2019-05-26, 19:22
Medlem
Genom mitt liv så har jag provat på det mesta, dock långt ifrån allt men helt klart det mesta av det vanliga som man kan få tag på här i Sverige. Det enda som jag saknar på min personliga lista är DMT och ayahuasca, det som jag personligen tycker saknas på den här listan är opiater, men jag har ingen erfarenhet av det och absolut alla jag pratat med säger att det är ingen man bör prova, många som provat menar att det var deras största misstag i deras liv.

Jag hade lite svårt att välja var jag skulle lägga den här tråden så mod får gärna flytta om den ligger fel.

Något som kan vara bra att känna till, är att jag är väldigt lyckligt lottad och blir inte beroende av saker, vilket har lett till att jag slipper den biten, som många får problem med när det kommer till droger. Allt i den här listan är såklart min subjektiva bedömning av de olika substanserna. Skriv gärna en kommentar med egna omdömen, om ni vill.

Jag tänkte börja i den tråkiga änden så sparar jag de roligaste till sist!

Alkohol 3/5
Fördelar: Lagligt, lättåtkomligt, socialt accepterat, lättar upp sociala situationer väldigt mycket, särskilt för personer som mig, som är allmänt socialt efterbliven. Väldigt bra i Sverige eftersom det känns som att vi alla på fester kan vara rätt socialt efterblivna utan alkohol. Kan bli väldigt många roliga fyllehistorier

Nackdelar: ganska dyrt i Sverige. Väldigt tråkigt och platt rus, för mig personligen har alkohol alltid varit 50% skådespel, halva grejer är att det är kul för att du kan göra saker som du alltid velat göra men som du inte vågar göra nykter. Ibland kan det vara tråkigt att vara bakis, dock kan det vara rätt nice ibland

Nikotin 1/5
Fördelar: Kan vara rätt nice socialt ibland, exempelvis ta en cigg med nån ute på krogen. Om man är stupfull kan man nyktra till lite vilket kan vara bra.

Nackdelar: Extremt tråkigt rus, de tråkigaste av dom alla skulle jag säga. Väldigt beroendeframkallande. När det gäller rökning är det extremt dåligt för både hälsa och plånboken. Snus är lite bättre, billigare och klart bättre för hälsan jämfört med rökning, men du får fortfarande en del problem även där som ex. kalla händer och fötter. Dock finns det inget bevisat samband mellan kortare livstid och snus, det kan vara bra att känna till.

Benzo 2/5
Fördelar: EXTREMT effektivt, detta är substanser som utvecklats av läkemedelsbranschen, de har lagt miljarder på att utveckla dessa. Jag blev förvånad hur bra dessa substanser är på att göra det dom ska, alltså att dämpa ångest(Dämpar oftast alla andra typer av känslor också). Jävligt mysigt att ta ibland, särskilt med nån brud

Nackdelar: Jag är väldigt skeptiskt till att folk tar så mycket benzo, känns som att det skrivs ut väldigt mycket inom sjukvården och att många självmedicinerar. Självklart finns det fall då det verkligen behövs. Men känslor är en naturlig del av livet. MYCKET bättre att försöka hantera dina känslor istället för att dölja dom. Någonstans måste man komma ihåg att sorg är helt naturligt och evolutionärt fördelaktigt. Du är ledsen av en anledning och borde reda ut vad grundproblemet är. Jag ser benzo som att man ser att sitt hus brinner och man väljer att sätta ett skynke för, så att man slipper se eländet. Förr eller senare kommer du också bygga upp tolerans så du kan inte fly från dina problem i all evighet ändå.

Cannabis 3/5
Fördelar: Socialt accepterat bland många(skulle säga att alla som kan tänka lite själva fattar att så jävla farligt är det inte. träffat personer som är nykterister, som fattar att cannabis inte är någon dödsdrog). Nice tidsfördriv, billigt om man röker bong och inte röker på som en idiot. Bra start om man vill utforska sig längre in bland psykedeliska droger. Jävligt nice att sitta och prata med polare när man är bäng, eller bara sitta och lyssna på musik. Möjligheterna är många!

Nackdelar: Det bästa ordet att beskriva problemet med cannabis, om man tar det för mycket är att man blir "stoned". Du slutar bryr dig om det mesta och fastnar i din sunkiga lägenhet, du kommer i många fall sluta göra några framsteg i livet. Sitter i väldigt länge i blodet p.g.a att det sätter sig i fettvävnaden så kan vara nojjigt att köra bil eller om man har ett jobb där man riskerar att bli testad. Personligen tappar jag minnet väldigt mycket på cannabis vilket gör att jag många gånger inte kommer ihåg så mycket av det roliga jag varit med om. var försiktig så att du inte får tag på Spice istället för cannabis!

Research chemicals 0/5
Nackdelar: Jag börjar helt medvetet med nackdelar i det här fallet, eftersom detta är något man absolut inte bör ta, dock ska jag vara objektiv och ta med fördelar också. Den bästa förklaring varför RC är en sån dum idé hörde jag faktiskt på TV. Om man jämför RC med läkemedel så är det extremt rigida tester som alla läkemedel måste gå igenom innan de godkänts, och helt klart den stora majoriteten av alla läkemedel som testas godkänts inte. Då är det ändå kemister som har försökt att ta fram något som borde funka. När det kommer till RC så är det oftast riktiga hobbykemister som inte har någon aning om vad det gör och du blir deras försöksdjur. De är oftast bara ute efter att tjäna pengar. Hela RC:s natur är att det måste komma nya substanser hela tiden för att de gamla har blivit olagliga. Man har ingen aning om hur dessa substanser kommer att påverka hjärnan och kroppen på lång sikt

(Fördelar) jag skulle helst villja hoppa denna punkt men ska ändå vara objektiv och ta med det. Först och främst så är det ju inte olagligt just pga att det inte går att klassa allt okänt som droger. Jag har tagit en hel del RC i mitt liv. Kört upp så mycket tills jag började blöda näsblod. Ska helt ärligt säga att några gånger har varit bland mina absolut bästa rus. Man sitter där med sina knarkarpolare och bara kramar om dom. Man kan knappt prata för att man är så borta ligger mest och kramar om varandra. Man får ett väldigt speciellt band med de personerna som man tar det med. Men fortfarande rekommenderas verkligen inte. Finns gott om andra mer beprövade substanser som är jävligt nice.

MDMA 2/5
Fördelar: Jävlar vilket drag det är i detta! Du kommer att uppleva ett lyckorus som du inte trodde existerade på denna jord. Första gången är väldigt speciellt. Att ta detta med några bra polare kan vara helt gudomligt. Eller med någon nice brud. Är även kul för stunden att festa på eller att träffa nytt folk

Nackdelar: Mdma är den substans som har haft den jobbigaste AT:n för min del. MDMAs AT för mig kan varaa i månader, jag får extrema humörsvängningar och även väldigt konstig sömnrytm. Men detta är väldigt individuellt och beror också på hur mycket man tar. Efter att du har tagit MDMA så har du tömt dina serotoninnivåer(iaf trodde man det förut nu är forskare mer oense, det är väldigt svårt forskningsområde eftersom det inte direkt går att mäta serotoninnivåerna i hjärnan). Detta ledde för mig att många gånger då jag borde ha blivit glad och känna lite glädje kände absolut ingenting. MDMA-ruset blir med tiden lite platt enligt mig. Efter några gånger tycker jag att ruset blir lite repetitivt, första gången är bäst, men även i fortsättningen kommer det att vara jävligt nice. Särskilt i rätt situationer

Amfetamin 3/5
Fördelar: Även i detta fall så är det ett förjävla drag i denna substans. Du kan jobba i DYGN utan att känna någon trötthet över huvud taget. Väldigt billigt, kostar ca 200kr/gram, om du inte har någon tolerans så kan du få riktigt bra effekt på 0.05 gram alltså för 10 kronor. Jävligt nice att ha provat för det blir så sant talesättet att man "orkar mer än man tror". Man blir ganska chockad hur mycket kraft man har inom sig som kroppen bara sparar undan i nödfall. Extremt beprövad substans, har hört att tjackmissbrukare oftare dör av svält än av amfetaminet. Utan tolerans kan en lina vara i 24h så mycket knark för pengarna.

Nackdelar: Väldigt beroendeframkallande och kan bli lätt att man måste ta för att klara vardagen. Hade en polare som var tvungen att ta en lina tjack för att gå och tvätta. Avtändningen är väldigt speciell. Vanligt förekommande är att man börjar svettas och är allmänt seg. En liten underlig detalj är att man oftast börjar lukta nån jävligt underlig "tjackdoft". Men det som är nice är att At:n är oftast ganska kort om du inte tajckraceat som en idiot

Kokain 2-4/5 (beror helt på hur mycket pengar du har)
Fördelar: Efter ett intag att detta så blir du helt enkelt bäst i världen du har ett självförtroende som får Zlatan att likna en finnig tonåring. Du snackar med brudar som värsta casanovan och kan få exakt vilken brud du vill(det känns iaf som det). Kung i baren helt enkelt. Optimala festdrogen, Ruset är väldigt kort(oftast ca 1h) så man kan gå på och av som man känner för

Nackdelar:Fördjävulskt dyrt 1g kostar 1000kr och räkna med att du lätt gör av med det på en kväll. Personligen så är jag inte ett jättefan av att känna mig så överlägsen, du blir lätt girig och självisk vilket inte är jättepoppis för dom du hänger med. Extremt beroendeframkallande, som sagt så blir jag inte så beroende av saker, men just på kokain är det väldigt lätt att känna att det är fullt rimligt att lägga 5k till på kokain, eller 1k på drinkar(som tur är så har jag aldrig spårat ur fullständigt, men kan verkligen förstå att vissa gör det)
Citera
2019-05-26, 19:23
Medlem
LSD 5/5
Fördelar: detta är livets drog enligt mig. Jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner om hur galen effekt denna substans har på din hjärna, men jag kommer ändå inte komma i närheten av att beskriva hur det verkligen är. Detta är verkligen något som man måste prova för att förstå. Men om jag ska ta något exempel på hur sjuk upplevelsen är så kan man googla på "neuroimage on lsd" så kan man se hur denna substans kommer få din hjärna att gå på steroider

Nackdelar: Väldigt svårt att förbereda sig för eftersom man inte vet vad som väntar, Så denna substans kan vara svår att introducera till någon som inte har tagit eftersom det är svårt att veta hur personen reagerar. Jag har personligen snetrippat en gång på LSD och det kan vara en väldigt jobbig upplevelse. HPPD är ett reellt problem dock är det svårt att uppskatta hur många som drabbas, enkelt förklarat är det att trippen kan liksom "fastna" i hjärnan, det är en allvarlig sjukdom som vissa aldrig blir av med. Kan liknas lite mot en psykedelisk PTSD. Personligen har jag blivit mer cynisk till livet efter allt trippande, jag har även många gånger överskattat hur smarta mina idéer varit, som jag kommit på under LSD, vilket lett till en del dumma livsval. Men allt detta är väldigt personligt. En tripp kan påverka dig åt väldigt många olika håll. Skulle generellt sett säga att om du är helt nöjd med det liv du lever så kan det vara en dum idé att trippa, eftersom man ibland får idéer om att man helt och hållet ska byta livsstil. Vilket i vissa fall kan leda till mer ont än gott. Kortfattat: ingen vet hur LSD
kommer att påverka just dig!

Svamp (psilocybin) 5/5
Fördelar: Allt som jag skrev om LSD stämmer även här. Skillnaderna är dock många, svamp är lite lugnare och inte lika intensivt, känns mer som att leva i en sagovärld. LSD är mer åt att lämna detta universum (beror dock mycket på vilken dos man tar). Att gå runt i skogen på svamp är helt gudomligt. Även ens förmåga att tänka logiskt och kunna föra längre resonemang förbättras avsevärt om man tar en lagom dos. Även kul att denna substans går att hitta ute i skogen här i Sverige, kan vara riktigt kul att gå ut på svampjakt. Dock personligen har jag aldrig lyckats hitta några trotts att jag lagt över tio timmar på att leta

Nackdelar: Både LSD och Svamp är bland de absolut säkraste drogerna man kan ta, personligen tycker jag att svamp är mer hanterbart eftersom det inte har samma intensitet som LSD har. Dock hamnar man lättare i tankeloopar jämfört med LSD vilket kan vara en obehaglig upplevelse. LSD är lättare på det sättet. Eftersom om du byter miljö så ändras trippen. På svamp kan du vara mer fast i dina egna tankar och ha svårt att komma ur dom. En sak som kommer att "drabba" dig för eller senare om du tar mycket svamp är egodöd. Det är ett väldigt intressant fenomen, jag skulle personligen se det som en nackdel, men ibland är det nice också

Kort sammanfattning: RC är klart sämst. Om du vill prova nåt så kör på svamp eller syra(LSD). Allt annat kan också vara kul att prova men har sina nackdelar. Personligen kan jag inte se så stor anledning att prova på nikotin eftersom ruset är sämst och kan leda till ett livslångt beroende

Alltid kul med lite respons! Så skriv gärna en kommentar!
Citera
2019-05-26, 19:45
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogrehabilitering --> Övriga droger
/Moderator
Citera
2019-05-26, 19:56
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
LSD 5/5
Fördelar: detta är livets drog enligt mig. Jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner om hur galen effekt denna substans har på din hjärna, men jag kommer ändå inte komma i närheten av att beskriva hur det verkligen är. Detta är verkligen något som man måste prova för att förstå. Men om jag ska ta något exempel på hur sjuk upplevelsen är så kan man googla på "neuroimage on lsd" så kan man se hur denna substans kommer få din hjärna att gå på steroider

Nackdelar: Väldigt svårt att förbereda sig för eftersom man inte vet vad som väntar, Så denna substans kan vara svår att introducera till någon som inte har tagit eftersom det är svårt att veta hur personen reagerar. Jag har personligen snetrippat en gång på LSD och det kan vara en väldigt jobbig upplevelse. HPPD är ett reellt problem dock är det svårt att uppskatta hur många som drabbas, enkelt förklarat är det att trippen kan liksom "fastna" i hjärnan, det är en allvarlig sjukdom som vissa aldrig blir av med. Kan liknas lite mot en psykedelisk PTSD. Personligen har jag blivit mer cynisk till livet efter allt trippande, jag har även många gånger överskattat hur smarta mina idéer varit, som jag kommit på under LSD, vilket lett till en del dumma livsval. Men allt detta är väldigt personligt. En tripp kan påverka dig åt väldigt många olika håll. Skulle generellt sett säga att om du är helt nöjd med det liv du lever så kan det vara en dum idé att trippa, eftersom man ibland får idéer om att man helt och hållet ska byta livsstil. Vilket i vissa fall kan leda till mer ont än gott. Kortfattat: ingen vet hur LSD
kommer att påverka just dig!

Svamp (psilocybin) 5/5
Fördelar: Allt som jag skrev om LSD stämmer även här. Skillnaderna är dock många, svamp är lite lugnare och inte lika intensivt, känns mer som att leva i en sagovärld. LSD är mer åt att lämna detta universum (beror dock mycket på vilken dos man tar). Att gå runt i skogen på svamp är helt gudomligt. Även ens förmåga att tänka logiskt och kunna föra längre resonemang förbättras avsevärt om man tar en lagom dos. Även kul att denna substans går att hitta ute i skogen här i Sverige, kan vara riktigt kul att gå ut på svampjakt. Dock personligen har jag aldrig lyckats hitta några trotts att jag lagt över tio timmar på att leta

Nackdelar: Både LSD och Svamp är bland de absolut säkraste drogerna man kan ta, personligen tycker jag att svamp är mer hanterbart eftersom det inte har samma intensitet som LSD har. Dock hamnar man lättare i tankeloopar jämfört med LSD vilket kan vara en obehaglig upplevelse. LSD är lättare på det sättet. Eftersom om du byter miljö så ändras trippen. På svamp kan du vara mer fast i dina egna tankar och ha svårt att komma ur dom. En sak som kommer att "drabba" dig för eller senare om du tar mycket svamp är egodöd. Det är ett väldigt intressant fenomen, jag skulle personligen se det som en nackdel, men ibland är det nice också

Kort sammanfattning: RC är klart sämst. Om du vill prova nåt så kör på svamp eller syra(LSD). Allt annat kan också vara kul att prova men har sina nackdelar. Personligen kan jag inte se så stor anledning att prova på nikotin eftersom ruset är sämst och kan leda till ett livslångt beroende

Alltid kul med lite respons! Så skriv gärna en kommentar!

Bra där! Mycket bra till&med! Personligen har jag bara inlevat Pan Cyan,(en Hawaiiansk psilocybin svamp) flugsvamp, alkohol, nikotin, boffat lite, cannabis/spice, vaket (amfetamin) och några olika RC:s.

Mina varningar går också till RC:s även om 2CB DOB mm är mera säkra rc:s. Boffa (sniffa) skall bara ens värsta fiender göra för det kan bilda håligheter som en bikupa i hjärnan.

Har aldrig varit beroende och allt jag provat har varit mycket sporadiakt med destå högre doser.

En allmän varning som ligger bra i tiden är att prova små små steg och snälla försök att inte vara otåliga tills det blir OD.

Fördelar: Människan som väsen glömmer ALDRIG någonting även om man upplever att man glömmer.
Alla upplevelser är bra om det inte rör sig om direkta negationer: inre motstånd.
Citera
2019-05-26, 21:15
Medlem
Olika former av opiater då?
Citera
2019-05-26, 21:29
Medlem
EgoBrains avatar
Även kul att denna substans går att hitta ute i skogen här i Sverige, kan vara riktigt kul att gå ut på svampjakt. Dock personligen har jag aldrig lyckats hitta några trotts att jag lagt över tio timmar på att leta

Tack för en bra och utförligt personlig åsikt kul läsning

Dock hoppas du inte knatar runt i skogen bland kottar och barr för att leta toppisar?
Ut på ängar/får och kohagar eller golfbanor "vissa gräsmattor kan också funka"

Magiska molykyler hittar du fin info om dessa underbara varelser
Citera
2019-05-26, 23:29
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Olika former av opiater då?

Jag kan väl svara på den i samma format som TS.

Opiater/Opioider: 2,5/5 (effekten av drogen är egentligen 5/5 enligt mig men jag drar av pga abstinensproblemen samt den lätta risken för att bli beroende och hur pass farligt det är att överdosera)

Fördelar: Väldigt behagligt rus, varmt, mysigt och euforiskt. Opiater kan få vilken tråkig dag som helst att bli underbar. Inga direkta negativa effekter förutom möjligtvis att man kan bli illamående om man tar lite för mycket. Ingen avtändning.

I mindre doser känner man sig varm och mysig samt blir ångestfri, glad och mer social. Det märks inte heller alls för omgivningen att man är påverkad av någonting vilket kan vara en bonus.

Vid högre doser så blir man också varm och mysig samtidigt som man blir väldigt euforisk samt att alla problem blir totalt som bortblåsta. Man blir lätt trött och vill lägga sig i sängen och bara njuta av euforin och värmen som sköljer över en. Samtidigt som man ligger i sängen och bara njuter och driftar mellan sömn och vakenhet så kan man se olika drömsekvenser spelas upp bakom ögonlocken. Detta kallas för att "nodda" och är enligt mig det bästa med opiatruset.

Nackdelar: Svåra abstinensproblem efter längre tids användning. Väldigt lätt att fastna för, speciellt eftersom opiater inte har några nackdelar alls egentligen annars (dvs ingen avtändning efter enstaka doser, inte ens om man använder det flera dagar i rad i början). Relativt enkelt och väldigt farligt att överdosera, speciellt vid kombination med andra preparat som har en dämpande effekt på det centrala nervsystemet. Dyrt för den som är beroende.
Senast redigerad av Zot^ 2019-05-26 kl. 23:35.
Citera
2019-05-27, 00:18
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
Att bunta ihop alla rc-droger under en enda kategori fungerar inte alls. Det är ju skaplig skillnad mellan tex 6eapb, flualprazolam och akrylfentanyl. Många substanser i denna kategori är heller inte nya, utan sattes ihop under 70talet, men kom av flera anledningar inte att nå marknaden. En del av dessa används faktiskt inom sjukvården i en rad olika länder och skrivs även ut på recept. Som vanligt tror folk att världen kretsar runt Sverige och om något inte finns på fass så är det en helt ny substans och således en "rc".
Citera
2019-05-27, 10:25
Medlem
SYSTEMexes avatar
Att ge mdma 2/5 är lite lågt imo. Ta rätt doser så inte ATn så farlig. Glömt ketamin?
Citera
2019-05-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Bra där! Mycket bra till&med! Personligen har jag bara inlevat Pan Cyan,(en Hawaiiansk psilocybin svamp) flugsvamp, alkohol, nikotin, boffat lite, cannabis/spice, vaket (amfetamin) och några olika RC:s.

Mina varningar går också till RC:s även om 2CB DOB mm är mera säkra rc:s. Boffa (sniffa) skall bara ens värsta fiender göra för det kan bilda håligheter som en bikupa i hjärnan.

Har aldrig varit beroende och allt jag provat har varit mycket sporadiakt med destå högre doser.

En allmän varning som ligger bra i tiden är att prova små små steg och snälla försök att inte vara otåliga tills det blir OD.

Fördelar: Människan som väsen glömmer ALDRIG någonting även om man upplever att man glömmer.
Alla upplevelser är bra om det inte rör sig om direkta negationer: inre motstånd.

Tack för ditt fina omdöme! Flugsvamp är något som jag alltid blir sugen på när jag hör det. Nån gång kanske det blir av att jag provar. Har hört att det kan vara lite svårdoserat och oförutsägbart, får helt enkelt läsa på ordentligt innan

Citat:
Ursprungligen postat av EgoBrain
Även kul att denna substans går att hitta ute i skogen här i Sverige, kan vara riktigt kul att gå ut på svampjakt. Dock personligen har jag aldrig lyckats hitta några trotts att jag lagt över tio timmar på att leta

Tack för en bra och utförligt personlig åsikt kul läsning

Dock hoppas du inte knatar runt i skogen bland kottar och barr för att leta toppisar?
Ut på ängar/får och kohagar eller golfbanor "vissa gräsmattor kan också funka"

Magiska molykyler hittar du fin info om dessa underbara varelser
Japp helt korrekt. Fick lite stress i slutet så gick lite väl snabbt

Citat:
Ursprungligen postat av VictoryOrValhalla
Att bunta ihop alla rc-droger under en enda kategori fungerar inte alls. Det är ju skaplig skillnad mellan tex 6eapb, flualprazolam och akrylfentanyl. Många substanser i denna kategori är heller inte nya, utan sattes ihop under 70talet, men kom av flera anledningar inte att nå marknaden. En del av dessa används faktiskt inom sjukvården i en rad olika länder och skrivs även ut på recept. Som vanligt tror folk att världen kretsar runt Sverige och om något inte finns på fass så är det en helt ny substans och således en "rc".

Kollade upp samtliga av de substanser du skrev och alla är nu klassade som narkotika i Sverige. Det är exakt detta som är problemet. Det måste komma nya substanser efter bara nåt år. Men ja min beskrivning av ruset var rent ut sagt felaktigt, där beror det helt på vilken rc man tar. Har endast tagit 3cmc, det var det ruset som jag beskrev. Skulle varit tydligare på den punkten! Men såfort man hör nån prata om rc så bör man dra öronen åt sig(enligt mig).

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Att ge mdma 2/5 är lite lågt imo. Ta rätt doser så inte ATn så farlig. Glömt ketamin?
Ah jo, hade en jävligt rolig sommar på MDMA med rave och brudar. Skulle nog kunna få en fyra om jag inte får en sån jävla AT på skiten. Plus tycker jag att det skapas en viss dissonans mellan höga serotoninnivåer och vara lycklig "på riktigt". En gång efter en sån stor dos så att jag typ somnades gående, så vaknade jag upp och kände fortfarande att det satt i ordentligt, då kunde jag känna att man började blir lite trött på lyckoruset. MDMA är faktiskt den enda av de substanser som jag skrivit om som jag möjligtvis skulle tacka nej till om nån bjuder. LSD och svamp känns lika underbart varje gång fast jag tagit det 10+ gånger, även på mindre doser förvånas jag över. "shit det var verkligen lika nice den här gången också". Har ingen egen erfarenhet av ketamin, men det är sannerligen en spännande substans!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in