• 1
  • 2
2019-05-25, 21:42
Medlem
Enligt svensk lag så kan alla drycker med max 0,5% alkohol kalla sig alkoholfria, och många alkoholfria ölsorter har just ungefär 0,5% alkohol.

Den lilla alkohol som ändå finns i den "alkoholfria" ölen, påverkar den hälsan på något sätt? Skulle en gravid kvinna kunna dricka det utan att barnet riskerar att påverkas negativt? Skulle en alkoholist med paj lever kunna dricka det?

Det påpekas ofta att mjölk, juice, läsk, osv har små mängder alkohol, men när jag kollade upp det så verkar det i dessa fall röra sig om promillenivåer eller ännu mindre. Dvs betydligt mindre än 0,5%.
Citera
2019-05-25, 21:47
Medlem
Man får iaf ingen kännbar effekt från antabus (vilket iaf jag får om jag dricker lättöl 2,1%). Observera kännbar, händer kanske något i de inre organen.
Senast redigerad av B.Dowie 2019-05-25 kl. 21:52.
Citera
2019-05-25, 21:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Enligt svensk lag så kan alla drycker med max 0,5% alkohol kalla sig alkoholfria, och många alkoholfria ölsorter har just ungefär 0,5% alkohol.

Den lilla alkohol som ändå finns i den "alkoholfria" ölen, påverkar den hälsan på något sätt? Skulle en gravid kvinna kunna dricka det utan att barnet riskerar att påverkas negativt? Skulle en alkoholist med paj lever kunna dricka det?

Det påpekas ofta att mjölk, juice, läsk, osv har små mängder alkohol, men när jag kollade upp det så verkar det i dessa fall röra sig om promillenivåer eller ännu mindre. Dvs betydligt mindre än 0,5%.

Förlåt att jag märker ord. Promillenivåer? O,5% är en promillenivå, närmare bestämt 5 promille.

Annars skulle jag gissa att det är mer än så i t.ex. frukt och bär som ligger framme en varm sommardag.
Citera
2019-05-25, 22:01
Bannlyst
Dricker en ammande kvinna två glas vin överförs så lite alkohol till det ammande barnet att det inte går att uppmäta. Trots det råder Livsmedelsverket ammande att helt avstå från alkohol. Även andra kostråd, till exempel att gravida bör avstå från Östersjöfisk, kan vara överdrivna.

Källa: https://www.svd.se/rad-om-alkohol-st...-trots-nya-ron

Hade ingen aning om det här innan jag sökte och tycker att kan man inte avstå alkohol under sin graviditet / amning så kanske man inte ska skaffa barn.
Citera
2019-05-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Dricker en ammande kvinna två glas vin överförs så lite alkohol till det ammande barnet att det inte går att uppmäta. Trots det råder Livsmedelsverket ammande att helt avstå från alkohol. Även andra kostråd, till exempel att gravida bör avstå från Östersjöfisk, kan vara överdrivna.

Hade ingen aning om det här innan jag sökte och tycker att kan man inte avstå alkohol under sin graviditet / amning så kanske man inte ska skaffa barn.

Nej självklart skall kvinnan avstå all sorts njutning under amningstiden, baserat på någon slags moralisk indignation snarare än medicinsk fakta.
Citera
2019-05-25, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Nej självklart skall kvinnan avstå all sorts njutning under amningstiden, baserat på någon slags moralisk indignation snarare än medicinsk fakta.

Det finns andra saker att göra och njuta av under en graviditet och framförallt när man har en liten bebis.
Citera
2019-05-25, 22:30
Medlem
Citat:
Det finns andra saker att göra och njuta av under en graviditet och framförallt när man har en liten bebis.

Tycker att den som pressar ut människor genom fittan, med allt vad det innebär, ska få göra precis vad fan dom vill så länge det inte är uppenbart farliga och skadliga saker.
Citera
2019-05-25, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Tycker att den som pressar ut människor genom fittan, med allt vad det innebär, ska få göra precis vad fan dom vill så länge det inte är uppenbart farliga och skadliga saker.

#Vigillarolika
Citera
2019-05-25, 23:03
Medlem
Du kan dricka dig berusad på lättöl som har ungefär 2%, men det blir många toabesök. "Alkoholfritt" har ungefär en fjärdedel av en lättöl om du räknar på 0.5%.

All alkohol du får i dig ska brytas ner på något sätt. Att en alkoholfri dryck med 0.5% skulle ge någon som helst betydelse är långsökt. Men sen handlar det så klart om vilja hur mycket man klarar av att trycka i sig.

Som gravid ska man inte dricka alkohol ö.h.t. Fostret förses med näring direkt från mamman och får samma promillehalt, men har inte alls samma förutsättningar att hantera sånt. Jag låter det vara osagt om ett glas 0.5% kan ha någon påverkan, men ge fan i att dricka något som har alkohol i sig ö.h.t ändå.
Citera
2019-05-25, 23:07
Medlem
Citat:

Under graviditet ska man absolut avstå. Under amning finns det inget som helst belägg att det spelar någon roll.
Citera
2019-05-25, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Under graviditet ska man absolut avstå. Under amning finns det inget som helst belägg att det spelar någon roll.

Tror det är få mammor och pappor som har fokus på alkohol den närmsta tiden när dom satt ett nytt liv till världen så det är nog inga problem oavsett.
Citera
2019-05-25, 23:38
Medlem
hallonyoghurts avatar
Alkoholfri öl är givetvis inte nyttigt, men inte pga alkoholen, utan pga kolhydraterna. Jag vågar nästan lova att vid 0.5 % så är kolhydraterna mer skadliga för lever och andra organ i din kropp än vad alkoholen är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in