Citat:
Ursprungligen postat av
Prophetsy
Har under en tid försökt att hitta vad för konsekvenser som finns när det kommer till en finansiell kollaps som låntagare när det gäller bolån.
Tycker mig finna lite information gällande den statliga insättningsgarantin men det verkar ju gälla ditt sparande. Antar att kontantinsats kan beröras av den garantin?
Mina funderingar gäller mer kring huruvida jag som har ett bolån med en skuld på drygt 1,5 miljoner drabbas vid en finanskris.
Principen av räntehöjning och konsekvensen av en rörlig ränta förstår jag.
Mitt "worste case" scenario är att banken kräver tillbaka lägenheten som står som säkerhet och vid ett prisras på lägenheter kanske den lägenhet jag har lånat pengar till bara är värd 1 miljon. Kvar finns 500k i skuld till banken som dom då i teorin skulle kunna kräva tillbaka utav mig.
Mitt katastroftänk får mig att vilja kliva ur bostadsmarknaden.
Finns det några garantier som skyddar mig med bolån under finanskris?
Citat:
Ursprungligen postat av
Guhrra
Kan banken verkligen tvinga en att betala tillbaka ett lån? Utöver räntor och ammorteringskrav
Ett normalt bolån har en löptid på ca 30 - 50 år (skilj på lånets löptid och ränteperioden). Under löptiden får banken endast säga upp lånet i förtid (d.v.s innan 40 år har gått) om något av följande händer:
- du är mer än en månad sen med att betala ett belopp som är större än tio procent av hela lånet
- du har två eller flera gånger varit mer än en månad sen med att betala ett belopp som är större än fem procent av hela lånet, du är på annat sätt i väsentligt dröjsmål med att betala
- den säkerhet som ställts för krediten, har sjunkit väsentligt i värde
- du har aktivt undandragit dig att betala ditt lån.
Som man ser kan de inte säga upp lånet om du inte missköter dig. Att säkerheten sjunker i värde är
inte en allmän prisnedgång på marknaden, utan snarare att ditt hus brinner ner eller liknande.
Notera dock att många av "uppstickarna" har betydligt kortare löptider på sina bolån. Här kan det vara en risk vid en finanskris, eftersom en mindre uppstickare kan få betydande problem att omfinansiera sig. De kan då behöva säga upp lån när löptiden går ut, för att minska balansräkningen.
Det vore f.ö katastrofalt för bankerna att börja säga upp fungerande lån i någon skala eftersom de då går från performing säkerställda lån till non-performing blancolån.
Här finns lite läsning om löptider för bankerna resp. uppstickarna:
https://www.svd.se/expert-varnar-for...-billiga-bolan