Citat:
Ursprungligen postat av
JerryCotton
A, Du ska inte koka annat än endast vatten i kokaren.
B, Lämna inte vatten i kokaren efter användning.
C, Om inte alternativ A eller B hjälper, köp en lite dyrare kokare. Det är skillnad på stål och stål.
Lycka till!
A: Du tror inte att killen använder sin kettle för att koka vatten
till de olika saker han beskriver?
Isf är det ett snabbt, effektivt och relativt energisnålt sätt att bringa vatten i kokning, jämfört med att koka vatten i kastrull på spisen...?
Så gör jag i vart fall, ibland, emellanåt.
B: ...för vattenkvaliténs skull. För kokarens skull lär det kvitta samma...
C: ...eftersom kokaren är med all säkerhet tillverkad med rostfritt stål på insidan. Om inte, så är det bara att byta. Tror aldrig jag sett en vattenkokare med kolstål på insidan.
Det verkar mer troligt att det är orenheter i vattnet som anrikas och bränner fast över tid, med början i direkt närhet till där värmeelementet sitter.
TS:
Vad har du för vatten? Egen brunn eller kommunalt.
Med egen brunn, speciellt grävd krävs vattenprover mer eller mindre frekvent för att veta vad du får i dig. Ingen annan testar ditt vatten än du.
Med kommunalt vatten har du i vart fall
en garanti: kvaliteten på vattnet som vattenverket matar ut i systemet.
Vad som sedan kommer ut i kranen är en annan sak...
Har du problem med ”rost” i din vattenkokare bör du absolut testa ditt vatten.
Även med kommunalt vatten kan du från mätaren ha ett lappverk av kopparrör, gamla galvade stålrör och PEM-slang i huset du bor i.
Alla materialen släpper partiklar ifrån sig och bildar en cocktail som inte alltid kan klassas som det livsmedel det egentligen är.
Toppa gärna med en diskbänksblandare som släpper bly, och eländet är totalt.
Så, mitt tips är att avlagringarna i din kettle är indikation på ett mycket större problem.
Vi tar drickbart vatten rakt ur kranen för givet.
Det är inte alltid så.