Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-05-31, 11:58
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prophetsy
Har under en tid försökt att hitta vad för konsekvenser som finns när det kommer till en finansiell kollaps som låntagare när det gäller bolån.

Tycker mig finna lite information gällande den statliga insättningsgarantin men det verkar ju gälla ditt sparande. Antar att kontantinsats kan beröras av den garantin?

Mina funderingar gäller mer kring huruvida jag som har ett bolån med en skuld på drygt 1,5 miljoner drabbas vid en finanskris.

Principen av räntehöjning och konsekvensen av en rörlig ränta förstår jag.

Mitt "worste case" scenario är att banken kräver tillbaka lägenheten som står som säkerhet och vid ett prisras på lägenheter kanske den lägenhet jag har lånat pengar till bara är värd 1 miljon. Kvar finns 500k i skuld till banken som dom då i teorin skulle kunna kräva tillbaka utav mig.

Mitt katastroftänk får mig att vilja kliva ur bostadsmarknaden.

Finns det några garantier som skyddar mig med bolån under finanskris?

En finanskris är detsamma som en lågkonjuntur kan vi lite förenklat säga!

Räntorna kommer hållas låga om det blir finanskris, problemet ligger i att priserna på bostäder kan falla om många högbelånade personer skulle bli arbetslösa och därför tvingas sälja sina bostäder!
Citera
2019-05-31, 12:02
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Kan banken verkligen tvinga en att betala tillbaka ett lån? Utöver räntor och ammorteringskrav

Ja! Om värdet på bostaden blir lägre än lånet så att den inte längre räcker som säkerhet för lånet har banken rätt att säga upp lånet även om låntagaren betalar räntor och amorterar enligt plan.

Detta gör bankerna dock endast i undantagsfall!
Citera
2019-05-31, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Ja! Om värdet på bostaden blir lägre än lånet så att den inte längre räcker som säkerhet för lånet har banken rätt att säga upp lånet även om låntagaren betalar räntor och amorterar enligt plan.

Detta gör bankerna dock endast i undantagsfall!

Det stämmer inte, banken har inte rätt att säga upp lånet om det är pga en generell prisnedgång på marknaden.
Citera
2019-06-01, 09:42
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Det stämmer inte, banken har inte rätt att säga upp lånet om det är pga en generell prisnedgång på marknaden.

Jodå! Och banken avgör själv om den vill göra det!

"Långivarens rätt att säga upp lånet

En långivare har bara rätt att säga upp ditt lån till omedelbar betalning i vissa situationer. Dessa situationer handlar i huvudsak om att

Du är försenad med betalningarna på lånetVärdet på säkerheten (huset, lägenheten, tomten) har sjunkitDet står klart att du undandrar dig att betala skuldenLångivaren har synnerliga skäl."

Källa: www.konsumenternas.se
Citera
2019-06-01, 14:05
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prophetsy
Tycker mig finna lite information gällande den statliga insättningsgarantin men det verkar ju gälla ditt sparande. Antar att kontantinsats kan beröras av den garantin?
Hur tänker du nu? Kontantinsatsen har du redan gett bort till den tidigare ägaren av lägenheten.
Citera
2019-06-01, 14:08
Medlem
y.ys avatar
Värsta som kan hända är att antingen banken eller din brf går i konkurs. EU har förbjudit staterna i unionen från att rädda banker från konkurs numer.
Citera
2019-06-03, 04:33
Medlem
Det lär bli politiskt omöjligt att säga upp vanliga bostadslån och göra folk till skuldslavar. Typ låneupproret 2.0.

Sådant funkade under 90-talskrisen men idag finns internet. Skulle affärsbanketna tjura lär Riksbanken få tillställa SBAB tillräcklig likviditet.

Ett större problem är nog alla som förlorar jobbet och helt enkelt inte kan betala och då blir skuldslavar med blancolån till hög ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in