• 8
  • 9
2019-05-24, 16:12
Bannlyst
Gå och handla mat nuförtiden ger mig existentiell ångest. Det enda som känns prisvärt med dagens priser är att inte konsumera alls och då försvinner pengarna ändå.
Citera
2019-05-24, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Inkorrekt påstående. Priserna på McDonalds används av nationalekonomer världen över som referenspriser. Detta då det är en homogen produkt. Big Macen används som mätare för prisnivåer i olika länder.

Om priset på Big Mac har stigit lika mycket över hela världen under en definierad period, kan man hänvisa till Konsumentprisindex.
Om däremot Sverige är ensamt om en 50-procentig höjning på en tioårsperiod, innebär det en kostnadsökning.

TS har rätt i sin iakttagelse. Det är en kombination av kronfallet och kostnadsökningar som får priserna att sticka iväg.
Har någon noterat äpplepriserna?
Ja ofta är de numer och nosar kring 30-35 kr/kg!
Citera
2019-05-24, 16:28
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Inkorrekt igen.
Den är en mätare som underlättar förenklingar, ger en snabböverblick på prisläget. Den är givetvis inte heltäckande på välstånd överallt, för om BM hade sålts i Venezuela hade man fått hosta upp några tusenlappar.
Men i marknadsekonomier är den en erkänt bra mätare.
https://www.statista.com/statistics/...for-a-big-mac/

Här är ett citat från din länk:

"The Bic Mac index has been published annually by The Economist since 1986 and is rated as a simplified indicator of a country’s individual purchasing power."

Detta skrev jag:

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Big Mac Index används som en simplifierad indikator för ett lands köpkraft. Om denna enhet skulle användas av en ekonom skulle det enbart för för att redovisa något komplex för någon som inte är speciellt insatt i ekonomi.

Vad menar du var inkorrekt av det jag skrev?
Citera
2019-05-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxal
Är du dum i huvudet på riktigt eller? Vem fan har 2500:- i månadslön i Sverige??

Det verkar vara lite si och så med läsförståelsen. När TVn kom kostade den motsvarande 2 månadslöner. I dag kostar den typ 5000. Vilket iof är mer än en månadslön på 50-talet i reda kronor, men långt mindre än en månadslön.
Citera
2019-05-24, 18:28
Medlem
Eduards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Är glass lyxkonsumtion? Det visste jag inte... Då har jag det ganska bra ändå i Sverige?

Om du har råd med både sällskapsdjur och att unna dig egentligen helt onödiga sötsaker så vill jag säga att du har det ganska bra, ja.

Lite som att klaga på bensinpriset när man står och tankar Porschen.
Citera
2019-05-24, 18:55
Medlem
Äsch.
Citera
2019-05-24, 18:56
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eduard
Om du har råd med både sällskapsdjur och att unna dig egentligen helt onödiga sötsaker så vill jag säga att du har det ganska bra, ja.

Lite som att klaga på bensinpriset när man står och tankar Porschen.

Det är nog så att man inte upplevt en ekonomisk skitperiod om man inte fattar att glass ÄR lyxkonsumtion. En del hoppar det köpet i dåliga tider, och andra köpet det faktiskt, precis dom Coca-Cola som guldkant/lyxkonsumtion för DET är vad man har råd med i taskiga tider.
Citera
2019-05-25, 10:39
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Och vem är det som klipper i Sverige om inte turkar, araber??

400 kostar för kvinnor med lång hår 😜

Jag blir hellre klippt av en tjej som är utbildad än en svettig turk med en rakapparat.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in