ett par år innan förklimakteriet. Alltså redan vid 40-sträcket kan den bete sig konstigt med variation i blödningar(olika kraftiga) och oregelbundenhet.
Stress som du är inne på kan tillfälligt påverka mensen, men det brukar återgå till normala cykler och normala blödningar någon månad efter att stressen lagt sig.
Även om du inte äter p-piller så kan även andra läkemedel tillfälligt rubba mensen, liksom andra milt hormonstörande ämnen. Ät naturliga livsmedel, vanligt smör, baka bröd själv, undvik halvfabrikat, frukt istället för andra kolhydrater. Köp "vanliga" grönsaker på torghandeln istället för genmanipulerat och ekologiskt i butik.
Om du inte motionerar regelbundet, gå minst två längre promenader i veckan, gärna natur/skogsmiljö.
För ett fåtal kan tamponger faktiskt påverka mensens beteende, även om det är ovanligt. Oklart varför, kanske ämnen som utsöndras, eller kroppen som reagerar lokalt. Prova binda istället, finns sköna och tunna bindor med samma uppsugningsförmåga som normala bindor att beställa på nätet, de känns inte mer än trosskydd.
Och se det här som något tillfälligt. Oro kan förlänga symptomen, placeboeffekten har stor inverkan på människor, så en positiv attityd är bra.
Om du vet med dig att du ofta sover på mage, så försök att variera sovställning och hitta ett bekvämt sätt på rygg eller sida.
En sista sak som är värt att nämna är att andra kvinnor kan påverka din menststruation. Upprepade studier visar att kvinnor som umgås flitigt undermedvetet ofta synkroniserar sina menatruationer. Så om du träffar din kvinnliga partner ofta så kan det också vara en bakomliggande orsak till din tidigarelagda mens, även om jag bedömer det som relativt osannolikt.
Lycka till!
Mvh
Belavia