2019-05-28, 00:30
Medlem
Brukar använda vattenkokare till te, kaffe koka ägg/pasta osv.
Jag upptäcker att det bildas rost i botten av min vattenkokare som är gjord av metall.

Jag har sett vattenkokare i glas, men då är det ju metall i botten som värme-element, och det kan ju rosta.

Jag undrar om någon vet om man kan slippa detta?
Citera
2019-05-28, 04:53
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truqs
Brukar använda vattenkokare till te, kaffe koka ägg/pasta osv.
Jag upptäcker att det bildas rost i botten av min vattenkokare som är gjord av metall.

Jag har sett vattenkokare i glas, men då är det ju metall i botten som värme-element, och det kan ju rosta.

Jag undrar om någon vet om man kan slippa detta?

A, Du ska inte koka annat än endast vatten i kokaren.

B, Lämna inte vatten i kokaren efter användning.

C, Om inte alternativ A eller B hjälper, köp en lite dyrare kokare. Det är skillnad på stål och stål.

Lycka till!
Senast redigerad av JerryCotton 2019-05-28 kl. 04:57.
Citera
2019-05-28, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
A, Du ska inte koka annat än endast vatten i kokaren.

B, Lämna inte vatten i kokaren efter användning.

C, Om inte alternativ A eller B hjälper, köp en lite dyrare kokare. Det är skillnad på stål och stål.

Lycka till!

A: Du tror inte att killen använder sin kettle för att koka vatten till de olika saker han beskriver?

Isf är det ett snabbt, effektivt och relativt energisnålt sätt att bringa vatten i kokning, jämfört med att koka vatten i kastrull på spisen...?
Så gör jag i vart fall, ibland, emellanåt.

B: ...för vattenkvaliténs skull. För kokarens skull lär det kvitta samma...

C: ...eftersom kokaren är med all säkerhet tillverkad med rostfritt stål på insidan. Om inte, så är det bara att byta. Tror aldrig jag sett en vattenkokare med kolstål på insidan.

Det verkar mer troligt att det är orenheter i vattnet som anrikas och bränner fast över tid, med början i direkt närhet till där värmeelementet sitter.

TS:
Vad har du för vatten? Egen brunn eller kommunalt.

Med egen brunn, speciellt grävd krävs vattenprover mer eller mindre frekvent för att veta vad du får i dig. Ingen annan testar ditt vatten än du.

Med kommunalt vatten har du i vart fall en garanti: kvaliteten på vattnet som vattenverket matar ut i systemet.
Vad som sedan kommer ut i kranen är en annan sak...

Har du problem med ”rost” i din vattenkokare bör du absolut testa ditt vatten.

Även med kommunalt vatten kan du från mätaren ha ett lappverk av kopparrör, gamla galvade stålrör och PEM-slang i huset du bor i.

Alla materialen släpper partiklar ifrån sig och bildar en cocktail som inte alltid kan klassas som det livsmedel det egentligen är.
Toppa gärna med en diskbänksblandare som släpper bly, och eländet är totalt.

Så, mitt tips är att avlagringarna i din kettle är indikation på ett mycket större problem.
Vi tar drickbart vatten rakt ur kranen för givet.
Det är inte alltid så.
Citera
2019-05-28, 07:29
Medlem
Jordgubbes avatar
Är vi säkra på att det är rost? Mer väntat hade varit kalk, vilket går bort med ättika.
Citera
2019-05-28, 07:34
Medlem
hippilis avatar
Sätter min ena strumpa på att vattnet är järnhaltigt därav en avfärgning. En värmeslinga är gjord i rostfritt
Citera
2019-05-28, 10:17
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sätter min ena strumpa på att vattnet är järnhaltigt därav en avfärgning. En värmeslinga är gjord i rostfritt

Japp, säkert så. Vi hade riktigt järnhaltigt vatten på en tidigare arbetsplats och där såg vattenkokaren ut att ha rostat i botten. Även kastruller blev rödfärgade om man inte tömde och torkade ur dem ordentligt.
Citera
2019-05-28, 14:29
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

C: ...eftersom kokaren är med all säkerhet tillverkad med rostfritt stål på insidan. Om inte, så är det bara att byta. Tror aldrig jag sett en vattenkokare med kolstål på insidan.

"Rostfritt" är mer eller mindre rosttrögt, finns väldigt många kvalisorter. Om man köper en vattenkokare för 89,- på ÖoB så kan man inte förvänta sig ett toppstål. Har själv upplevt just detta på en kokare på jobbet.
Citera
2019-05-28, 18:12
Medlem
Tack för alla intressanta svar/tips.
Vattenkokaren jag använder är denna.
Den har blivit "rostig" efter drygt ett års användande.

Angående mitt vatten, tror jag det är helt rent (bor i Stockholm), men visst har det hänt att vattnet i mitt hus ibland är rost/miss-färgat men det försvinner ju om man låter vattnet rinna en kvart/halvtimme (detta händer kanske bara vartannat år).
Så jag tror att det är rost.

Hur ofta behöver ni byta vattenkokare?
Citera
2019-05-30, 10:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truqs
Den har blivit "rostig"
Några förslag: (1) Ta en bild, visa upp via tex Postimages, (2) Gör som en kemist: prova vad det går bort med, (i) medel mot rost, eller (ii) medel mot kalk, (3) Fråga dina grannar, (4) När bytte ni köksstammar? (5) Nej vattenkokare bör hålla rätt länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in