2019-05-18, 23:37
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelse...an-sollentuna/

Citat:
18 maj 15:49, Rån, Sollentuna

Polisen identifierade den tonårspojke som är misstänkt för rån. Han är inte straffmyndig och är hemskjutsad av polisen till vårdnadshavarna.

Polisen har lämnat tillbaka den cykel som gärningspersonen hotade till sig från brottsoffret som är i 10-års åldern. Rånet skedde vid vid Helenelunds centrum.

Vet någon mer om händelsen?

Vad kan sägas om området?

Ej straffmyndig - om man kan råna någon, är det orimligt att man faktiskt skulle förstå innebörden av ett straff?
Citera
2019-05-18, 23:40
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://polisen.se/aktuellt/handelse...an-sollentuna/

Vet någon mer om händelsen?

Vad kan sägas om området?

Ej straffmyndig - om man kan råna någon, är det orimligt att man faktiskt skulle förstå innebörden av ett straff?
Skitsamma hur området ser ut. En unge snor en cykel av en annan unge. Knappast århundradets brott. Det är inte alls säkert att en 14-åring förstår hur dumt det är. En ännu yngre unge förstår såklart ännu mindre.
Citera
2019-05-18, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Skitsamma hur området ser ut. En unge snor en cykel av en annan unge. Knappast århundradets brott. Det är inte alls säkert att en 14-åring förstår hur dumt det är. En ännu yngre unge förstår såklart ännu mindre.

Låt oss vara sakliga. Gärningsmannen "snodde" inte en cykel, utan det är fråga om ett rån. Oklart varför du försöker släta över det. Misstänker att du sällan möter brottsoffer i deras vardag.
Citera
2019-05-18, 23:44
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Verkar inte ens vara ett beväpnat rån så sjukare saker har väl hänt. Helenelund är väl inte Stockholms mysigaste område men absolut ingen gangsterförort. Upplever att invandrarna som bor där inte är lika stökiga som i många andra förorter, mer äldre och mindre gäng. Säkert bara någon liten pojkspoling som blivit inspirerad av löpsedlarna, bara en tidsfråga innan han uppgraderar med skjutvapen.
Citera
2019-05-18, 23:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Låt oss vara sakliga. Gärningsmannen "snodde" inte en cykel, utan det är fråga om ett rån. Oklart varför du försöker släta över det. Misstänker att du sällan möter brottsoffer i deras vardag.
Ungen hotade väl med att slå den andra ungen osså cyklade han iväg. Inse att en tioårings cykel inte direkt är jättestor. Barn gör dumma saker. Kanske inget som ska diskuteras på flashback
Citera
2019-05-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ungen hotade väl med att slå den andra ungen osså cyklade han iväg. Inse att en tioårings cykel inte direkt är jättestor. Barn gör dumma saker. Kanske inget som ska diskuteras på flashback

Återigen, jag misstänker att du varken var på platsen eller att du möter brottsoffer i din vardag. Jag har svårt att förstå varför det är så viktigt för dig att släta över brottslighet.

Så det är du Sook som väljer vad som ska diskuteras på Flashback? Ledsen att jag både missade detta i Flashbacks regler och missade din moderatorstatus.
Citera
2019-05-19, 00:03
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Återigen, jag misstänker att du varken var på platsen eller att du möter brottsoffer i din vardag. Jag har svårt att förstå varför det är så viktigt för dig att släta över brottslighet.

Så det är du Sook som väljer vad som ska diskuteras på Flashback? Ledsen att jag både missade detta i Flashbacks regler och missade din moderatorstatus.
Nja, men på dig låter det ju som att det är århundradets brott.
Citera
2019-05-19, 00:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Verkar inte ens vara ett beväpnat rån så sjukare saker har väl hänt. Helenelund är väl inte Stockholms mysigaste område men absolut ingen gangsterförort. Upplever att invandrarna som bor där inte är lika stökiga som i många andra förorter, mer äldre och mindre gäng. Säkert bara någon liten pojkspoling som blivit inspirerad av löpsedlarna, bara en tidsfråga innan han uppgraderar med skjutvapen.

Nä, har jobbat i närheten och det ser ut som att det är ganska lugnt område, antagligt är det ganska blandat i skolorna med. Det finns såväl bättre villaområden och radhus mellan Helenelunds Centrum och begravningsplatsen.

Eller också är det någon förståndshandikappad. Eftersom de körde hem honom direkt.
Citera
2019-05-19, 00:13
Medlem
Citat:
Nja, men på dig låter det ju som att det är århundradets brott.

Jag varken förstorar eller förminskar, däremot tar jag brottsoffrets parti. Jag vet däremot hur brottsoffer lider. Något som verkligen svider hos dessa är den förringande attityd du och många andra från vänstern uppvisar där du försöker förminska brottet som inträffat. Det är uppenbart att även en ung person som rånar någon annan är väl medveten om att det varken är moraliskt eller juridiskt i sin ordning. Ändå lägger du utan kunskap om fallet 2 inlägg på att förminska det som hänt.

Det roliga (sorgliga) är när man träffar på vänsterväljare som för första gången drabbas av brott och inser hur illa det är att vara brottsoffer i Sverige. Det brukar vara ett uppvaknande. Jag får dessvärre sällan veta hur dessa brottsoffer ändrar sin politiska inriktning efter att själva ha varit brottsoffer, men misstänker starkt att det inte läggs rödgröna kuvert i valurnan följande år.
Senast redigerad av fredag2010 2019-05-19 kl. 00:20.
Citera
2019-05-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eftersom de körde hem honom direkt.

Icke straffmyndiga som ertappas med brott körs normalt hem till föräldrarna.
Citera
2019-05-19, 00:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Icke straffmyndiga som ertappas med brott körs normalt hem till föräldrarna.

Brukar de inte nämna att socialen kopplats in, vilket görs om det är en vanemässigt kriminell ungdom?
En hel del förståndshandikappade kan dock uppfattas som skrämmande av andra, särskilt av en som är ett par år yngre. Därav "rån".
Citera
2019-05-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Brukar de inte nämna att socialen kopplats in, vilket görs om det är en vanemässigt kriminell ungdom?

Eftersom MGM inte är straffmyndig meddelas socialtjänst om detta. Normalt pratar polisen med föräldrarna, sedan meddelas socialtjänsten skriftligen om detta. Även om det inte står i polisens rapport just här, är det säkerligen ändå så.

Endast i undantagsfall kopplas socialtjänst in direkt - exempelvis om föräldrarna bedöms uppenbart olämpliga, eller om MGM bedöms vara farlig och behöver omhändertas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in