• 1
  • 2
2019-05-30, 20:23
Medlem
TraXzmans avatar
Finns massor med trådar om olika matvaror som kan frysas in eller inte samt hållbarheten i frysen efter bäst före datum. Så denna tråd gör sig inte sämre med att separera denna fråga från de andra

Så visst kan man frysa in glasburks mat utan att burken spricker men vi kan utesluta iaf burkmat som innehåller mycket vatten med grönsaker, ättika och majonäs iaf för det funkar inte bra eller ?

Så jag tänkte att alla kan komma med ett förslag om glasburks livsmedel och experterna får svara så jag börjar .... eller är det så enkelt att allt håller lika länge i frysen tills det blir helt oätbart och giftigt ? Eller kan det vara så att det håller lika länge flytande som fryst med oöppnat lock ?

- Hur länge håller tacosås på glasburk i frysen efter bäst före datum ?
- Hur länge håller bbq sås i frysen efter bäst före datum ?

Som ex...
https://www.matsmart.se/tacosas-hot-230g
https://www.matsmart.se/radda-bbq-sasen
Citera
2019-05-30, 20:28
Bannlyst
Rustar du inför krig och varför vill du frysa in din mat i glasburkar/flaskor?
Citera
2019-05-30, 20:37
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Rustar du inför krig och varför vill du frysa in din mat i glasburkar/flaskor?

Vet inte .. vill slippa handla vissa varor för ofta ... sparar tid samt ev köpa nära utgången färdig mat men är helt osäker på när jag kommer använda det om ens nån gång.. ev vid inbördeskrig men kanske ochså i en stuga eller matkällare med en bamsefrys box

Vill bygga upp en buffert ... har nåt sjukt samlar symptom ?
Jag kan faktiskt inte svara på det men jag vill liksom bara veta rent vetenskapligt hur länge en tomat chilisås håller sig relativt en köttsoppa på glasburk liksom

Men du har relativt rätt att en fryst burk tar hårdare kastat mot fienden som en granat än en som spricker lätt när den träffar .... det måste jag ge dig
Senast redigerad av TraXzman 2019-05-30 kl. 20:40.
Citera
2019-05-30, 20:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Glaset kan givetvis spricka. Olika glas är olika känsliga och innehållet påverkar också. Jag skulle definitivt inte frysa in glasburkar. Bättre att frysa in i plastlådor eller fryspåsar.
Citera
2019-05-30, 20:47
Medlem
Gaydars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Vet inte .. vill slippa handla vissa varor för ofta ... sparar tid samt ev köpa nära utgången färdig mat men är helt osäker på när jag kommer använda det om ens nån gång.. ev vid inbördeskrig men kanske ochså i en stuga eller matkällare med en bamsefrys box

Vill bygga upp en buffert ... har nåt sjukt samlar symptom ?
Jag kan faktiskt inte svara på det men jag vill liksom bara veta rent vetenskapligt hur länge en tomat chilisås håller sig relativt en köttsoppa på glasburk liksom

Soppor är till sin natur flytande och vattenrika. Det enda som man säkert kan frysa in i en glasburk är möjligen torra kryddor och diverse styckfryst som t.ex köttbullar (utan sås).

Förpackningen du fryser in i har endast maginell betydelse för hållbarheten- så länge den är lufttät.

En nybörjarguide:

https://fragor.livsmedelsverket.se/o...aror-i-frysen/
Citera
2019-05-30, 21:02
Medlem
Keyzs avatar
Fryst först in utan att ha locket tillförslutet. När det är fryst, eller till större del fruset så sätt på locket
Citera
2019-05-30, 21:05
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Glaset kan givetvis spricka. Olika glas är olika känsliga och innehållet påverkar också. Jag skulle definitivt inte frysa in glasburkar. Bättre att frysa in i plastlådor eller fryspåsar.

Har fryst några glasburkar av köpt färdigmat.. inget har sprängts i frysen samt att iskristaller ska ju liksom inte bildas i burken om locket är godkänt förseglat. Det ska ju inte dra in tjuvluft iaf och expanderar gör det bara marginellt på dom glasburkarna iaf
Citera
2019-05-30, 21:07
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Fryst först in utan att ha locket tillförslutet. När det är fryst, eller till större del fruset så sätt på locket

En bra idé ifall att det skulle bli tryck i den vid tinandet
Citera
2019-05-30, 21:13
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaydar
Soppor är till sin natur flytande och vattenrika. Det enda som man säkert kan frysa in i en glasburk är möjligen torra kryddor och diverse styckfryst som t.ex köttbullar (utan sås).

Förpackningen du fryser in i har endast maginell betydelse för hållbarheten- så länge den är lufttät.

En nybörjarguide:

https://fragor.livsmedelsverket.se/o...aror-i-frysen/

Jo visst, det där känner jag till redan... grejen är att de flesta köpta glas-burkar innehåller massa andra ingredienser som kan förkorta köttets livslängd ... tex en gulash som är snarare en gryta innan man tillsätter vatten i lagningen så det blir en soppa

https://www.google.com/search?biw=15...YMdtygP9wlaMM:
Citera
2019-05-30, 21:14
Medlem
Citat:
En bra idé ifall att det skulle bli tryck i den vid tinandet
Va.. nej är det vätska så expanderar det när det fryser. Har du locket på och fyllt burken för mycket så spränger isen burken.
Citera
2019-05-30, 21:18
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Va.. nej är det vätska så expanderar det när det fryser. Har du locket på och fyllt burken för mycket så spränger isen burken.

Visst men exprimenterat med några köpta burka som både var öppnade och oöppnade och troligen har dom räknat ut från fabriken att det ska inte fyllas mer än att den klarar galant djupfryshetens frossa
Citera
2019-05-30, 21:25
Medlem
Citat:
Visst men exprimenterat med några köpta burka som både var öppnade och oöppnade och troligen har dom räknat ut från fabriken att det ska inte fyllas mer än att den klarar galant djupfryshetens frossa
Du tänker alltså lägga in mat i sina originalförpackningar i frysen. Skulle inte tro att tillverkarna fyller alla förpackningar så de har utrymme nog för att frysas. Beror ju dessutom helt på vad för mat och vilken sorts förpackning det är om det lyckas. En oöppnad glasburk med inlagda rödbetor går knappast att frysa medan en tetra kan tåla en viss expandering. Börjar tro att du driver med oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in