• 1
  • 2
2019-05-30, 21:34
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du tänker alltså lägga in mat i sina originalförpackningar i frysen. Skulle inte tro att tillverkarna fyller alla förpackningar så de har utrymme nog för att frysas. Beror ju dessutom helt på vad för mat och vilken sorts förpackning det är om det lyckas. En oöppnad glasburk med inlagda rödbetor går knappast att frysa medan en tetra kan tåla en viss expandering. Börjar tro att du driver med oss.

Jo naturellt original.. jo dom smaker jag lyckats komma över har tänkt till så dom inte imploderar ... behållaren är glas som TS n... Håller med att för mycket vatten är det kört som röbetor / ättika / rödbetor blir som mos och oätligt

Nä har bildbevis om så önskas... fulla glasburka i frysen helt oslevat eller bakdunka - skakat ifrån glasflaska och övriga glassejdel.. Tro du mig int?

Nä jag driver inte men ev svider ... men det är nån krämpa knut i axeln som inte hör till matn
Citera
2019-05-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Jo naturellt original.. jo dom smaker jag lyckats komma över har tänkt till så dom inte imploderar ... behållaren är glas som TS n... Håller med att för mycket vatten är det kört som röbetor / ättika / rödbetor blir som mos och oätligt

Nä har bildbevis om så önskas... fulla glasburka i frysen helt oslevat eller bakdunka - skakat ifrån glasflaska och övriga glassejdel.. Tro du mig int?

Nä jag driver inte men ev svider ... men det är nån krämpa knut i axeln som inte hör till matn
Imploderar?
Citera
2019-05-30, 21:39
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Imploderar?

Jag skoja till det men det vore sjukt om det inträffade i frysen , är nog whiskyn jag får skylla på

https://www.youtube.com/watch?v=hKVoOhNz1E8
Citera
2019-05-30, 21:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Fryst först in utan att ha locket tillförslutet. När det är fryst, eller till större del fruset så sätt på locket
Fast då försvinner ju hela grejen med konserv. När förpackningen väl öppnats så är den inte längre konserverad, fryser man den sen så tror jag att hållbarheten blir sämre än om man låtit burken stå oöppnad.

Det som TS nämner att han vill frysa är t.ex. tacosås, man kan då undra hur stora partier tacosås han funderar på att köpa? Tacosås i obruten originalförpackning håller minst ett par tre år efter BF och äter man inte tacos oftare än så så kan det ju knappast vara fråga om att bunkra sås för att spara pengar.
Citera
2019-05-30, 22:33
Medlem
Yllevantars avatar
Knaske inte är vad du är ute efter men jga har sådana där IKEA glas-matlådor, dom mosar jag in en 10 st i frysen och glömmer bort efter ett storkok.De håller utmärkt i alla fall flera månader senare.
Citera
2019-05-31, 10:29
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Vet inte .. vill slippa handla vissa varor för ofta ... sparar tid samt ev köpa nära utgången färdig mat men är helt osäker på när jag kommer använda det om ens nån gång.. ev vid inbördeskrig men kanske ochså i en stuga eller matkällare med en bamsefrys box

Vill bygga upp en buffert ... har nåt sjukt samlar symptom ?
Jag kan faktiskt inte svara på det men jag vill liksom bara veta rent vetenskapligt hur länge en tomat chilisås håller sig relativt en köttsoppa på glasburk liksom

Men du har relativt rätt att en fryst burk tar hårdare kastat mot fienden som en granat än en som spricker lätt när den träffar .... det måste jag ge dig

Jag brukar frysa in slattar, alltså öppnar jag t.ex en paket passerade tomater, så fryser jag in en deciliter, för jag kan ge mig fan på att den kommer väl till pass någon annan dag/vecka.

Öl slattar, frys in. När du gör nån köttgryta är det jättegott att ha i.
Vin slattar , frys in till när du göra vitvin/rödvin sås.
Citera
2019-05-31, 20:35
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Jag brukar frysa in slattar, alltså öppnar jag t.ex en paket passerade tomater, så fryser jag in en deciliter, för jag kan ge mig fan på att den kommer väl till pass någon annan dag/vecka.

Öl slattar, frys in. När du gör nån köttgryta är det jättegott att ha i.
Vin slattar , frys in till när du göra vitvin/rödvin sås.

Jo...Såg ett smart sätt att frysa in grytor, köttfärssås eller stuvningar typ. Man använder sig av iskubsformar av olika storlekar och former... Sen häller man ner eller skedar ner maten och fryser ... Sen sprättar man käket ur formen och lägger dom i fryspåsar så man kan ta valfria andelar av maten som plockbitar liksom separat
Citera
2019-05-31, 21:26
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Jo...Såg ett smart sätt att frysa in grytor, köttfärssås eller stuvningar typ. Man använder sig av iskubsformar av olika storlekar och former... Sen häller man ner eller skedar ner maten och fryser ... Sen sprättar man käket ur formen och lägger dom i fryspåsar så man kan ta valfria andelar av maten som plockbitar liksom separat

Det är väldigt rekommenderat till småbarnsföräldrar vill jag minnas, puréer och sånt.
Citera
2019-06-01, 06:13
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Det är väldigt rekommenderat till småbarnsföräldrar vill jag minnas, puréer och sånt.

Ja det ochså men snarare att spara plats samt lättare att ta delar av maten i en påse i stora fyrkanter ... dom smöler ju inte ihop igen ... Sen finns det ju ishållarformar som har mycke större storlek... Du vad då en ful fan på avataren Är det nån känd kriminell?
Senast redigerad av TraXzman 2019-06-01 kl. 06:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in