2019-05-18, 10:09
Medlem
Metro har här..
https://www.metro.se/artikel/efter-b...bensinpriserna

gett sig på att bemöta sant och falskt angående bensinpriser

men sanningen är att deras siffror faktiskt är helt fel

men en begåvad läsare har faktiskt genomskådat det

se kommentaren längre ner...

Citat:
Tankevurpa: ”Dagens ungefärliga pris, 17 kronor/liter, motsvarade år 1989 cirka 9,50 kronor. Eftersom det faktiska bensinpriset då låg på 4,59 kronor/liter talar vi alltså om en bensin som har bilvit närmare fem kronor dyrare på 30 år.”

Kommentar: nej nej nej. För att räkna på ett relevant sätt lägger man på inflation på 4,59 och räknar 30 år framåt, då får man en siffra som man sedan kan jämföra med dagens pris. 4,59 kr med inflation för 30 år blir ca 8,50 kr idag. Dvs ca halva priset av dagens.

Tankevurpa: ”Bensinen kostade då 8,40 kronor/liter, men med drygt 50 procent högre bränsleförbrukning för den tidens bilar landar man återigen på slutpriser som i stort sett är desamma för bilisterna.”

Kommentar: nej nej nej. 50% högre bränsleförbrukning blir inte dubbelt. Det blir *1,5, dvs 12,60 fick man då betala för att ta sig lika långt som på 1 liter idag.

det blir ju helt patetiskt detta när man ska "läxa upp den korkade befolkningen" och sedan är helt ute och cyklar

jag kan inte förstå hur det kan vara lagligt att publicera sådant här totalt vilseledande material
Citera
2019-05-18, 10:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Finns Metro fortfarande, jag trodde dom hade gått i konkurs?
Citera
2019-05-18, 10:13
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Trodde jag också.

Eller det kanske inte är "formellt" än och vissa bara tragglar på för att, ja de är aktivister och inte journalister.
Citera
2019-05-18, 10:15
Medlem
de genomgår företagsrekonstruktion
Citera
2019-05-18, 10:24
Medlem
Citat:
De ställde in löneutbetalningarna i april så ja, nånting är på gång.
Citera
2019-05-18, 10:39
Medlem
Dra igång Metro igen? Ännu en klonad åsiktskopia av alla andra cellulosa medier är ju precis vad vi alla behöver. Dra igång ännu en nyhetssajt/tidning med DN-skadade Stalinister är en fantastisk tanke. Briljant ide. Planhalvan ligger vidöppen. Det enda som saknas är en hotline till Expo.
Citera
2019-05-18, 11:32
Medlem
Citat:
Kommer ut på Södermalm där man tar på sig cykelhjälmen på skallen och cyklar in till City
för jobbet, vid ruggigt väder är det tunnelbanan som gäller.
Citera
2019-05-18, 12:16
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 35435kjlksfdjsd
Metro har här..
https://www.metro.se/artikel/efter-b...bensinpriserna

gett sig på att bemöta sant och falskt angående bensinpriser

men sanningen är att deras siffror faktiskt är helt fel

men en begåvad läsare har faktiskt genomskådat det

se kommentaren längre ner...

det blir ju helt patetiskt detta när man ska "läxa upp den korkade befolkningen" och sedan är helt ute och cyklar

jag kan inte förstå hur det kan vara lagligt att publicera sådant här totalt vilseledande material

Det är så här det ser ut när våra korkade och värdelösa s.k "journalister" ska läxa upp oss, det svenska folket.

De är inte bättre än så här, journalisterna.

Jag skulle hävda att det är ett hot mot rikets säkerhet att ha så värdelösa journalister springandes ute i samhället.

Hur kommer de att bemöta detta?

Antagligen på det sedvanliga sättet då de blir ägda:

Man plockar helt enkelt bort kommentarerna och stänger kommentarsfältet. Något senare plockar man lite diskret bort själva artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in