Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-25, 20:59
  #241
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Sluta å tjejtro: https://electrek.co/2016/11/01/break...le-bottleneck/

Jag har googlat lite snabbt och det verkar vara 63 kg LCE (Lithium-Carbonate, Li2CO3). Andelen litium verkar vara 11 kg.

Jag ogillar elbilar. De verkar kunna självantända. Väldigt läskigt det där. Och det börjar inte brinna lite utan det explosionsbrinner. Hade jag fått en elbil hade jag sålt den direkt.
Citera
2019-05-25, 21:11
  #242
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag har googlat lite snabbt och det verkar vara 63 kg LCE (Lithium-Carbonate, Li2CO3). Andelen litium verkar vara 11 kg.

Jag ogillar elbilar. De verkar kunna självantända. Väldigt läskigt det där. Och det börjar inte brinna lite utan det explosionsbrinner. Hade jag fått en elbil hade jag sålt den direkt.
Js litium är väldigt reaktivt. Att släcka med vatten gör bara saken värre. Och oavsett om batteriet är tömt eller fullt, så kan det ta ett par veckor att släcka branden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Litiumkarbonat

Nasty stuff.
__________________
Senast redigerad av Avva66 2019-05-25 kl. 21:13.
Citera
2019-05-25, 21:38
  #243
Medlem
happilappis avatar
För dyrt. Batterier. El är inte gratis.

Vätegasbilar däremot, där har vi framtiden. Framtiden kommer inte vara el-bilar.
Citera
2019-05-25, 21:45
  #244
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
För dyrt. Batterier. El är inte gratis.

Vätegasbilar däremot, där har vi framtiden. Framtiden kommer inte vara el-bilar.
Agree, det krävs ingen större konvertering för att driva en bensinare på Vätgas. Men det krävs fortfarande el i mängder. Men som med all utveckling, förbjuder man utvecklingen av kärnkraft så står världen där, med stora kuken i näven.
Citera
2019-05-25, 22:06
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Sluta å tjejtro: https://electrek.co/2016/11/01/break...le-bottleneck/

Tesla batterierna i Model S och Model X är av NCA typ, dvs katoden består av LitiumNickelKoboltAluminumdioxid. Andelen litium som du tror världen kommer kriga om är betydligt mindre, handlar om några gram per kWh.
Citera
2019-05-25, 22:08
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Js litium är väldigt reaktivt. Att släcka med vatten gör bara saken värre. Och oavsett om batteriet är tömt eller fullt, så kan det ta ett par veckor att släcka branden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Litiumkarbonat

Nasty stuff.

Vätgas och bensin menar du är ofarligt vid brand som jämförelse?
Citera
2019-05-25, 22:28
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Agree, det krävs ingen större konvertering för att driva en bensinare på Vätgas. Men det krävs fortfarande el i mängder. Men som med all utveckling, förbjuder man utvecklingen av kärnkraft så står världen där, med stora kuken i näven.

Jag håller med, vätgas är framtidens drivmedel i olika former som ex. vätgasceller eller som ren bränsle i en trycktank till konverterade otto-motorer.

Och utsläppet är vattenånga!
Citera
2019-05-25, 22:32
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Vätgas och bensin menar du är ofarligt vid brand som jämförelse?

En brand som har sin egen energi som inte egentligen går att kyla ned på ett vettigt sätt, som batteribränder så kan man bara kyla ned härden med kyla och med vatten går det sådär, det är inte så att brandkåren har flytande kväve i sina bilar.

Vätgas(tank) och bensin kan man kyla ned med vatten(skum) så att det slutar brinna.
Citera
2019-05-25, 22:35
  #249
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Vätgas och bensin menar du är ofarligt vid brand som jämförelse?
Ja, vi har ju erfarenheter av dessa bränder. Hatare. Hur släcker man en reaktiv brand?
Citera
2019-05-25, 22:43
  #250
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Jag håller med, vätgas är framtidens drivmedel i olika former som ex. vätgasceller eller som ren bränsle i en trycktank till konverterade otto-motorer.

Och utsläppet är vattenånga!
Ja, och med ny kärnkraft, ev Thotiumreaktor så når vi målet. Forskare påstår att co2 är det största globala hotet, men under alla de år vi haft kärnkraft, hur stor påverkan har det haft? Har det ens tillnärmelsevis dödat fler människor än all annan elförsörjning tillsammans? Det är för mej så jävla enkel logik, att dagens batteriteknik är undermålig, samt att batteriteknik öht inte fungerar på fordon som bilar i den uträckning som folk tror.
__________________
Senast redigerad av Avva66 2019-05-25 kl. 22:45.
Citera
2019-05-25, 22:48
  #251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ja, och med ny kärnkraft, ev Thotiumreaktor så når vi målet. Forskare påstår att co2 är det största globala hotet, men under alla de år vi haft kärnkraft, hur stor påverkan har det haft? Har det ens tillnärmelsevis dödat fler människor än all annan elförsörjning tillsammans?

Du menar thorium-reaktorer, ja de är framtiden men en del forskning krävs innan de blir en verklighet.
Forskningen runt thorium är väl inte direkt på topp av någon anledning och det kan fråga varför?

Men tråden handlar om Teslas överlevnad så låt oss hålla oss till Teslas be or not to be.
__________________
Senast redigerad av SaltLakeCity 2019-05-25 kl. 22:51.
Citera
2019-05-25, 22:52
  #252
Medlem
Bensin bilar hade inte varit ett problem om folk hade reflekterat mera över sina körningar. Folk tar bilen fastän de bor 10min från jobbet. 100meters köar i storstäder. Samma med elen, det är för billigt så folk tar det för givet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback