Citat:
Ursprungligen postat av
poltergeister
Min känsla är att de 60k jag pröjsar till hyresvärden likaväl hade kunnat gå till banken och mig själv (amortering). Tänker jag rätt här?
Nej, inte riktigt. Den största delen av pengarna du betalar till värden går till kostnader som du skulle ha oavsett boendeform. Det som går till värden är vinsten, i ditt fall knappast mer än 500-1000 kronor per månad.
Med det sagt, flyttar du till villa ökar dina boendekostnader, vilket du rätt snart upptäcker. Slår man ihop allt - saker som uppvärmning, sophämtning, underhåll och reparationer, inköp av gräsklippare och allt möjligt annat, m.m. - så landar din boendekostnad på minst det dubbla mot i dagsläget, kanske det tredubbla. Det finns mycket som kan gå snett som husägare, lägger värmesystemet av eller om taket behöver bytas blir det väldigt dyrt.
Sen har det dock ofta lönat sig att köpa eget, helt enkelt så att värdeökningen äter upp den ökade kostnaden. Där finns det dock inga garantier, det gäller att köpa i rätt läge och att köpa rätt objekt, särskilt nu när priserna redan har skjutit i höjden så enormt.
Slutligen har vi livskvalitet, som många anser är högre i eget boende. Bor man i villa har man oftast mer utrymme, både utomhus och inomhus, och bor man i bostadsrätt brukar man åtminstone ha bättre grannar än i hyresrätt. Det kan vara värt rätt mycket.
Jag skulle inte köpa boende för att tjäna pengar, utan för att bo bra. Och inte belåna sig mer än att man kan betala av lånet inom en rimlig tid - kanske 10-20 år. Så tänkte i alla fall vi när vi köpte vårt hus.