2019-05-17, 21:41
Medlem
Jag funderar på det ibland - om vi är så uttråkade i våra enformiga liv att vi helt enkelt ställer till med små helveten bara för att något ska hända. Som exempel kan väl nämnas att "slåss" för olika gruppers rättigheter på ett helt absurt och överdrivet sätt men det kan lika gärna handla om att vara medvetet provokativ åt andra hållet. Det kan givetvis även handla om rent personliga relationer. Ofta handlar det om att förstärka en konflikt som i grunden inte är så allvarlig eller rentav obefintlig. Funderingar kring detta?
Citera
2019-05-17, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Jag funderar på det ibland - om vi är så uttråkade i våra enformiga liv att vi helt enkelt ställer till med små helveten bara för att något ska hända. Som exempel kan väl nämnas att "slåss" för olika gruppers rättigheter på ett helt absurt och överdrivet sätt men det kan lika gärna handla om att vara medvetet provokativ åt andra hållet. Det kan givetvis även handla om rent personliga relationer. Ofta handlar det om att förstärka en konflikt som i grunden inte är så allvarlig eller rentav obefintlig. Funderingar kring detta?

Beror väl på vad du anser är vardagsondska , men vad är alternativet?

Edit: Och med alternativ så menar jag alternativ till tristess, vilken annan faktor finns det?
Citera
2019-05-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Beror väl på vad du anser är vardagsondska , men vad är alternativet?

Edit: Och med alternativ så menar jag alternativ till tristess, vilken annan faktor finns det?

Jag tänker mig en destruktiv impuls men som inte är av det grandiosa slaget ("jag ska förstöra världen!") utan mer yttrar sig i att repa lacken på en slumpvis utvald bil eller att skälla ut någon som egentligen inte förtjänar att det, bara för att lusten faller på. Naturligtvis finns det många andra bakomliggande orsaker såsom missunnsamhet, avundsjuka, svartsjuka och känslomässiga problem av olika slag jag men tror vi underskattar hur mycket som kommer sig av att folk helt enkelt har tråkigt.
Senast redigerad av Tillfkonto12 2019-05-17 kl. 22:15.
Citera
2019-05-17, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Jag tänker mig en destruktiv impuls men som inte är av det grandiosa slaget ("jag ska förstöra världen!") utan mer yttrar sig i att repa lacken på en slumpvis utvald bil eller att skälla ut någon som egentligen inte förtjänar att det, bara för att lusten faller på. Naturligtvis finns det många andra bakomliggande orsaker såsom missunnsamhet, avundsjuka, svartsjuka och känslomässiga problem av olika slag jag men tror vi underskattar hur mycket som kommer sig av att folk helt enkelt har tråkigt.

Jaha, då kanske jag förstår.

För det brukar nog oftast vara så att man tar ut ilska på det man kan ta ut ilska på.
Sen också om en pensionär förstör min dag, så lär jag inte vara trevlig pensionärer just den dagen. (En form av balans att lura sig själv att man inte låter sig bli överkörd, fast det inte är samma person )
Jag tror det kan bli så för att man inte är gjord att ha med så mycket människor att göra att det blir förenklat och hopbuntat med personer som påminner om varandra i minnet på något sätt.

Men det sägs att antisociala triggas igång av tristess, men det är kanske så för alla egentligen för den kicken av spänning hjälper ju lite.

Att palla frukt som barn eller sånt bus tyckte jag var underbart, men det var ingenting med att vilja vara elak utan bara spänningen/ uppdraget och känslan att lyckats springa ifrån något .
Citera
2019-05-17, 23:01
Medlem
Har jag kommit rätt om jag hävdar att jag är rejält förbannad på den här tråden?
Citera
2019-05-18, 01:30
Medlem
Somliga, ofta kvinnor, får näring ur s k drama, så det ligger nog något i dina spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in