För den som missat bakgrunden handlar det alltså om den politiska skandal som briserat kring Sverigedemokraternas storvuxne toppkandidat Peter Lundgren inför EU-valet 2019. Exakt vad som hänt är naturligtvis en politiskt laddad fråga, men i huvudsak två versioner finns. I en smygbandad inspelning dagarna efter händelsen hörs offret Sara-Lena Bjälkö tala ut med partikollegan Kristina Winberg om att Peter Lundgren ska ha klämt fast henne och försökt föra in händerna in under hennes BH, samtidigt som hon haft synbar panik och förgäves försökt kränga sig loss. I ett samtal mellan Sara-Lena Bjälkö och Peter Lundgren arrangerat och publicerat av partiet efter skandalen offentliggjorts framgår en mer överslätande hållning, det var ett olämpligt närmande på fyllan men de är idag goda vänner och de ser ingen anledning att göra någon rättssak av det hela.
Lundgren själv säger till media att "Jag tog henne nog på brösten när vi satt där, vi var ganska fulla den kvällen, och hon puttade undan händerna". Sara-Lena Bjälkö är fortfarande ekonomiskt beroende av politiska uppdrag inom SD och kan antas, både mot den bakgrunden eller utifrån vad hon uppgett, inte vilja medverka till en rättsprocess mot Lundgren som målsägande.
En som däremot vill göra rättssak av det hela är f.d. åklagare och numera advokat Ulrika Rogland som i media uttalat att det borde finnas förutsättningar för att inleda förundersökning. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant med en tråd där vi utifrån de mer otvistiga huvuddragen i skandalen samlar den juridiska diskussionen om och vilka rättsliga förutsättningar som finns för ev. lagföring i fallet och andra rättsliga aspekter kring händelsen.
Lundgren själv säger till media att "Jag tog henne nog på brösten när vi satt där, vi var ganska fulla den kvällen, och hon puttade undan händerna". Sara-Lena Bjälkö är fortfarande ekonomiskt beroende av politiska uppdrag inom SD och kan antas, både mot den bakgrunden eller utifrån vad hon uppgett, inte vilja medverka till en rättsprocess mot Lundgren som målsägande.
En som däremot vill göra rättssak av det hela är f.d. åklagare och numera advokat Ulrika Rogland som i media uttalat att det borde finnas förutsättningar för att inleda förundersökning. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant med en tråd där vi utifrån de mer otvistiga huvuddragen i skandalen samlar den juridiska diskussionen om och vilka rättsliga förutsättningar som finns för ev. lagföring i fallet och andra rättsliga aspekter kring händelsen.
(ska dock tilläggas att hon inte var någon petit tjej). Diskussionen kring det hela däremot är nog nyttig, för alla parter.