Citat:
Ursprungligen postat av
Starback
Han emotsatte sig att den stackars, våltagna 10-åringen skulle tillåtas abort. Trots vädjanden från humana krafter.
Men här är frågan om hur mycket "våld" man kan utsätta flickan för ? Först vart hon våldtagen, sen ska hon genomgå en abort som är en större operation eftersom fostret var 21 veckor gånget. Och själva aborten skulle blivit livsfarlig för flickan. Dessutom kan aborten medföra att flickan aldrig kan få egna barn om hon skulle nu vilja ha det i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Starback
Han ryggar inte för att stå för sitt abortmotstånd in absurdum. Låt oss enas om att Ebba är en syltrygg i frågan om abort medan Adaktusson snarare framstår som stelopererad i sin ståndaktighet.
Men om han hade resonerat åt andra hållet och röstat ja då, då hade han ju öppnat för att EU ska fortsätta att skriva sådana här resolutioner som lägger sig i andra länders socialpolitik, eller hur ?
Och hur pass klokt är det egentligen ?
När får vi se en EU-resolution mot kvinnoförtrycket i muslimska länder då ?
Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Hade det samhället funkat för kvinnor och barn hade hon naturligtvis undersökt ev. Graviditet.
Sen är det läkarna, inte staten som ska avgöra konsekvenser.
Om nu inte alla har samvetsnöd, som kd vill införa.
Äh, det är väl för tusan inte rimligt att ens anta att en 10-årig flicka är gravid. Det behövs ju en ultraljudsmanick för att avgöra detta. Tydligen är det ett land där det är rätt så tabu att prata om sexualitet, och flickorna kanske inte ens nämner att de har fått mens, ingen aning faktiskt hur det ligger till
Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Vad har en tioåring för rättigheter där borta?
Alltså jag känner några som var där för en 20-25 år sedan och då sköts folk ner på öppen gata i frekventa gänguppgörelser, och helt oskyldiga förbipasserande strök med. Så jag antar att Paraguay fortfarande har mycket stora problem och då ligger en 10-årings eventuella aborträttigheter rätt långt ner på skalan. För att inte tala om att de har en hög dödlighet i tex trafiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Livsstilsparasit
Jag är JÄVLIGT intresserad av att veta vad Adaktusson röstade på!
Jag är INTE intresserad av er OffTopic snack om abort är bra eller dåligt!
Vad jag förstår så röstade han nej till att klaga på Paraguays abortlagar. Motivet ska ha varit att Adaktusson inte tycker att det är EUs uppgift att klaga på andra länders socialpolitik.
En grupp EU-parlamentariker hade alltså tagit fram en resolution (= ett principiellt klagomål) som fördömde Paraguays stränga abortlagar.
Den resolutionen röstade Adaktusson nej till. Han har alltså inte röstat nej till abort generellt.
Jag måste inflika att de stränga abortlagarna har historiskt sett kommit till därför att det gjordes illegala aborter lite hur som helst förr, och det kunde bli livsfarligt för kvinnan. Inte ens dåtidens bästa medicinska teknik var helt riskfri för kvinnan. Istället så antog man principen om att det var bättre att låta naturen ha sin gång, och att barnet fick födas på naturlig väg.
Idag är ju den medicinska tekniken mycket mera avancerat och för en vuxen kvinna är risken vid en abort i tidigt stadium väldigt liten.
Så på det viset så är ju Paraguays lagar helt föråldrade.
I flera katolska länder där abort var principiellt förbjudet så har det numera skett en uppluckring av dessa lagar att de inte längre efterföljs utan beslutsfattandet har hamnat hos kvinnan.
Men det är många länder som fortfarande har en sträng lagstiftning kring illegala abortkliniker, att man inte vill ha kvacksalvare (= medicinskt okunniga klåpare) som utför sådana ingrepp. Pga de stora riskerna för kvinnans hälsa. Därför finns viss sträng lagstiftning kvar.