• 1
  • 2
2019-05-27, 18:58
Medlem
Så fort man går in i en livsmedelsbutik blir man direkt överöst av flera hyllmeter av flingor, mjölk, krossade tomater, knäckebröd, kaffe, syltlök etc in absurdum. Även om man har minskat ner valalternativen till ett antal varor (t.ex. krossad tomat och mjölk) så finns det fortfarande minst 20 olika sorter, märken och fabrikat att välja mellan.

Hur bestämmer ni vilka av dessa ni ska köpa?
Hur går beslutsprocessen till?
Vad påverkar era beslut?
Vad väljer ni? Vad väljer ni bort?
Om ni i förväg bestämt exakt vilken sort ni ska köpa, och denna inte finns, vad köper ni istället?
Citera
2019-05-27, 19:04
Medlem
grungewhores avatar
Har jag pengar köper jag sånt som jag alltid har köpt. Är jag fattig spelar det ingen större roll om det är Eldorado eller Del Montes inlagda persikohalvor.

Många av mina inköp styrs av vana. Mina föräldrar köpte alltid Kungsörnens varor, så jag har en tendens att köpa dem,
men efter att barilla kom ut med kommentaren om bögar köper jag nu barilla t ex.

Nestlés produkter bojkottar jag, liksom Ben&Jerry.
Citera
2019-05-27, 19:08
Medlem
Sooks avatar
Jag brukar oftast spontanhandla, dvs ingen inköpslista. Jag har alltid levt efter principen ”är det gott så är det bra”. Därför köper jag alltid det som är billigast om det inte är så att jag vet med mig att det dyrare är godare, då tar jag det dyrare. Jag har relativt bra ekonomi så jag behöver inte bry mig om priser i nån större grad. Jag bryr mig inte heller om var saker är tillverkade eller om de är ekologiska.
Citera
2019-05-27, 19:13
Medlem
53....so whats avatar
Rimligt pris/Innehåll/Köp/Prova.
Citera
2019-05-27, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Så fort man går in i en livsmedelsbutik blir man direkt överöst av flera hyllmeter av flingor, mjölk, krossade tomater, knäckebröd, kaffe, syltlök etc in absurdum. Även om man har minskat ner valalternativen till ett antal varor (t.ex. krossad tomat och mjölk) så finns det fortfarande minst 20 olika sorter, märken och fabrikat att välja mellan.

Hur bestämmer ni vilka av dessa ni ska köpa?
Hur går beslutsprocessen till?
Vad påverkar era beslut?
Vad väljer ni? Vad väljer ni bort?
Om ni i förväg bestämt exakt vilken sort ni ska köpa, och denna inte finns, vad köper ni istället?

Förstår funderingen - själv blir jag överväldigad och förbryllad av utbudet i en vanlig dagligvarubutik!

Jag köper i första hand ekonomiskt så steg #1 är att checka av iaf budgeten tillåter utgiften eller ej. Ett sätt att efterleva detta effektivt är att ha en liten buffert som låter mig köpa lite större partier med mängdrabatt och en del odlar jag själv (potatis <3). Har jag råd köper jag gärna ekologiska ägg och mejerivaror annars utesluter jag animalier tills vidare. Jag gör de flesta val baserat på näringsinnehåll men vissa av dem sker p.g.a. att jag väljer bort vissa ursprungsländer/framställningsmetoder. En etisk avvägning görs helst men först då jag känner att jag kan kosta på mig det och i bland vill man ju bara köpa sin mat och gå därifrån - då kan jag komma hem med lite vad som helst.
Citera
2019-05-27, 19:37
Medlem
Väljer bort de värsta lågprismärkena, sen brukar jag pröva mig fram!
(Har faktiskt prövat produkter från dem med, därav bortvalet)
Citera
2019-05-27, 19:44
Medlem
Sqeptisks avatar
Kvalitet och renhet! Frånvaro från kemikalier, e-nummer och tillsatt socker. Väljer i allmänhet KRAV-märkt.
Citera
2019-05-27, 20:29
Medlem
Det är ffa innehållsförteckning och pris som får avgöra. Om den billigare produkten innehåller ungefär samma eller bättre råvaror så köper jag den. Urpsrungsland är också relevant för vissa varor, jag köper gärna svenskt sålänge det inte svider alltför mycket i plånboken.
Citera
2019-05-27, 20:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Det där var knepigt när jag flyttade hemifrån och började handla allt själv.

Hur fan ska man veta om creme fraiche saffran tomat är värd 17kr?!

Eller om aprikosmarmelad med ”mindre socker” smakar lika gott som vanlig.

Nu har jag handlat några tusen gånger så nu vet jag!
Citera
2019-05-27, 20:31
Medlem
Har en butik tre typer av Lasagne så köper jag alla och provar dom. Sen fortsätter jag bara köpa den som är godast. Tar valet direkt. Slipper man tänka sen. Priset spelar ingen roll. Smaken viktigast.

Det är väl ungefär mitt köptmönster om det finns fler alternativ och jag kommer köpa varan fler gånger.
Citera
2019-05-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Rimligt pris/Innehåll/Köp/Prova.
Okej, men så säg att du ska köpa krossade tomater i burk. Det finns 15 olika sorter att välja mellan som lever upp till dina kriterier gällande pris och innehåll. Hur väljer du därifrån?
Citera
2019-05-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det där var knepigt när jag flyttade hemifrån och började handla allt själv.

Hur fan ska man veta om creme fraiche saffran tomat är värd 17kr?!

Eller om aprikosmarmelad med ”mindre socker” smakar lika gott som vanlig.

Nu har jag handlat några tusen gånger så nu vet jag!
Så hur har processen sett ut till där du befinner dig idag? Hur har du gjort när du handlar dessa tusen gånger?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in