2019-05-19, 20:19
Medlem
Betalar 5500:- (ammotering, ränta & avgift) i månaden för min lägenhet i Stockholm, Högdalen.
33kvadrat, byggd 2007.

Så ja, det skulle vara bättre för dig ekonomiskt långvarig att försöka köpa en lgh.
Citera
2019-05-19, 20:27
Medlem
Ju snabbare du kommer in på bostadsmarknaden, desto bättre är det.

Oavsett om priserna går upp eller ner så behöver du vara inne på marknaden för att ta del av utvecklingen där.
Citera
2019-05-19, 21:05
Medlem
Det beror ju på, senaste ca 30 åren har privat bostad varit de säkraste att investera i jmf med allt annat
Just nu är vi en tid där pris/kvm är väldigt høgt och vi närmar oss en liten bubbla som vi såg i Oslo 2016, så rasade det med ca 10%, men nu är det påväg opp igen. Jag skulle väntat på ett litet ras innan jag skulle köpa. (Jag äger fastighet i Malmø, sthlm och oslo).
Citera
2019-05-19, 21:08
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Köp villa! Men du kommer märka vad din hyresvärd använder de 60k till varje år!

Ju färre år du väntar med att köpa bostad desto bättre! Akuta socialfall bor alltid i hyresrätter...

Tycker mig se väldigt många sjukt f**kade ute i BR, bara en tidsfråga innan det blir ohållbart.

Bevisligen är IQ för låg för folk att tänka efter själv, därför har riksdagen infört regler o krav på kontantinsats och amortering för att tvinga människor att tänka rätt

Fast TS tycker ju sig stå ovan detta tvång så det är nog inget annat att säga än grattis.

För övriga som läser tråden:
HR är optimalt för att ta ett par år och SPARA ihop kontantinsatsen, ger den tryggheten och bufferten som lånet behöver. Bostadsinvesteringar är instabil business just nu HR är rätt väl tills marginalerna finns
Citera
2019-05-19, 21:10
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister
Min känsla är att de 60k jag pröjsar till hyresvärden likaväl hade kunnat gå till banken och mig själv (amortering). Tänker jag rätt här?

Nej, inte riktigt. Den största delen av pengarna du betalar till värden går till kostnader som du skulle ha oavsett boendeform. Det som går till värden är vinsten, i ditt fall knappast mer än 500-1000 kronor per månad.

Med det sagt, flyttar du till villa ökar dina boendekostnader, vilket du rätt snart upptäcker. Slår man ihop allt - saker som uppvärmning, sophämtning, underhåll och reparationer, inköp av gräsklippare och allt möjligt annat, m.m. - så landar din boendekostnad på minst det dubbla mot i dagsläget, kanske det tredubbla. Det finns mycket som kan gå snett som husägare, lägger värmesystemet av eller om taket behöver bytas blir det väldigt dyrt.

Sen har det dock ofta lönat sig att köpa eget, helt enkelt så att värdeökningen äter upp den ökade kostnaden. Där finns det dock inga garantier, det gäller att köpa i rätt läge och att köpa rätt objekt, särskilt nu när priserna redan har skjutit i höjden så enormt.

Slutligen har vi livskvalitet, som många anser är högre i eget boende. Bor man i villa har man oftast mer utrymme, både utomhus och inomhus, och bor man i bostadsrätt brukar man åtminstone ha bättre grannar än i hyresrätt. Det kan vara värt rätt mycket.

Jag skulle inte köpa boende för att tjäna pengar, utan för att bo bra. Och inte belåna sig mer än att man kan betala av lånet inom en rimlig tid - kanske 10-20 år. Så tänkte i alla fall vi när vi köpte vårt hus.
Citera
2019-05-19, 21:12
Medlem
Du har ju ok lön. Spara till kontantinsatsen, det lönar sig inte att ta privatlån då din kreditvärdering försämras vilket i sin tur leder till ett sämre eller inget bostadslån.
Citera
2019-05-19, 21:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister
Hej

Vill först inleda med att jag är så jävla trött och besviken på detta landet.

Jobbar med ca 33k i färdigskattad lön vilket ändå är bättre än de allra flesta även om jag är ganska underbetald för det jag utför. Är runt 25. Nog om detta.

Jag har en HR på 5000sek idag så månadskostnad totalt är ungefär 5500sek.

Min känsla är att de 60k jag pröjsar till hyresvärden likaväl hade kunnat gå till banken och mig själv (amortering). Tänker jag rätt här?
Hade jag haft en stor kontantinsats hade husköp varit en no-brainer men jag har typ 50lax bara plus lite bitcoin och liten aktier.

Är det dumt att maxbelåna + privatlåna upp till en villa på kanske 1,5milj?

Eller ska jag sitta kvar snällt i min synliga hyresrätt några år?

Hur fasen skall man tänka?
Hur dyrt kan jag köpa?

Beror lite på hur många Bitcoins du har.. en Bitcoin låg i ca 8000 dollar så här du 10 kanske du inte behöver låna några pengar
Citera
2019-05-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Är tyvärr ofta inte okej att ha br som man inte är skriven på och hyra ut, pga bostadsrättsföreningarnas regler, bara så att du vet.

Vet du hur otroligt lång tid det tar för en BR att faktiskt få ut någon som hyr ut?
Det är nästan tragiskt hur lite makt man har.

Såhär gör man:
Börja hyra ut svart, fungerar säkert 2-3 år.
Sen säg att du ska flytta ihop med sambo, då har du rätt att hyra ut.
Fortsätt hyra ut. Tiden går ut nu säger BRF att du måste sluta.
Överklaga till hyresnämden.
1-2 år senare så kommer de med beslut.
Om du fick avslag och faktiskt måste sluta hyra ut. Skit i det.
Vräkning kommer efter 5 år eller aldrig? Var noga med att poängtera för vissa nitiska "ta lagen i sina egna händer" BRF-ordföranden att du kommer att polisanmäla alla försök till att olagligt försöka vräka en person.
Sälj lägenheten.
Citera
2019-05-19, 22:46
Medlem
Triremers avatar
En rimlig hyra per år är ca 5% av marknadspriset som tumregel. Dividera för tolv för månadshyra.

Din hyra verkar låg. Jag skulle fortsatt hyra om jag vore du.
Citera
2019-05-20, 07:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
En rimlig hyra per år är ca 5% av marknadspriset som tumregel. Dividera för tolv för månadshyra.

Är det kallhyra eller bör det inkludera el, bredband, osv?
Citera
2019-05-20, 07:44
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer

Är det du som hittat på den tumregeln? I TS fall är isf marknadsvärdet på hans HR 1,32M. Är väl inte särskilt billigt om han kan köpa en villa för 1,5M? Utgår ifrån att villan är betydligt större än hans lägenhet.
Citera
2019-05-20, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskekatt
Så lät det i Detroit 2007 också.
Och Stockholm 1990...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto