Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-25, 16:35
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nillodill
Det är påfalllande intressant att du snvänder exemplet med lärare 2ggr, första gången tänkte jag att det kanske bara var en "brain fart", men den kom en gång till!

Då lärare är en av de utbildningar med absolut lägst intagning på universiteten (finns lärarlinjer med 0.1HP för att komma in) så speglar det också kåren - väldigt inkompetent.
Vidre är det ju fruktansvärt dålig lön, så det är varken ett "statusyrke" eller ett "höginkomstyrke", jättemärkligt att du valde att nischa dig mot just det.

Men dom kvalar ju ändå med råge in i gruppen "medelklass" vilket var vad vi pratade om och jag tänkte dom kunde representera.

Sen fick tandläkarna/läkarna exemplifiera typisk övre medelklass.

Och båda grupperna står klart över oss WT /arbetarklass i den här schablonbilden som utgör diskussionsunderlaget.
Citera
2019-05-25, 16:58
  #50
Medlem
TS kanske överanalyserar lite är min uppfattning. Jag tror inte att det är menat för att trycka ner utan mer ett uttryck för att ”tala med bönder på bönders vis och med lärde på latin”. Man anpassar vad man säger efter mottagaren, oftast undermedvetet.

Jag har varit utomlands för länge för att riktigt veta vilka som säger ”tjena mannen” men har noterat att en del män i Sverige envisas med någon slags awkward kram medans jag skulle föredra ett handslag eller fistbump.

Hursomhelst, om tjenare mannen är en motsvarighet till ”hey man” eller ”yo man” så kanske det kan vara lite nedvärderande men fortfarande säkert inte en medveten handling för att trycka ner eller dominera. Själv har jag låtit undslippa hey man några gånger och då omedelbart blivit skamsen då det av någon anledning brukar undslippa mig när jag pratar med just yngre individer med lite gangsterutseende. Jag skulle nog inte säga hey man till min advokat, åtminstone inte innan jag känner honom väldigt väl och har blivit riktigt familjär ned honom. Däremot kanske ett hey man slinker ur en när man ser snubben som steker ägg på ens lokala diner promenera förbi på trottoaren.
Citera
2019-05-25, 17:04
  #51
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Duger det inte med ett "Hej" ? Känner ni er tvungen att lägga till 8 extra bokstav i hälsningsfras för känna er häftiga?

Duger och duger, använder inte uttrycket alls. Men om vi nu ska prata om vad som duger så borde väl fåordiga Norrlänningar vara det optimala. Med säkerhet så använder dom minst antal ord när dom uttrycker sig.
Eller handlar det mer om vad som anses fint och ofint?
Citera
2019-05-25, 17:39
  #52
Medlem
Jag kan nog ha kört den på någon ytlig bekant jag inte varit säker på namnet på, istället för att säga bara ett (alltför) kort "hej" eller "tjenare" eller gissa på fel namn. Instämmer också i att ett ljust "tjeenare mannen" är något annat än ett mörkare "tjena mannen", varav det senare är mer vördnatsfullt och mindre skämtsamt.
Citera
2019-05-25, 18:32
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Duger det inte med ett "Hej" ? Känner ni er tvungen att lägga till 8 extra bokstav i hälsningsfras för känna er häftiga?

Vi är svenskar, inte finnar - det är ingen nationalsport att hålla varje interaktion så kort som absolut möjligt. Det räcker att den är obekvämt lagom lång, så att man hinner börja svettas över hur frustrerande det är för tredje gången i dag behöva orera om vädret.
Citera
2019-05-25, 18:40
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Duger och duger, använder inte uttrycket alls. Men om vi nu ska prata om vad som duger så borde väl fåordiga Norrlänningar vara det optimala. Med säkerhet så använder dom minst antal ord när dom uttrycker sig.
Eller handlar det mer om vad som anses fint och ofint?
Ingen blatte eller WT får försöka WT-dominera mig.

Citat:
Ursprungligen postat av thedevilmademedoit
Vi är svenskar, inte finnar - det är ingen nationalsport att hålla varje interaktion så kort som absolut möjligt. Det räcker att den är obekvämt lagom lång, så att man hinner börja svettas över hur frustrerande det är för tredje gången i dag behöva orera om vädret.

Är det du i din profilbild?
Citera
2019-05-25, 19:53
  #55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nej det är ju tvärtom pga jag inte läst någon psykologikurs jag ställer frågan.

Sen vittnar ju många andra om att det faktiskt kan ligga någon form av markering bakom användandet av begreppet.

Lite som att jag frågar dig om det blir taccos framför mello i kväll. Jag kan göra det helt spontant utan eftertanke och med en uppriktig undran, framförallt om jag själv tillbringar lördagskvällen så.

Men frågar jag dig det när jag själv står och håller i en oxfilé och har två biljetter till dramaten i bröstfickan går det ju inte att utesluta att frågan i stället har en mer nedtryckande sarkastisk karaktär.

Eller?

Jag skulle säga att majoriteten inte har någon tanke av att håna någon även om det finns någon som vill vara lite märkvärdig
Citera
2019-05-25, 20:36
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Ingen blatte eller WT får försöka WT-dominera mig.



Är det du i din profilbild?

Ja, men jag tog några kulor -96. Hovnarr.
Citera
2019-05-25, 20:43
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag skulle säga att majoriteten inte har någon tanke av att håna någon även om det finns någon som vill vara lite märkvärdig


Bara här inne finns det väl en miljard kommentarer som går ut på just det.

Men jag håller med dig, generellt är folk till mans ganska hyggliga och vill inte medvetet sätta sig över någon.

Dock blir ju ändå resultatet det om man väljer ut och "Tjenare-mannen-hälsar" på vissa men inte gör det med andra.

Och det är just det hela tråden handlar om. Var ligger brytpunkten för och på vilka grunder väljer man "tjena mannen" i stället för "hej, trevligt att träffas".
Citera
2019-05-25, 22:19
  #58
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag blev lite nyfiken på hälsningsfrasen "Tjena mannen" och bakomliggande orsak till att använda just den.

Jag är helt med på varför hashrökare som känt varandra sedan barnsben använder frasen samtidigt som man gör en kombination av killkram och handskakning.

Men..

Om man INTE känner varandra jätte väl.
Med råge är VUXEN
Den som avfyrar hälsningsfrasen är medel, övre medel eller rent av överklass är det då ett sätt att försöka dominera och wt-markera den man hälsar på?

1. Ja, man vill visa att man är "medveten" om att du är lägre stående och man vill därmed öppet signalera att man försöker va snäll och sänka sig till din nivå. Det är så klart manipulation och härskarteknik.

2. I vissa fall kan personen på riktigt känna sig lite osäker och töntig och på så sätt försöka va lite cool eftersom du uppfattas som.... Cool.
Citera
2019-05-25, 22:55
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Det finns "tjenare mannen " som uttalas med ljusare röst, ett sarkastiskt hej.

Ej att förväxla med "tjena mannen", uttalas med mörkare röst som används bland tuffa grabbar med tatueringar och gärna brytning.

Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Det här var lustigt, jag använder båda de där två på helt olika sätt, precis som du säger, men har aldrig reflekterat över det tidigare

Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Instämmer också i att ett ljust "tjeenare mannen" är något annat än ett mörkare "tjena mannen", varav det senare är mer vördnatsfullt och mindre skämtsamt.

Satt och funderade på om det inte även finns en tredje vanligt förekommande variant som kvalar in precis mitt i mellan era versioner.

Ett mer mekaniskt "tjenareeemannen" uttalat sammanhängande, i ett stycke, i ett ganska lågt tempo, nästan bokstaverat, med neutral röst och samma tonläge rakt igenom.

Håller ni med om att detta tredje alternativ finns och är ganska vanligt förekommande?

Och vad vill man i så fall säga med den varianten och det uttalet?
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-05-25 kl. 23:30.
Citera
2019-05-26, 06:55
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Satt och funderade på om det inte även finns en tredje vanligt förekommande variant som kvalar in precis mitt i mellan era versioner.

Ett mer mekaniskt "tjenareeemannen" uttalat sammanhängande, i ett stycke, i ett ganska lågt tempo, nästan bokstaverat, med neutral röst och samma tonläge rakt igenom.

Håller ni med om att detta tredje alternativ finns och är ganska vanligt förekommande?

Och vad vill man i så fall säga med den varianten och det uttalet?

Kan nog stämma. Det är den varianten du stör dig på kan jag tro? Förståeligt, den är svårplacerad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback