2019-05-30, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Jag förstår inte, kan man belåna aktierna två gånger?
Om du belånar dina aktier och köper ännu fler aktier så har du nu nya aktier du kan belåna.
Citera
2019-05-30, 10:12
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om du belånar dina aktier och köper ännu fler aktier så har du nu nya aktier du kan belåna.
Okej fan vad sjukt...så om Avanza har ett värdepapperslån typ 40% av portföljen till 0.99% då kan man göra följande:

Jag har 100k, lånar 40k.
Jag har nu 40% belåning. Jag kan nu belåna dessa 40k ytterligare. Lånar 16k till.

Nu har jag lånat 56k totalt, blir inte min totala belåning 56% då och jag har överskridit 40% gränsen?
Citera
2019-05-30, 14:18
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Låter extremt riskabelt att göra strax innan den väntade kraschen. Jag har en känsla av att den som är skuldfri kommer vara väldigt glad för det framöver..

Vilken krash? Närdå? Det finns inga tecken på att det blir en krash liknande den 2008 utan snarare en vanlig konjunkturavmattning.

Och har man lån när det krashar så lär i vart fall inte räntorna höjas!

Det är ingen naturlag att börsen krashar efter en längre uppgång! Det är precis som med vädret, många visste att det skulle bli en regning sommar förra året för att det var så otroligt soligt i maj, hur rätt hade de?

Det börserna väntar på nu är att USA ska få till ett handelsavtall med Kina.

Ett tips till TS är att belåna huset till 50% och därmed slippa amorteringskravet. Och sedan belåna aktierna hos Avanza istället.
Senast redigerad av Omaskeradmask 2019-05-30 kl. 14:22.
Citera
2019-05-30, 14:20
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Okej fan vad sjukt...så om Avanza har ett värdepapperslån typ 40% av portföljen till 0.99% då kan man göra följande:

Jag har 100k, lånar 40k.
Jag har nu 40% belåning. Jag kan nu belåna dessa 40k ytterligare. Lånar 16k till.

Nu har jag lånat 56k totalt, blir inte min totala belåning 56% då och jag har överskridit 40% gränsen?

Nej det har du inte!
Citera
2019-05-30, 14:38
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Jag förstår inte, kan man belåna aktierna två gånger?

Nej men om du har aktier för säg en miljon och belånar dem till 50% och köper en ny bil så har du fortfarande aktier för en miljon.

Köper du aktier istället för lånet så har du aktier för 1,5 miljoner som och då kan du utöka lånet till 750k och ändå bara ha 50% belåning!

Köper du då aktier för de nylånade 250k så är din portfölj värd 1,75 miljoner och du kan då låna ännu mer utan att gå över 50% belåning osv osv.
Citera
2019-05-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Vilken krash? Närdå? Det finns inga tecken på att det blir en krash liknande den 2008 utan snarare en vanlig konjunkturavmattning.

Och har man lån när det krashar så lär i vart fall inte räntorna höjas!

Det är ingen naturlag att börsen krashar efter en längre uppgång! Det är precis som med vädret, många visste att det skulle bli en regning sommar förra året för att det var så otroligt soligt i maj, hur rätt hade de?

Det börserna väntar på nu är att USA ska få till ett handelsavtall med Kina.

Ett tips till TS är att belåna huset till 50% och därmed slippa amorteringskravet. Och sedan belåna aktierna hos Avanza istället.
Åja, några tecken finns det allt. Vi har en extremt skuldsatt befolkning i ett land som sålt allt av värde.

Vi har politiker som tycker folk ska jobba som baristor med RUT-avdrag istället för att tillverka saker vi kan sälja till utlandet.
Citera
2019-05-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Nej men om du har aktier för säg en miljon och belånar dem till 50% och köper en ny bil så har du fortfarande aktier för en miljon.

Köper du aktier istället för lånet så har du aktier för 1,5 miljoner som och då kan du utöka lånet till 750k och ändå bara ha 50% belåning!

Köper du då aktier för de nylånade 250k så är din portfölj värd 1,75 miljoner och du kan då låna ännu mer utan att gå över 50% belåning osv osv.
Fan va Nice då kan man ju få sjuuuuk hävstång med bolån + belåning hos aktie nätmäklarna
Citera
2019-06-01, 09:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Fan va Nice då kan man ju få sjuuuuk hävstång med bolån + belåning hos aktie nätmäklarna

Ja! Men se upp för i helvete! Sjunker kursen så värdet av aktierna blir för litet i förhållande till lånet (procentförhållandena framgår på bankens hemsida) så stiger räntan märkbart från de låga 0,99% eller vad de nu erbjuder och rasar det alldeles för mycket så kan de tvångsförsälja dina aktier och då står du där!
Citera
2019-06-01, 10:26
Medlem
Aktieklipparns avatar
Bankerna är betydligt tuffare idag. Har också en villa värd 3m och har bara lån på
300.000 men kan inte ens byta bank, då jag har för låg inkomst som sjukpensionär.

För ca 4år sen så hade jag lån på 800.000 i samma bank. Anledningen att jag vill byta
Bank med detta lilla lån är mest en principsak då jag känner mig rövknullad av Nordea.

Jag har själv en miljon som jag vill investera i något vettigt, men känner inte att det är läge
Att gå in i aktier nu när kraschen står för dörren, och det råder jag även dig att avvakta med.

Men låna upp medan du kan, och placera pengarna säkert tex på Hoist 3år till 2% ränta
och invänta bättre tider innan du går in på börsen. Bind boräntan på 3 år också om det känns bättre, för då får du iaf en låneränta som understiger sparräntan.

Vem vet vilken inkomst du har i framtiden.. Värt en funderare!
Senast redigerad av Aktieklipparn 2019-06-01 kl. 10:28.
Citera
2019-06-01, 10:58
Medlem
Citat:
Kan ju gå åt andra hållet oxå
Citera
2019-06-01, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Bankerna är betydligt tuffare idag. Har också en villa värd 3m och har bara lån på
300.000 men kan inte ens byta bank, då jag har för låg inkomst som sjukpensionär.

För ca 4år sen så hade jag lån på 800.000 i samma bank. Anledningen att jag vill byta
Bank med detta lilla lån är mest en principsak då jag känner mig rövknullad av Nordea.

Jag har själv en miljon som jag vill investera i något vettigt, men känner inte att det är läge
Att gå in i aktier nu när kraschen står för dörren, och det råder jag även dig att avvakta med.

Men låna upp medan du kan, och placera pengarna säkert tex på Hoist 3år till 2% ränta
och invänta bättre tider innan du går in på börsen. Bind boräntan på 3 år också om det känns bättre, för då får du iaf en låneränta som understiger sparräntan.

Vem vet vilken inkomst du har i framtiden.. Värt en funderare!
Börja mer och mer fundera över detta. Har inte stort lån kvar på villan och allt det andra (bilar, stuga osv), allt är betalt om ca 4 år men funderar mer och mer på att sluta amortera redan om 2 år just av anledningen du nämner.
Citera
2019-06-06, 21:23
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Hej!

Jag bor i ett obelånat hus värt cirka 3 miljoner. Tanken slog mig att belåna upp husjäveln till 85%, få ut 2.55 miljoner och sedan lägga in hela summan på börsen. Jag bor ensam och tjänar 360k om år brutto.

Min fråga är egentligen, om man går in på banken och säger att man vill belåna hela kåkjäveln, och dom frågar "Varför?". Vad ska jag svara då egentligen? Man kan väl inte bara säga som det är att man ska investera det i en globala indexfond på börsen? Eller kan man det?
Försöker man ljuga till något, typ att man ska möblera om och renovera huset, då vill dom väl ha kvitton och bevis på det?

Hur gör andra som belånar sina kåkjävlar enbart för att investera pengarna?

Jag har gjort just detta och har också en lön på ca 360000 om året... sluta lyssna på spekulationer här så kan jag berätta hur det går till.

Jag gick i funderingar att betala av mitt lån helt men valde att utöka lånet för att använda som hävstång.

Kollade runt på listräntorna och valde den bank med den lägsta jag hittade, det landade på ICA/SBAB.
Kontaktade banken och fick fylla i formulär.
Banken gjorde en snabb värdering av min lägenhet...dvs kollade kvm priset på lägenheter i min kommun.

Blev erbjuden att låna 1,8 miljoner, även om min lägenhet är värd mer så är det din årsinkomst gånger fem som gäller för nya bolån.

Självklart frågar alla banker vad du ska använda pengarna till, tror även det är ett krav.
Jag svarade att jag ska använda pengarna som hävstång och köpa mer indexfonder.
Åhh du ska investera svarade banken glatt.

Jag valde att ej belåna bostaden över halva värdet för att undvika amorteringskravet... även om jag amorterat en självvald symbolisk summa.

Jag har det väldigt bra ställt oavsett jobb eller inte, så för mig kändes det som en självklarhet att skaffa mig en hävstång när lånade pengar aldrig någonsin varit så här billiga.

Jag fick även en 0,7% rabatt på mitt lån då jag bytte bank.

Förr var det vanligare att låna till hävstång men det saktade ner efter .com kraschen här i Sverige när puckon satsat allt på enstaka .com företag och förlorade allt.

Har du inte möjlighet att betala av lånet snabbt så råder jag dig att hålla koll på räntorna/nyheter samt att diversifiera och tänka hyfsat långsiktigt.

Lycka till 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in