Citat:
Ursprungligen postat av
LadyCinderbottom
Här finns en sida med lite tips.
https://www.sunwind.se/pages/news/read/?id=16
Använd alltid aluminiumplåtar för bakning i gasugn. En blank aluminiumplåt reflekterar den värmestrålning som kommer från den hetare ugnsbotten.
Nigella Lawson brukar även ha temperaturer för gasugn i sina recept.
För att få snygg färg brukar man pensla med mjölk på ovansidan.
Vet att det finns något jättegott bröd som man kan baka på gasolgrill, principen borde vara densamma.
Aluminiumplåtar har jag i ugnen, får väl prova med att köra på maximal effekt 30 min innan och låta plåtarna värmas under tiden.
Finns massor av recept för gasugnar men alla är ju för modernare gasugnar som har bättre design än bara undervärme, det är helt värdelöst
Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Som du redan märkt så suger gasugnar. Jag bodde ett tag på hyra och fick också stå ut med skiten.
Det enda sättet jag kom på för att få ett resultat som kunde anses vara acceptabelt var att ställa in en ugnsform med vatten på botten av ugnen, och att se till att förvärma ugnen ordentligt.
Ångan från vattnet gör att värmen sprider sig lite bättre och att man inte får det klassiska problemet med hård botten och rå topp. Med det sagt, så en helt vanlig varmluftsugn bättre i alla situationer, finns ingen anledning att använda gasugn annat än om man av någon anledning måste.
Ska prova plåten med vatten
Citat:
Ursprungligen postat av
Tvond
Har gasspis i sommarhuset. Går få till hyfsat resultat om man först kör undervärme för att i ett senare skede flytta ner det man tillagar och köra det sista med grillelementet om ugnen har sådan funktion dock kräver det uppsikt så brukar jag göra när jag gör sockerkaka

Har inget grillelement på den här ugnen, endast undervärme, av och på i olika temperaturer, inga andra inställningar finns, finns inte ens en lampa i ugnen