Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-05-22, 03:22
Medlem
Reggaemans avatar
Jag har en gasugn som endast har undervärme dvs man tänder lågan längst ner och det är endast därifrån det kommer värme...hur i helvete bakar man bröd i dessa? Går det?

Har bakat bröd i den 3-4 gånger nu och bröden blir alltid hårda massiva klumpar, det är aldrig gräddat rakt igenom, spelar ingen roll vart i ugnen bröden ligger eller vilka temperaturer jag sätter ugnen på, hur fan gör man?
Citera
2019-05-22, 03:46
Medlem
Atrichias avatar
Testat med dutch oven?
Citera
2019-05-22, 08:25
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Jag har en gasugn som endast har undervärme dvs man tänder lågan längst ner och det är endast därifrån det kommer värme...hur i helvete bakar man bröd i dessa? Går det?

Har bakat bröd i den 3-4 gånger nu och bröden blir alltid hårda massiva klumpar, det är aldrig gräddat rakt igenom, spelar ingen roll vart i ugnen bröden ligger eller vilka temperaturer jag sätter ugnen på, hur fan gör man?

Här finns en sida med lite tips.

https://www.sunwind.se/pages/news/read/?id=16

Använd alltid aluminiumplåtar för bakning i gasugn. En blank aluminiumplåt reflekterar den värmestrålning som kommer från den hetare ugnsbotten.

Nigella Lawson brukar även ha temperaturer för gasugn i sina recept.

För att få snygg färg brukar man pensla med mjölk på ovansidan.

Vet att det finns något jättegott bröd som man kan baka på gasolgrill, principen borde vara densamma.
Citera
2019-05-22, 08:50
Medlem
Denoms avatar
Pitabröd eller tunnbröd kanske är lättare?
Citera
2019-05-22, 09:00
Moderator
tobess avatar
Som du redan märkt så suger gasugnar. Jag bodde ett tag på hyra och fick också stå ut med skiten.

Det enda sättet jag kom på för att få ett resultat som kunde anses vara acceptabelt var att ställa in en ugnsform med vatten på botten av ugnen, och att se till att förvärma ugnen ordentligt.

Ångan från vattnet gör att värmen sprider sig lite bättre och att man inte får det klassiska problemet med hård botten och rå topp. Med det sagt, så en helt vanlig varmluftsugn bättre i alla situationer, finns ingen anledning att använda gasugn annat än om man av någon anledning måste.
Citera
2019-05-22, 13:47
Medlem
Tvonds avatar
Har gasspis i sommarhuset. Går få till hyfsat resultat om man först kör undervärme för att i ett senare skede flytta ner det man tillagar och köra det sista med grillelementet om ugnen har sådan funktion dock kräver det uppsikt så brukar jag göra när jag gör sockerkaka
Citera
2019-05-22, 16:13
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Här finns en sida med lite tips.

https://www.sunwind.se/pages/news/read/?id=16

Använd alltid aluminiumplåtar för bakning i gasugn. En blank aluminiumplåt reflekterar den värmestrålning som kommer från den hetare ugnsbotten.

Nigella Lawson brukar även ha temperaturer för gasugn i sina recept.

För att få snygg färg brukar man pensla med mjölk på ovansidan.

Vet att det finns något jättegott bröd som man kan baka på gasolgrill, principen borde vara densamma.

Aluminiumplåtar har jag i ugnen, får väl prova med att köra på maximal effekt 30 min innan och låta plåtarna värmas under tiden.
Finns massor av recept för gasugnar men alla är ju för modernare gasugnar som har bättre design än bara undervärme, det är helt värdelöst

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Som du redan märkt så suger gasugnar. Jag bodde ett tag på hyra och fick också stå ut med skiten.

Det enda sättet jag kom på för att få ett resultat som kunde anses vara acceptabelt var att ställa in en ugnsform med vatten på botten av ugnen, och att se till att förvärma ugnen ordentligt.

Ångan från vattnet gör att värmen sprider sig lite bättre och att man inte får det klassiska problemet med hård botten och rå topp. Med det sagt, så en helt vanlig varmluftsugn bättre i alla situationer, finns ingen anledning att använda gasugn annat än om man av någon anledning måste.

Ska prova plåten med vatten

Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Har gasspis i sommarhuset. Går få till hyfsat resultat om man först kör undervärme för att i ett senare skede flytta ner det man tillagar och köra det sista med grillelementet om ugnen har sådan funktion dock kräver det uppsikt så brukar jag göra när jag gör sockerkaka

Har inget grillelement på den här ugnen, endast undervärme, av och på i olika temperaturer, inga andra inställningar finns, finns inte ens en lampa i ugnen
Citera
2019-05-22, 20:08
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ska prova plåten med vatten

Lycka till!

Jag brukade köra på att värma upp vatten i vattenkokaren och sedan hälla över i formen som var placerad längst ner i ungen.

Citat:
Har inget grillelement på den här ugnen, endast undervärme, av och på i olika temperaturer, inga andra inställningar finns, finns inte ens en lampa i ugnen

Eftersom du saknar övervärme kan du dock ha problem med att få någon ordentlig färg på den.

Vad är det för ugn du har egentligen? Årsmodell?
Citera
2019-05-22, 21:01
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Lycka till!

Jag brukade köra på att värma upp vatten i vattenkokaren och sedan hälla över i formen som var placerad längst ner i ungen.

Eftersom du saknar övervärme kan du dock ha problem med att få någon ordentlig färg på den.

Vad är det för ugn du har egentligen? Årsmodell?

Vet inte vilken modell det är men det är en sån här
https://cbsethumb.blob.core.windows....je-4290057.jpg

Gammal jävel...och såklart är det hyreslägenhet så kan ju inte direkt byta ut den på eget bevåg...
Citera
2019-05-22, 21:11
Medlem
rayraviolis avatar
Det är ett elände att baka i gasugn. Det hjälper lite att skärma av undervärmen med plåt, värma upp ugnen långt innan och baka högt upp.
Citera
2019-05-22, 22:56
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är ett elände att baka i gasugn. Det hjälper lite att skärma av undervärmen med plåt, värma upp ugnen långt innan och baka högt upp.

Brukar skärma av med en plåt längst ner när jag tex gör pizza på gallret, annars blir de helt kolsvarta och sönderbrända under...men om man lägger bröd på en plåt med bakplåtspapper så kan det väl inte vara nödvändigt med en plåt längst ner också?
Citera
2019-05-23, 09:02
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Brukar skärma av med en plåt längst ner när jag tex gör pizza på gallret, annars blir de helt kolsvarta och sönderbrända under...men om man lägger bröd på en plåt med bakplåtspapper så kan det väl inte vara nödvändigt med en plåt längst ner också?

Jag har inte undersökt saken närmare, men min känsla är att en extra plåt under den man bakar på tar bort den värsta undervärmen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in