• 2
  • 3
2019-05-27, 21:16
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Med tiden lär man sig vilka märken man gillar. Kvalite och pris är det som avgör.

Chark-handlandet är väldigt impulsstyrt.

Smaken då?
Citera
2019-05-27, 21:27
Medlem
TraXzmans avatar
Testar allt iaf en gång sen sitter minnet ganska så klistrat i vad som var godast och brukar faktiskt skriva ner i en lista på datorn vad jag tycker är gott eller godats i en viss matbutik, kedja tex av ett visst utbud eller sort av många märken eller deras specifika märken

Tex skriver jag så här :

Rekommenderar er att göra samma sak i anteckningar, word i datorn
Citera
2019-05-27, 21:30
Medlem
Man har sina favoriter efter många år i handel 😜
Citera
2019-05-27, 21:30
Jag köper varorna med lägst kilopris. Blir ofta produkter från det eminenta märket Eldorado.
Citera
2019-05-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Så fort man går in i en livsmedelsbutik blir man direkt överöst av flera hyllmeter av flingor, mjölk, krossade tomater, knäckebröd, kaffe, syltlök etc in absurdum. Även om man har minskat ner valalternativen till ett antal varor (t.ex. krossad tomat och mjölk) så finns det fortfarande minst 20 olika sorter, märken och fabrikat att välja mellan.

Hur bestämmer ni vilka av dessa ni ska köpa?
Hur går beslutsprocessen till?
Vad påverkar era beslut?
Vad väljer ni? Vad väljer ni bort?
Om ni i förväg bestämt exakt vilken sort ni ska köpa, och denna inte finns, vad köper ni istället?

Så om man har minskat ner valalternativen till krossade tomater och mjölk, så hittar man fortfarande 20 olika sorter, märken och fabrikat av exempelvis mjölk? Är det ens ett problem? Jag menar, säg att man vill ha 'standardmjölk' med en fetthalt på 3 %. Inte börjar man då titta på lättmjölk, mellanmjölk, havremjölk, sojamjölk och liknande. Det gör att man får ganska få alternativ kvar. Visserligen finns det flertal märken, men alla finns inte representerade överallt. Lidl har exempelvis sin Milbona-mjölk och Netto har sin Engholm. City Gross har Favorit. ICA har sin ICA-mjölk. Men sådana butiksmärken kommer från de vanliga mejerierna. Som Arla, Skånemejerier och Falköpings mejeri. Så jag tycker att det minskar utbudet en aning. Väl i butik kanske jag bara ser 2-4 märken som säljer den sortens mjölk som jag vill ha. Så himla svårt är det då inte att välja något. Speciellt inte då pris och smak är ungefär densamma. Samma sak kan man väl säga om många andra livsmedel.

Oftast vill jag ha något specifikt. Det kan exempelvis handla om smaksättning, en viss fetthalt eller en viss blandning av olika ingredienser. Skulle just min personliga favorit vara slut, så finns det ofta likvärdiga produkter där smak och pris i princip är detsamma. Så att jag kan köpa det istället. Om inte, så skippar jag det eller köper det i en annan butik eller väntar några dagar på att butiken ska få in det igen.
Citera
2019-05-28, 00:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Så hur har processen sett ut till där du befinner dig idag? Hur har du gjort när du handlar dessa tusen gånger?

Trial and error motherfukker!

Köp varorna med bäst etiketter och smaka dig fram. Så jävla svårt är det inte! Kör hårt.
Citera
2019-05-28, 21:06
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Först sållar jag bort de alternativ som innehåller sådant jag inte tål, då försvinner en hel del automatiskt.

Sen blir det oftast det märke som är skapligt billigt, fast inte "eldorado/x-tra- billigt", då de sällan är särskilt goda. Gärna ekologiskt, om det inte är galet mkt dyrare (t.ex. pasta är köper jag helst ekologisk Änglamark, den är god, blir inte överkokt så lätt och är bra i pris).
Sen är det väl som många säger här, man handlar samma sort av ren vana. Köpt mina föräldrar ett visst märke/sort, så kör jag oftast med ungefär samma.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in