2019-05-27, 09:32
Medlem
Dexters avatar
Har en router hemma som jag fick av Telia till *DSL för några år sedan. Brukar dessa vara operatörslåsta, eller kan jag använda den till någon annan operatör nu när vi får fiber?
Citera
2019-05-27, 10:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Har en router hemma som jag fick av Telia till *DSL för några år sedan. Brukar dessa vara operatörslåsta, eller kan jag använda den till någon annan operatör nu när vi får fiber?

Den har sannolikt ingen special firmware, (man pratar inte om "operatörslåst" annat än för mobila enheter).

Däremot kan du sannolikt inte använda den iallafall, eftersom den sannolikt enbart hanterar DSL som utgående interface.

Exakt modellbeteckning och exakt version på firmware behövs för att kunna svara mer exakt än så.
Citera
2019-05-27, 10:40
Medlem
Telias mjukvara samt vlan som styrs i routern är inte densamma som de andra operatörerna.

Dvs att det oftast inte fungerar speciellt bra. Men du kan ju alltid testa :-)
Citera
2019-05-27, 11:38
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter

Min router från Telia var låst på ett sådant sätt att admin kontot bara var en dödlig användare som enbart kunde administrera vissa delar i routern. Jag hackade min router så att kontot tillhörde superuser, samt tog bort delar i konfigurationen som gör att Telia har full kontroll över enheten.

Nu vet jag inte vad du har för router, men troligtvis en Technicolor TG799vac Xtream. Om routerns firmware inte är nyare än 17.2 så kan du göra som den här killen och ta över enheten så att Telia inte längre kan administrera den.

https://wuseman.github.io/TG799VAC-XTREME-17.2-MINT/
Citera
2019-06-12, 23:34
Medlem
Gr0lschs avatar
Tänkte följa Wusemans guide men hur vet man att man inte öppnar upp sig för attacker när man kör någon annans kod/firmware... är det OpenSource som beskrivs i instruktionen?

Har inte hållt på med nätverk i någon större utsträckning så detta är ganska nytt...
Citera
2019-06-13, 07:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gr0lsch
Tänkte följa Wusemans guide men hur vet man att man inte öppnar upp sig för attacker när man kör någon annans kod/firmware... är det OpenSource som beskrivs i instruktionen?

Har inte hållt på med nätverk i någon större utsträckning så detta är ganska nytt...

Telia har satt in sin egen firmware i den routern. Det har de gjort för att kunna supporta användaren och hindra denne att pilla på saker denne inte behärskar, därvid minska supportärenda.
De gör även uppdateringar av firmware och kan t.ex brygga routern på din begäran

Det den där hackern har gjort är att ta bort Telias spärrar.

Det är alltså ingen ny firmware typ OpenSource utan original med begränsad tillgänglighet och med fasta inställningar för deras IP-TV. Telias firmware är i grunden densamma som original Technicolor.

Du kommer vara tacksam att Telia-supporten kan hjälpa dig när det blir något knas.

Routern går att använda som den är med annan operatör förutom Telias IP-TV via VLAN.

Mitt råd: Ändra inte på något som fungerar.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-06-13 kl. 07:49.
Citera
2019-06-13, 10:39
Medlem
Gr0lschs avatar
Du har ju en poäng, har inga större klagomål. Dock så har jag 2 st Telia-routrar och tänkte först endast flasha en av dem och använda den som AP/switch, min Asus rt-n56u verkar ha gett up, innanför Telia-routerns brandvägg.

Anl. till att jag frågar är Wusemans text att Telia spara div. loggar i routern så ville jag flasha om "internet"-routern med för att komma ifrån detta. Nog för att Telia har andra loggar och inte prioriterar kundernas integritet men ju mindre de vet desto bättre...

Alternativet är att köpa nytt såklart, men har vad jag läst mig till så skall Telias vara jäkligt bra.
Citera
2019-06-14, 10:20
Medlem
Har precis en sån här router (TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM). Förra sommaren fick jag villafiber indraget, och sade upp mitt abonnemang hos Telia. Eftersom jag fått routern av Telia pga krångel med en äldre router fick jag behålla den. Jag använder routern i mitt nya trådlösa nätverk. Har fungerat perfekt. Jag har inte behövt ändra någonting utan pluggade bara in kablarna. Det står att jag är ansluten till Telia 5Ghz. Funkar för både dator, mobil och surfplatta. Skulle jag vilja kan jag dessutom gå in och ändra inställningarna. Behöver bara logga in som admin.
Citera
2019-06-15, 09:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Du har ju en poäng, har inga större klagomål. Dock så har jag 2 st Telia-routrar och tänkte först endast flasha en av dem och använda den som AP/switch, min Asus rt-n56u verkar ha gett up, innanför Telia-routerns brandvägg.

Anl. till att jag frågar är Wusemans text att Telia spara div. loggar i routern så ville jag flasha om "internet"-routern med för att komma ifrån detta. Nog för att Telia har andra loggar och inte prioriterar kundernas integritet men ju mindre de vet desto bättre...

Alternativet är att köpa nytt såklart, men har vad jag läst mig till så skall Telias vara jäkligt bra.

Två teliaroutrar?
Man brukar få lämna tillbaks eller köpa ut dem när man säger upp abbet precis som bigslicer skriver.
Citera
2019-06-17, 13:53
Medlem
Gr0lschs avatar
Kommer inte ihåg vad som va problemet men jag fick en ny i samband med supportärende. Verkar dock fungera när jag kopplade in den häromdan...

Köpte en switch istället. Lade inte ner större möda på att hacka Telia routern, orkade inte med Netcat... kanske enkelt att använda om man läser på lite mer men jag fick inte skiten att fungera.
Citera
2019-06-17, 18:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Kommer inte ihåg vad som va problemet men jag fick en ny i samband med supportärende. Verkar dock fungera när jag kopplade in den häromdan...

Köpte en switch istället. Lade inte ner större möda på att hacka Telia routern, orkade inte med Netcat... kanske enkelt att använda om man läser på lite mer men jag fick inte skiten att fungera.

En switch istället för router? Vad löste du med den?
Har du bara en dator?
Citera
2019-06-18, 11:26
Medlem
Gr0lschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En switch istället för router? Vad löste du med den?
Har du bara en dator?

Telias router använder jag för WAN och WiFi, klarar mig med den täckningen. Sedan behöver jag bara en switch för resterande datorer, TV etc. via kabel...

Om jag hackade den andra Telia routern, och kört den som AP, så kunde jag haft bättre täckning med WiFi ...och sparat 500 spänn
Senast redigerad av Gr0lsch 2019-06-18 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in