Citat:
Ursprungligen postat av
Ministaty
Hej!
Jag bor i ett obelånat hus värt cirka 3 miljoner. Tanken slog mig att belåna upp husjäveln till 85%, få ut 2.55 miljoner och sedan lägga in hela summan på börsen. Jag bor ensam och tjänar 360k om år brutto.
Min fråga är egentligen, om man går in på banken och säger att man vill belåna hela kåkjäveln, och dom frågar "Varför?". Vad ska jag svara då egentligen? Man kan väl inte bara säga som det är att man ska investera det i en globala indexfond på börsen? Eller kan man det?
Försöker man ljuga till något, typ att man ska möblera om och renovera huset, då vill dom väl ha kvitton och bevis på det?
Hur gör andra som belånar sina kåkjävlar enbart för att investera pengarna?
Jag har gjort just detta och har också en lön på ca 360000 om året... sluta lyssna på spekulationer här så kan jag berätta hur det går till.
Jag gick i funderingar att betala av mitt lån helt men valde att utöka lånet för att använda som hävstång.
Kollade runt på listräntorna och valde den bank med den lägsta jag hittade, det landade på ICA/SBAB.
Kontaktade banken och fick fylla i formulär.
Banken gjorde en snabb värdering av min lägenhet...dvs kollade kvm priset på lägenheter i min kommun.
Blev erbjuden att låna 1,8 miljoner, även om min lägenhet är värd mer så är det din årsinkomst gånger fem som gäller för nya bolån.
Självklart frågar alla banker vad du ska använda pengarna till, tror även det är ett krav.
Jag svarade att jag ska använda pengarna som hävstång och köpa mer indexfonder.
Åhh du ska investera svarade banken glatt.
Jag valde att ej belåna bostaden över halva värdet för att undvika amorteringskravet... även om jag amorterat en självvald symbolisk summa.
Jag har det väldigt bra ställt oavsett jobb eller inte, så för mig kändes det som en självklarhet att skaffa mig en hävstång när lånade pengar aldrig någonsin varit så här billiga.
Jag fick även en 0,7% rabatt på mitt lån då jag bytte bank.
Förr var det vanligare att låna till hävstång men det saktade ner efter .com kraschen här i Sverige när puckon satsat allt på enstaka .com företag och förlorade allt.
Har du inte möjlighet att betala av lånet snabbt så råder jag dig att hålla koll på räntorna/nyheter samt att diversifiera och tänka hyfsat långsiktigt.
Lycka till 😊