Kan inte komma på någon drog som uppfyller dina krav.
Jag ungefär raka motsatsen till att vara nykterist, men jag har lärt mig mycket om beroenden, droger och missbruk (den mycket hårda vägen), så jag anser att det är väldigt viktigt att vara realistisk och saklig. Så jag måste försöka undvika kognitiv dissonans och dra den här slutsatsen även om jag inte gillar den.
Tror faktiskt att du efterfrågar någonting fysiskt omöjligt. Din hjärna reagerar på kemiska obalanser. Den kommer alltså att anpassa sig. Ju mer den anpassar sig till den kemiska obalansen, desto större obalans kommer du att ha då drogen inte finns i systemet.
Kort och gott: Du har blivit beroende, och du kommer inte att ha en trevlig stund utan drogen så länge som hjärnans försvar är aktivt.
De droggrupper vi omedelbart kan utesluta är väl just benzo och opioider.
Benzo/alkohol och andra GABA-stimulanta är i extrema fall dödligt att sluta med tvärt under ett kraftigt beroende. Det beror på att GABA dämpar alla hjärnans signaler, vilket givetvis inte är optimalt. Det i sig kan vara farligt eller dödligt (det dämpar signaler som används för att bearbeta omgivningen och till muskler som används för t.ex. andning), så hjärnan sätter igång sitt försvar; Öka intensiteten i signalerna.
Så om du under ett kraftigt beroende stoppar tillförseln av drogen så kommer hjärnans ökade intensitet att resultera i en allvarlig och potentiellt dödlig överaktivitet.
Och under själva GABA-missbruket så resulterar det sakta men säkert i total misär; för du är trög och avdomnad med det, vilket inte är gynnsamt för de delar av kroppen som är beroende av hjärnan, t.ex. musklerna som sköter andning, och utan det så har du börjat få ångest, oro, panik, rädsla, stress.
Opioider är mycket dödliga under bruket och leder lätt till ett starkt beroende. Orsaken till att denna drogen är så extremt dödlig är att den är smärtstillande. Det finns en anledning till att vi kan känna en viss typ av smärta. Stänger du av den funktionen så kommer du också att drabbas av vad funktionen är menad att förhindra. Den mest vitala funktionen är att kroppen använder samma signaler för att känna av koldioxidhalten att i blodet; Det är din andningsreflex du stänger av. Och då dör du.
Och eftersom hjärnan givetvis vill försvara sig mot detta allvarliga tillstånd så ökar den din känslighet för saker som smärta; Du får nu ont när du upphör med drogen.
Vilka livsviktiga funktioner som påverkas av dessa droger blir (som många redan vet) tyvärr tragiskt påtagliga när de blandas och påverkar olika aspekter av samma funktion:
(FB) HJÄLP vill inte DÖ - BLANDAT HEROIN OCH XANOR. ANDNINGSPROBL. nybörjare
(FB) 18mg Xanor, 16mg Subutex och alkohol. Hjälp!
Andra droger som t.ex. MDMA som påverkar serotoninnivåerna resulterar också i att hjärnan reagerar. För att en för hög halt av serotonin ger fel indikationer för vad som är en gynnsam eller missgynsamm omgivning (vilket givetvis inte är fördelaktigt). Och en extremt hög nivå resulterar i allvarliga fel i hjärnans signaler, vilket resulterar i livshotande serotonergt syndrom.
Så hjärnan försvarar sig med sänkt effekt av serotoninets påverkan; Du mår nu dåligt utan. Precis som om du befann dig i en mer ogynnsam miljö, något som man med all rätta ska må psykiskt dåligt av (så att man ska ta initiativ till lilvsförändringar och undvika liknande miljöer i framtiden)
Så nej, jag tror att du efterfrågar någonting omöjligt:
1. Allt som får dig att må bra indikerar eller reglerar evolutionärt livsviktiga funktioner (annars hade organismen antagligen inte överlevt) ->
2. Därför är det evolutionärt viktigt att de är korrekta (annars hade organismen antagligen inte överlevt) ->
3. Därför kommer hjärnan att reagera på felaktigheter (annars hade organismen antagligen inte överlevt) ->
4. Därför kommer du att kunna bli beroende och under ruset förlora funktionen som signalerna är ämnad att reglera