• 1
  • 2
2019-05-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB176-671
Klart som fan att jag sett programmet! Vad har jag missat , enligt dig?
Allt efter den första meningen jag skrev.
Citera
2019-05-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Nej, hur mycket du än tror på automatisering så stämmer inte det du säger. Jävligt många moment inom industrin är långt från att nära att ersättas av robotar ännu. Kan tänka mig att gummivaruindustrin är en sådan och därför ligger dessa placerade i låglöneländer. Kan ingenting om den här specifika processen men vet hur det snackas inom annan tillverkning som bara "är att ersättas med robotar" men vi är långt från detta. Robotarna är programmerade, och någon måste programmera dem, och de kan endast förstå sekventiell information av typ PLC programmering. Fungerar i processindustri, men inte tillverkning.

Jo, det är eventuellt billigare att köra det där gummikladderiet på löpande band med manuell arbetskraft. Tusen indier, turkar eller annan lågutbildad boskap på ett livsfarligt löpande band i cancerframkallande ånga gör nog gärna jobbet. Utan munskydd, för tio kronor i timmen. Så det ligger väl nåt i det att det är svårt att automatisera trots allt.

Men borde ju gå att göra även denna typ av jobb till stor del med maskiner och robotar om nån är villig att slanta upp stålarna tror jag absolut även om jag inte bevittnat den aktuella verksamheten på nära håll i detalj.
Citera
2019-05-22, 21:57
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jo, det är eventuellt billigare att köra det där gummikladderiet på löpande band med manuell arbetskraft. Tusen indier, turkar eller annan lågutbildad boskap på ett livsfarligt löpande band i cancerframkallande ånga gör nog gärna jobbet. Utan munskydd, för tio kronor i timmen. Så det ligger väl nåt i det att det är svårt att automatisera trots allt.

Men borde ju gå att göra även denna typ av jobb till stor del med maskiner och robotar om nån är villig att slanta upp stålarna tror jag absolut även om jag inte bevittnat den aktuella verksamheten på nära håll i detalj.

Ja, så sent som förra året byggde just Trelleborg en splitterny anläggning i Indien för gummismeteri. I Sverige måste gummiindustrin vara minimal idag, om ens något kvar alls. Tidigare fanns det ju en gummifabrik i varenda liten obygd. Trelleborg i Sverige är väl blott några chefer och ingenjör kvar. Sedan ägs det väl av kineser. Som operatörer inom däcktillverkning innebär det ju i princip att du står och eldar olja hela dagarna. Säger ju sig själv att det inte är någon vidare arbetsmiljö. Jag hade inte gjort det för en miljon dollar. Observera att samma däck sätts på elbilar oavsett vad rövvaxarna vill tro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in