Citat:
Ursprungligen postat av
.ono.
Så fort man går in i en livsmedelsbutik blir man direkt överöst av flera hyllmeter av flingor, mjölk, krossade tomater, knäckebröd, kaffe, syltlök etc in absurdum. Även om man har minskat ner valalternativen till ett antal varor (t.ex. krossad tomat och mjölk) så finns det fortfarande minst 20 olika sorter, märken och fabrikat att välja mellan.
Hur bestämmer ni vilka av dessa ni ska köpa?
Hur går beslutsprocessen till?
Vad påverkar era beslut?
Vad väljer ni? Vad väljer ni bort?
Om ni i förväg bestämt exakt vilken sort ni ska köpa, och denna inte finns, vad köper ni istället?
Förstår funderingen - själv blir jag överväldigad och förbryllad av utbudet i en vanlig dagligvarubutik!
Jag köper i första hand ekonomiskt så steg #1 är att checka av iaf budgeten tillåter utgiften eller ej. Ett sätt att efterleva detta effektivt är att ha en liten buffert som låter mig köpa lite större partier med mängdrabatt och en del odlar jag själv (potatis <3). Har jag råd köper jag gärna ekologiska ägg och mejerivaror annars utesluter jag animalier tills vidare. Jag gör de flesta val baserat på näringsinnehåll men vissa av dem sker p.g.a. att jag väljer bort vissa ursprungsländer/framställningsmetoder. En etisk avvägning görs
helst men först då jag känner att jag kan kosta på mig det och i bland vill man ju bara köpa sin mat och gå därifrån - då kan jag komma hem med lite vad som helst.