Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-26, 16:59
  #1
Medlem
jeppsss avatar
Hej!

Jag driver en spelkanal på tuben, och det senaste 2 åren har mina intäkter gradvis börjat öka, får ut ca 1.000 kr i månaden via Google Adsense på detta.

Ska ärligt erkänna att jag inte kan ett dugg om mina skatteskyldigheter, och jag har frågat runt en massa men blir bara ännu mer förvirrad: En bekant säger att jag måste betala skatt efter gränsen på 50.000 om året uppnåtts, en som jobbar på ett "starta-eget-hjälp-företag" säger att gränsen ligger på 30.000 om året, och i en liknande tråd om detta på Flashback så skriver en användare att man ska skatta på sin första intjänade krona.

På Google Adsense's sida så står följande i mina användarvillkor på avseende av Google Ireland Ltd:
".7 Skatt
Google ansvarar för betalning av eventuell skatt som hänför sig till transaktioner mellan Google och annonsörer i relation till Annonser som visas på Egendomen. Du ansvarar för betalning av all eventuell skatt som är kopplad till Tjänsterna, förutom för skatter som baseras på Googles nettointäkter. All betalning till dig från Google inkluderar all tillämplig skatt, inklusive mervärdesskatt, och Google kommer inte att justera beloppet pga. eventuell skatt som du betalar och inte heller återbetala någon mervärdesskatt till dig."

Kan någon vänlig själ snälla hjälpa mig att tyda ovanstående citat, då jag antar att det är vad som gäller för mig?


Tack på förhand!
Citera
2019-05-26, 17:05
  #2
Medlem
Har ringt till skatteverket ang mina privat intäkter också, 3 gånger varvid jag har fått olika svar varenda gång.

första gången behövde jag inte skatta alls, tykte det lät konstigt så ringde en annan gång några månder efteråt och då skulle jag tydligen skatta vid 66.666kr och tredje gången i samband med deklarationen så skulle jag skatta redan vid 10.000kr..


summa sumarum - skit i att skatta överhuvudtaget.
Citera
2019-05-26, 17:21
  #3
Medlem
Erikons avatar
Det är en stor gråzon, När jag sökte hjälp 2014 fick jag precis som du olika svar från varje person som svara i telefon. Eftersom det rör sig om småpengar anser jag inte att du ska skatta.
Citera
2019-05-26, 17:23
  #4
Medlem
Ja, du ska skatta på intäkter från Youtube. Kolla in skatteverkets sektion för influencers
Citera
2019-05-26, 17:44
  #5
Medlem
pelle_snusks avatar
Är du osäker ber du Skatteverket om ett skriftligt förhandsbesked som då blir bindande för dem.
Citera
2019-05-26, 17:59
  #6
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Alla dina årliga intäkter räknas och:

Ingen skatt om du tjänar under 19 670 kronor
https://www.skatteverket.se/privat/s...html?q=inkomst

Samtidigt:

Lön från ett utländskt företag
Citat:
Om du arbetar för ett utländskt företag som inte har fast driftställe i Sverige ska du betala din egen preliminärskatt genom SA-skatt (särskild A-skatt). Du kan också komma överens med din arbetsgivare om att du ska betala dina egna socialavgifter.

De små summorna du får in är inget att vara orolig för. Över 5-6k/mån är det att betrakta som leverne och riskerar en upptaxering vid en granskning. Risken att åka på en granskning är som ett loska i havet.
Citera
2019-05-26, 18:24
  #7
Medlem
jeppsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Alla dina årliga intäkter räknas och:

Ingen skatt om du tjänar under 19 670 kronor
https://www.skatteverket.se/privat/s...html?q=inkomst

Samtidigt:

Lön från ett utländskt företag


De små summorna du får in är inget att vara orolig för. Över 5-6k/mån är det att betrakta som leverne och riskerar en upptaxering vid en granskning. Risken att åka på en granskning är som ett loska i havet.

Jag tänker att ifall det med tiden blir så stora summor som du nämner (5-6k/månaden) så vill jag i så fall registrera en enskild firma så det går rätt till, men då finns det väl en risk att jag åker dit på tidigare icke skattade månader/år innan företaget var registrerat?
Citera
2019-05-26, 18:32
  #8
Medlem
dricksprits avatar
Skatta aldrig för nånting du har valmöjligheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback