• 1
  • 2
2019-05-21, 14:18
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Policy
Det känns som att de allra flesta känslor som folk snappar upp från mig i själva verket är medvetna (och lyckade) försök från min sida att smälta in. När någon visar mig något underhållande så kan jag ibland tycka att det är underhållande, men skrattet är artificiellt. När jag blir visad en bild på en söt katt så tycker jag faktiskt att den är söt, men orden som slinker ur mig tillsammans med min aningen tillgjorda röst är båda artificiella. När en kamrat berättar om något som tynger honom så kan jag förstå att det är jobbigt och att jag är tacksam att jag inte är honom, men orden som som slinker ur mig känns inte naturliga för mig själv.

Jag har för vissa gjort mig känd som vännen som ”förstår” andra och inte dömer de, men det känns ofta som att denna bild nästintill fullständigt grundas på mitt ”skådespeleri”.

Jag vet inte vad detta rör sig om. Vissa hade säkert föreslagit psykopati eller sociopati, men jag håller inte med då jag anser mig ha heder. Det finns helt enkelt vissa saker som jag inte gör, exempelvis så hade jag aldrig varit otrogen, initierat våld, blåst någon på pengar eller fått någon att må dåligt för sakens skull. Det känns bra för mig att omfamna och respektera dessa dygder.

Om jag sårat någon så kan jag inse att jag gjort fel, men samtidigt så är det väldigt svårt för mig att rentav skämmas över vad jag gjort. Jag kan be om ursäkt för att jag inser misstaget, tänka att det ej bör upprepa sig, men sedan så känns det som att jag gjort vad jag kan göra. Däremot så vet jag att mina ord inte tas på allvar utan mitt skådespeleri, därför så kan jag ge sken av att vara mer ångerfull över mina handlingar än vad jag faktiskt är.

Känner någon igen sig?

Har du läst om Solipsism?
Det kan verka som en förolämpning men det är det inte.
Citera
2025-09-22, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Policy
Det känns som att de allra flesta känslor som folk snappar upp från mig i själva verket är medvetna (och lyckade) försök från min sida att smälta in. När någon visar mig något underhållande så kan jag ibland tycka att det är underhållande, men skrattet är artificiellt. När jag blir visad en bild på en söt katt så tycker jag faktiskt att den är söt, men orden som slinker ur mig tillsammans med min aningen tillgjorda röst är båda artificiella. När en kamrat berättar om något som tynger honom så kan jag förstå att det är jobbigt och att jag är tacksam att jag inte är honom, men orden som som slinker ur mig känns inte naturliga för mig själv.

Jag har för vissa gjort mig känd som vännen som ”förstår” andra och inte dömer de, men det känns ofta som att denna bild nästintill fullständigt grundas på mitt ”skådespeleri”.

Jag vet inte vad detta rör sig om. Vissa hade säkert föreslagit psykopati eller sociopati, men jag håller inte med då jag anser mig ha heder. Det finns helt enkelt vissa saker som jag inte gör, exempelvis så hade jag aldrig varit otrogen, initierat våld, blåst någon på pengar eller fått någon att må dåligt för sakens skull. Det känns bra för mig att omfamna och respektera dessa dygder.

Om jag sårat någon så kan jag inse att jag gjort fel, men samtidigt så är det väldigt svårt för mig att rentav skämmas över vad jag gjort. Jag kan be om ursäkt för att jag inser misstaget, tänka att det ej bör upprepa sig, men sedan så känns det som att jag gjort vad jag kan göra. Däremot så vet jag att mina ord inte tas på allvar utan mitt skådespeleri, därför så kan jag ge sken av att vara mer ångerfull över mina handlingar än vad jag faktiskt är.

Känner någon igen sig?
Du har högfungerande autism. Känner igen mig exakt och kan förklara för dig varför det blir så här.

Det handlar om att du har ett annat sätt att kommunicera med andra, än vad andra har med dig. Du råkar såra folk för att du har lättare att förstå logiska system och kommunicerar utifrån det, medan folk utan autism kommunicerar med dig med hjälp av en automatiserad mentalisering.

Du tycker att katten är söt, men för dig faller det sig inte naturligt att kommentera ”åhhh, vilken söt katt!”. Det är däremot vad som mer eller mindre förväntas av dig, det har du lärt dig, därför blir det påklistrade skådespelerier. Det är inte äkta för dig. Även om din empati är äkta.

Du menar inte att skada andra och njuter ju inte heller av det, men du kan inte sätta dig i deras skor för du förstår inte hur de känner.

När du får en känsla har du svårt att identifiera den. Antingen är det bara tyst i huvudet på dig, eller så är känslan oftare betydligt mer lågmäld än den tycks vara hos andra. Du förstår att din kompis har det tungt, men din reaktion kommer inte automatiskt. Du måste skådespela för att inte känna dig som en antisocial person.

Autister har lika mycket empati som andra, men de visar hellre den genom logiska handlingar. Att låtsas vara någon som är känslomässigt empatisk är att spela teater.

Problemet är värre för kvinnor än för män. Som kvinna har man betydligt mycket mer press på sig att reagera på ett visst sätt. Jag kan framstå vara helt likgiltig inför att mitt barn är ledset, medan jag faktiskt sitter och aktivt försöker lösa problemet istället.

Så ja, Känner 100% igen mig. Allt du beskriver tyder på att du har autism. Du är mer lojal och rättvis än vad många andra är, därför ser du fel på otrohet och att blåsa folk.

Skit i vad folk har svarat hittills. De förstår inte vad du menar med skådespel.
Senast redigerad av MuscularTension 2025-09-22 kl. 01:30.
Citera
2025-09-22, 07:36
Medlem
Pungsvings avatar
Så gör alla.
Citera
2025-09-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Jag skulle vilja föreslå en kanske kontroversiell tanke. Att det beror på att vi inte har någon gemensam religion i dagsläget. Vi har ingen gemensam bild av vad det innebär att vara människa. Från ett religiöst perspektiv lever vi i ett upplösningstillstånd och där har vi svårt att hitta en identitet, så för att fungera socialt och undvika konflikter försöker vi istället att anpassa oss så mycket det går och blir därför falska inför varandra och inför oss själva.

Jag förordar ingen särskild religion, men menar att religioner har en förenande kraft där det finns utrymme för ett inre liv. Det finns inget utrymme för något inre liv i samhällen som förkastat religion, istället blir vad som förväntas av oss som vädret: skiftande.

Jag tror att religioner självklart har fyllt normerande funktioner och fyller sådana i religiöst betonade samhällen. Men i vårt samhälle har vi religionssubstitut. Politiska ideologier är till stor del religionssubstitut. De flesta moderna ideologier är i vår tid, har konvergerat mot, vad vi kan beskriva som typ demokratisk socialliberalism.

Det är det som är typ kärnan i att vara rättänkande människa i vår tid och om du vill passa in i normen. Att du är demokrati, tolerant och liberal. Så det är vår tids religion och normer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in