• 2
  • 3
2019-05-20, 16:05
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
1,5M är inga monstersummor. Du har OK lön, borde inte vara några problem för dig att skrapa ihop ~250k att lägga i kontantinsats. I en mindre stad är det garanterat en bra idé eftersom fastigheter är så billiga, samma sak gäller inte nödvändigtvis i Stockholm. På kort sikt är det inte nödvändigtvis positivt för ditt kassaflöde , räknar med att du kommer behöva avsätta minst lika mycket för villan i form av underhåll, ränta och amortering. Fast på lång sikt kan du såklart räkna med att ditt EK i bostaden ökar. Tycker du ska genomföra köpet om du tror att din livskvalitet kommer öka.

Blir förvånad över att denna typen av inlägg från luffare letar sig in på forumet för privatekonomi gång på gång! Och folk klagar på att fattigpensionärer har det så hemskt
Haha du e luffare! Pengakåta no lifer. Finns många snåla som bara sitter hemma och runkar åt bankkontot som du gör.
Citera
2019-06-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Är det du som hittat på den tumregeln? I TS fall är isf marknadsvärdet på hans HR 1,32M. Är väl inte särskilt billigt om han kan köpa en villa för 1,5M? Utgår ifrån att villan är betydligt större än hans lägenhet.

Konstig tumregel tycker jag.
Om marknadsvärdet på denna HR jag har är 1,3 milj så heter jag Greta.
För 1,3 milj får du en betydligt större och nyrenoverad 2-3a här.

Denna är väldigt sunkig i alla avseenden.
Citera
2019-06-11, 19:23
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister
Konstig tumregel tycker jag.
Om marknadsvärdet på denna HR jag har är 1,3 milj så heter jag Greta.
För 1,3 milj får du en betydligt större och nyrenoverad 2-3a här.

Denna är väldigt sunkig i alla avseenden.

Tror han hämtat den från lagen om uthyrning av egen bostad, vilket är ett helt annat case än för din HR. Som sagt, jag hade i alla fall skrapat ihop kontantinsatsen och köpt något eget om jag var i din sits.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in