Blåsväder runt Adaktusson. Vad var det exakt han röstade emot ?
Var det emot en EU lagstiftning där EU bestämmer abortlagarna?
Eller var det emot abort generellt ?
Han röstade emot att EU ska arbeta för fri abort i alla medlemsländer, alltså att EU ska försöka påverka hur dem olika landen röstar. Han (och KD) tycker inte att EU ska göra det och att dem olika abortlagarna bör regleras nationellt.. Han röstade inte emot fri abort som vissa verkar se det.
EDIT: Bör tilläggas att både KD och SD står bakom Sveriges abortlagar och fri abort till 100% men tycker att varje land ska få bestämma över sina egna lagar. Folk verkar tro att dessa partier röstar emot abort helt och hållet.
Senast redigerad av Kathaarian 2019-05-22 kl. 18:35.
Han röstade emot att EU ska arbeta för fri abort i alla medlemsländer, alltså att EU ska försöka påverka hur dem olika landen röstar. Han (och KD) tycker inte att EU ska göra det och att dem olika abortlagarna bör regleras nationellt.. Han röstade inte emot fri abort som vissa verkar se det.
EDIT: Bör tilläggas att både KD och SD står bakom Sveriges abortlagar och fri abort till 100% men tycker att varje land ska få bestämma över sina egna lagar. Folk verkar tro att dessa partier röstar emot abort helt och hållet.
Bara för att vara extra tydlig, var förslaget att man enbart skulle jobba för att länder som ej har fri aborträtt skulle få det? Eller var det ett förslag att EU skulle lagstifta för samtliga länder, där de skulle styra om hur gammalt fostret får vara vid abort etc?
Bara för att vara extra tydlig, var förslaget att man enbart skulle jobba för att länder som ej har fri aborträtt skulle få det? Eller var det ett förslag att EU skulle lagstifta för samtliga länder, där de skulle styra om hur gammalt fostret får vara vid abort etc?
Det var olika förslag. Adaktusson säger att han är stark förespråkare av subsidiaritetsprincipen, och att abort är en av de frågor EU på central nivå inte har med att göra. Han har alltså generellt röstat för att EU inte ska ha åsikter. Från hans Facebook:
DN:S FRÅGOR OCH MINA SVAR:
1. En av punkterna i en resolution om jämställdhet mellan kvinnor och män i EU 2014-2015 som EU-parlamentet har antagit lyder ”Europaparlamentet anser att vägran att utföra livräddande sexuella och reproduktiva hälsotjänster, bland annat säkra aborter, utgör en allvarlig kränkning av de grundläggande mänskliga rättigheterna”.
Du röstade emot den punkten, som enda svenska EU-parlamentariker. Varför?
- Mitt ställningstagande gäller beslutsnivån, inte sakinnehållet. I sak står jag bakom den uppfattning som finns formulerad i KD:s medicinsk-etiska program. Där sägs att det vid en graviditet finns två skyddsvärda individer, att det därför ligger i samhällets intresse att hålla nere antalet aborter och att kvinnan avgör om en graviditet ska avbrytas.
2. Anser du att det är en människorättskränkning att neka en kvinna en livräddande abort?
- Att neka en kvinna en livräddande abort är som jag ser det oförenligt med grundläggande kristdemokratiska värderingar.
3. Jag har gått igenom alla resolutioner som nämner ordet abort under den gångna mandatperioden och alla enskilda punkter i de här resolutionerna som uttrycker ett stöd för aborträtten, som har röstats med namnupprop. Det är totalt 28 punkter. Du har röstat emot i 24 fall. Varför då?
- Kristdemokraterna har röstat på samma sätt de senaste tio åren, vi står bakom EU:s fördragstexter som slår fast att det är medlemsländerna som ska besluta i frågor kopplade till socialpolitik. Det kan tyckas märkligt att man som parlamentariker röstar mot förslag som kan vara både viktiga och rätt i sak. Men det händer emellanåt och det är väsentligt för att motverka de krafter som konsekvent arbetar för att EU ska växa och lägga under sig mer makt.
4. Moderaterna, som KD samarbetar med i EPP i EU-parlamentet, har röstat för samtliga 28 punkter. Varför gör ni så olika bedömningar tror du?
- Vi är två olika partier. I kristdemokratisk ideologi är subsidiariteten en hörnpelare. Att EU ägnar sig åt gemensamma gränsöverskridande problem och inte inskränker medlemsländernas beslutsrätt är för oss helt centralt.
5. Du säger att EU inte bör syssla med abortfrågan. Men du har också, som EU-parlamentariker, skrivit under en deklaration om samvetsfrihet. Varför då?
- Samvetsfrihet är en mänsklig rättighet, den är tillämpbar brett i samhället och inte specifikt kopplad till abortfrågan. I såväl Europakonventionen som FN:s deklaration om mänskliga rättigheter slås fast att var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet.
6. Ungefär hälften av de 28 punkterna handlar om att EU uttrycker ett stöd för aborträtten i världen. Här är det alltså inte frågan om att EU-parlamentet lägger sig i EU-ländernas nationella politik, utan det handlar om EU:s utrikespolitik. Varför har du röstat emot de här punkterna?
- Om medlemsländerna i EU har rätt att själva utforma sin abortlagstiftning är det rimligt att även länder utanför unionen har den rätten. Men oavsett om det gäller inrikes- eller utrikespolitik är Kristdemokraternas syn på abortfrågan den som uttrycks i vårt medicinsk-etiska program.
7. En av resolutionerna handlar om ett uppmärksammat fall i Paraguay, där en tioårig flicka blivit gravid efter en våldtäkt och nekades abort. EU-parlamentet säger att det är lika med tortyr att det råder ett allmänt förbud mot terapeutiska aborter och abort om graviditeten resulterat av våldtäkt och incest och likaså att våldtäktsoffer inte får någon hälsovård.
Det röstade du också emot, som enda svensk. Varför det?
- Jag röstade för det förslag som EPP lade fram och som innehöll skarpa fördömanden av den vedervärdiga behandlingen av flickan. Tyvärr föll den resolutionen i plenum och jag följde då praxis att inte rösta för andra partiers förslag när det egna har fallit. I en särskild röstförklaring redogjorde jag för detta och för min syn på det oförsvarliga agerandet i fallet med den våldtagna flickan.
8. Vad anser du att EU ska driva för utrikespolitik i fråga om aborträtten?
- Min uppfattning är att EU ska föra en gemensam värderingsbaserad utrikespolitik som alltid prioriterar mänskliga rättigheter. I den mån abortfrågan är aktuell i utrikespolitiska sammanhang arbetar jag för att Kristdemokraternas uppfattning ska få så brett stöd som möjligt.
9. Anser du att du har företrätt Kristdemokraternas ståndpunkt i abortfrågan i EU-parlamentet?
- Ja, jag har röstat utifrån samma principiella inställning som min företrädare, Alf Svensson. Få svenska politiker, om ens någon, har en så genomtänkt syn på de här frågorna som han.
Senast redigerad av covfefe... 2019-05-22 kl. 19:27.
Som föregående påpekar så är det principen att EU ska ha bestämmanderätt över abortlagstiftning som Adaktusson vänder sig emot. Men det är lika självfallet som amen i kyrkan att det blir sexigare rubriker att man vinklar det som att Adaktusson röstat mot abort.
Lustigt att dessa omröstningar som vissa är flera år gamla och offentliga bara råkar uppdagas av media precis före EP valet.
Han röstade emot att fördöma Paraguay för att dom hade förbjudit ett barn att göra abort. Det ska inte tolkas som att han vill förbjuda våldtagna barn att göra abort, det ska tolkas som att han inte vill att EU ska bestämma socialpolitiken i hela Europa. Rätt ska vara rätt. I dagens känslostyrda politik så passerar det förstås bruset, och det enda man läser är att Adaktusson är en ond psykopat.
Han röstade emot att fördöma Paraguay för att dom hade förbjudit ett barn att göra abort. Det ska inte tolkas som att han vill förbjuda våldtagna barn att göra abort, det ska tolkas som att han inte vill att EU ska bestämma socialpolitiken i hela Europa. Rätt ska vara rätt. I dagens känslostyrda politik så passerar det förstås bruset, och det enda man läser är att Adaktusson är en ond psykopat.
...för Paraguay, EU-medlem, är en plats som finns.