När det gäller det mentala och känslomässiga tillståndet så är kvaliteten i hög grad beroende av tankegångar; hur man tänker, vad man tänker samt vad för någon information som tillförs till sinnet. För att uttrycka det enkelt; tänker man deprimerande tankar och läser deprimerande saker så blir man deprimerad och skapar deprimerande känslor i form av ångest exempelvis.
Och som du kanske gissar så fungerar detta åt båda hållen, det vill säga tänker du inte deprimerade tankar och inte läser deprimerade saker så kommer du gradvis att förändra ditt mentala och känslomässiga tillstånd och känna dig mindre deprimerad.
Jag använder en metaforisk förhållning som jag personligen tillämpar i detta anseende (givetvis valfritt om du vill använda det); jag behandlar sinnet (det som tänker) likt en dator och ett operativsystem som programmeras, där programmeringen sker med tankar och det man läser. Detta i sin tur, beroende på vad man tillför till sinnet i form av tänkta tankar och information som man läser, avgör en generell konceptuell verklighetsuppfattning - det vill säga hur man ser på omgivningen och i sin tur hur man förhåller sig till den.
Börja enkelt, första steget är att inte läsa deprimerande saker, utan fokusera (för tillfället i alla fall) på att läsa saker som får dig att må bättre, om du ändrar detta beteende så bör du gradvis börja känna att du mår bättre, i början dock kommer du knappt att märka av någon skillnad och de saker som du läser och tittar på som ska få dig att må bättre kommer kanske upplevas som tråkiga och o-stimulerade, dessvärre kan det ta ett litet tag för sinnet och i sin tur hjärnan att ställa om beroende på hur dåligt du faktiskt mår och hur effektiv du är, men om du är lite ihärdig och inte viker så kommer det att ge effekter så småningom.
När du känner att du börja komma på fötterna så börja experimentera med några vettiga
enkla(viktigt) upprepande tankar som du tänker, ett
mantra exempelvis, som du skriver ner och använder till och från, om du tänker mantrat eller säger mantrat verbalt har mindre betydelse.
Lite sammanfattning, fyll inte ditt sinne med dåligt skit, utan bra skit.
Utöver det så har
Sellos skrivit några vettiga praktiska metoder som bör hjälpa dig också.