2019-05-23, 02:03
Medlem
Rogerdotters avatar
Sesar, aldrig hört säsar
Citera
2019-05-23, 03:18
Medlem
tjockballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Bra svar.
Hur kom det sig att när tyskarnas konung kröntes till romersk kejsare på 900-talet, att de då sade Kaiser? Eller gjorde de det?

Enligt Augustus historieskrivare Virgil i eposet Aeneiden grundades Rom av överlevande trojaner som migrerat först till dagens Tunisien, men där kastats ut av kartagerna (de förblev vänner sedan dess!) så att de flyttade till Italien och grundade Rom. Arkeologin har de senste årtiondena gjort fynd som styrker att det faktiskt var så.

De kastades inte ut från norra Tunisien, eller dåvarande Kartago (= "Nya Staden"), utan drog därifrån därför att det fanns en profetia om att de skulle grunda en egen stad. Där fanns en kärleksaffär med en kartagisk prinsessa som slutade illa. Damen kastade sig på ett svärd och förbannade de som skulle så småningom bli romare. Så att de förblev FIENDER och INTE vänner sen dess. Kartago blev ju till slut förstört av romarna.
Citera
2019-05-23, 03:20
Medlem
tjockballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trigganigga
Frågan är också varför vi kallar...

... Cicero för Sissero istället för Kickero?
... Cato för Kato istället för Sato?
... Crassus för Krassus istället för Srassus?
... Claudius för Kladius istället Sladius?
... Caligula för Kaligula istället för Saligula?
... Colloseum för Kolloséum istället för Solloseum?
... Cannae för Kannae istället för Sannae?

Osv.

Koka-Kola istället för Sossa-Såla?
Kitron istället för Sittron?
Citera
2019-05-23, 03:21
Medlem
Europes avatar
Citat:

Osv.

En del i tråden verkar ha bättre koll på hur dagens uttalskonventioner utvecklades i Europa, så de kan ta det. Jag nämner bara att:

C uttalas som 'k' framför 'a', som i Cato, Caligula, Cannae, cancer, carpus o.s.v.
C uttalas som 'k' framför 'o', som i Colloseum, colon, constrictor o.s.v.
C uttalas om 'k' framför 'u', som i Cupido, cuprum o.s.v.
C uttalas som 's' före 'e', som i cecum (uttalas som "sekum"), cerebellum o.s.v. Då 'ae' uttalas som 'e', så blir det samma sak där, som t.ex. i Caesar.
C uttalas om 's' före 'i', som i Cicero (uttalas som "sisero"), cirkus o.s.v.

Så vitt jag kan komma på, så uttalas c som 'k' framför konsonanter i de ord jag kan komma på, men jag vågar inte svära på att det är en regel.

Senast jag tog del av sådant, så verkade forskare vara inne på att romarna själva eventuellt alltid uttalade 'c' som 'k'. Det innebär dock inte att vi bör ändra på de konventioner vi redan har kring uttal sedan långt tillbaka, då vi ju inte är romare.
Senast redigerad av Europe 2019-05-23 kl. 03:26.
Citera
2019-05-23, 06:28
Medlem
arcsins avatar
Citat:

Osv.
Regeln är att C uttalas S framför E, I och Y, vilket är främre vokaler. Romarna (till ca 300 e.Kr.) hade dock inte den regeln utan uttalade C som K i alla positioner.

capio uttalades kappiåå,
scio uttalades skiåå,
Cicero uttalades kickeråå
Citera
2019-05-23, 09:06
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Säsar med ä-ljud har jag aldrig hört. Du måste bo i Värmland eller nåt
Citera
2019-05-23, 09:08
Medlem
Kaninbebiss avatar
Felpost
Citera
2019-05-23, 09:17
Medlem
Lyssna själv:

https://forvo.com/search/Caesar/
Citera
2019-05-23, 09:24
Medlem
Caesar uttalas Säsar på tyska och kan stavas Cäsar som alternativ stavning.
Citera
2019-05-23, 11:06
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Caesar själv uttalade sitt namn "Kajser" eftersom han talade grekiska.
Fattar inte hur grekiska kommer in i bilden. Men jag ger gärna min syn på hur de fornitaliska diftongerna har utvecklats i latin, om det kan vara till någon glädje.

[ei]
Skrivs alltid med långt /i/, tex fīdus ”trogen”. Diftonguttalet har förmodligen varit omodernt redan när skriftspråket introducerades.

[au]
Skrivs alltid /au/, tex pauper,”fattig”. Verkar dock redan i klassisk tid motsvara ett vardagsuttal på [ō]. (Känt är tex att kejsar Claudius påstod sig tilltalas ”Clōdius”.)

[oi]
Skrivs från början /oi/. Utvecklas sen till långt /u/, tex commūnis ”gemensam”. I närheten av /b/ och /v/ skrivs det /i/, tex līber ”fri”, vīcus ”gård, by” (jämför ekonomi, från grekiska oiko- ”hus-”.) I vissa högtravande ord, som enbart hör till skriftspråket, bevaras skrivningen /oe/, tex foedus ”förening”, poena ”straff”. Uttalet av skriftens /oe/ verkar vara [ē] (vilket i klassik tid verkar sammanfalla med [ī]).

[ai]
Skrivs i regel /ae/ i klassisk latin, men med tiden allt oftare förenklat till /e/, tex Cēcilia, ēdils ”edil, vaktmästare”, sēcŭlum ”sekel”. Vardagsuttalet är av allt att döma [ē] (eller, som sagt, [ī]).

Uppmjukningen av /c/ sker naturligtvis EFTER att [ai] har mjuknat till [ē].
Senast redigerad av JanTaliban 2019-05-23 kl. 11:09.
Citera
2019-05-23, 11:46
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Fattar inte hur grekiska kommer in i bilden.
För att Caesar själv talade grekiska med de lärde, och latin med bönderna.
Citera
2019-05-23, 13:20
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Enligt Augustus historieskrivare Virgil i eposet Aeneiden grundades Rom av överlevande trojaner som migrerat först till dagens Tunisien, men där kastats ut av kartagerna (de förblev vänner sedan dess!) så att de flyttade till Italien och grundade Rom. Arkeologin har de senste årtiondena gjort fynd som styrker att det faktiskt var så.
Jag tror aldrig att jag hört en historiker säga att Aeneidens skapelseberättelse skulle vara sann. Inte heller brukar de tro på sagan om hur Romulus och Remus diade från en varg. Själva tanken på att städer skulle grundas vid ett speciellt tillfälle genom en enskild händelse brukar avfärdas av historiker. I stället växer städer fram över tid, från några enskilda hus till små byar innan någonting som slutligen kan kallas en stad har kommit till. För att förklara varför C:et är hårt tror jag du ska lita någon annanstans än i Vergilius.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in