2019-05-24, 14:24
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Efter skatt tjänar jag 122kr i timmen vilket är ganska normalt.

Det kostar 400kr att klippa sig om man inte går till en turk som rakar en på 10 minuter och som inte tar kort. Och även då måste jag pynta 200kr.

Så.. det blir drygt 3 timmar jag måste jobba då..
400 kr? Det kostar 600 kr för sonen att klippa sig och han har inte ens börjat skolan.
Citera
2019-05-24, 14:34
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
400 kr? Det kostar 600 kr för sonen att klippa sig och han har inte ens börjat skolan.
120kr för sonen, går till en billig frisör, sonen är nöjd. Jag är nöjd... 5 år
Citera
2019-05-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Köpte potatis för 11:90 för nån dag sen och tyckte det var svindyrt, det var inte länge sen den kostade 8:90.
Och rödlök! wtf? 22:90 den har dubblats i pris på ett par månader.

Skördarna är bättre än någonsin tidigare pga ökat co2. Den extrema prisökning beror på en fullständigt inkompetent regering som hellre lyssnar på Soros än sitt eget folk.

Senaste årens skördar har förstörts av vattenbrist och otaliga skogsbränder. Vore väl inte konstigt att priset på sådana produkter ökat i pris för att redan fattiga bönder skall kunna fortsätta sin produktion av närproducerat?
Citera
2019-05-24, 14:50
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
120kr för sonen, går till en billig frisör, sonen är nöjd. Jag är nöjd... 5 år
För det priset förstår jag att ni är nöjda. 600 kr för ett barn är fullständigt ohemult.
Citera
2019-05-24, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
När jag va liten fick man en barnpizza för 30 kroner och doneken meny för under 50kr de va tider.
Sommaren 1992 körde donken med BigMac o co för 34kr. Då tjänade 3-4 ggr så lite som idag så "Nej".
Citera
2019-05-24, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Värdet på pengar har sjunkit. Ingen idé att jämföra antalet kronor för McDonalds menyer när folk tjänade helt andra summor pengar på den tiden.

Inkorrekt påstående. Priserna på McDonalds används av nationalekonomer världen över som referenspriser. Detta då det är en homogen produkt. Big Macen används som mätare för prisnivåer i olika länder.

Om priset på Big Mac har stigit lika mycket över hela världen under en definierad period, kan man hänvisa till Konsumentprisindex.
Om däremot Sverige är ensamt om en 50-procentig höjning på en tioårsperiod, innebär det en kostnadsökning.

TS har rätt i sin iakttagelse. Det är en kombination av kronfallet och kostnadsökningar som får priserna att sticka iväg.
Har någon noterat äpplepriserna?
Citera
2019-05-24, 15:17
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Hej!

Som jag skriver, är det bara jag som tycker att allt bara blir dyrare?

Eller inbillar jag mig, borde finnas statistik över det hela någonstans.

Bensinen ja, men tycker mig märka att allt smyger sakta uppåt.

Vet att staten har skumma inflationsmål, och lika skumma sätt att mäta, vet inte om just detta är resultatet.
Du har inte bra koll. Sådant brukar mätas med konsumentprisindex. Du får läsa lite grejer om KPI.
Citera
2019-05-24, 15:19
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Inkorrekt påstående. Priserna på McDonalds används av nationalekonomer världen över som referenspriser. Detta då det är en homogen produkt. Big Macen används som mätare för prisnivåer i olika länder.

Big Mac Index används som en simplifierad indikator för ett lands köpkraft. Om denna enhet skulle användas av en ekonom skulle det enbart för för att redovisa något komplex för någon som inte är speciellt insatt i ekonomi.
Citera
2019-05-24, 15:19
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen

Om priset på Big Mac har stigit lika mycket över hela världen under en definierad period, kan man hänvisa till Konsumentprisindex.
Om däremot Sverige är ensamt om en 50-procentig höjning på en tioårsperiod, innebär det en kostnadsökning.

TS har rätt i sin iakttagelse. Det är en kombination av kronfallet och kostnadsökningar som får priserna att sticka iväg.
Har någon noterat äpplepriserna?
TS menar väl över längre tid än några veckor sedan då kronan sjönk. Att köpa ost är ju skitdyrt och all mejeri pga det höga mjölkpriset men så har det varit länge.
Senast redigerad av RickRozay 2019-05-24 kl. 15:22.
Citera
2019-05-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Big Mac Index används som en simplifierad indikator för ett lands köpkraft. Om denna enhet skulle användas av en ekonom skulle det enbart för för att redovisa något komplex för någon som inte är speciellt insatt i ekonomi.

Inkorrekt igen.
Den är en mätare som underlättar förenklingar, ger en snabböverblick på prisläget. Den är givetvis inte heltäckande på välstånd överallt, för om BM hade sålts i Venezuela hade man fått hosta upp några tusenlappar.
Men i marknadsekonomier är den en erkänt bra mätare.
https://www.statista.com/statistics/...for-a-big-mac/

Tredje dyrast i världen.
Så var det fanimig inte år 2000.

Eller menar du att så fort ett lands ekonomi och prislägen ska diskuteras måste folk göra avhandlingar?

Svensk köpkraft har sjunkit, prisnivåer stigit och kronan fallit som en sten.
Citera
2019-05-24, 16:01
Medlem
LittleFishs avatar
* Det blir dyrare att transportera varor från producent till leverantör pga dyrare oljepris pga svag krona.
* Svenska kronan är svag så importvaror är dyrare. Det mesta vi konsumerar är importvaror.
Senast redigerad av LittleFish 2019-05-24 kl. 16:04.
Citera
2019-05-24, 16:08
Medlem
Korrekt gällande importpriserna. Men även svenskt producerade varor skjuter i höjden i pris. Högre skattetryck, och framför allt högre energipriser fördyrar produktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in