2019-05-17, 21:23
Medlem
Tjenare, är på väg att bli antagen som limited partner åt ett prop trading bolag i USA. För att kunna ta ut min vinst måste jag först och främst skaffa ett ITIN nummer (Individual Taxpayer Identification Number) och sedan i slutet av varje år kommer jag få ett K1 tax statement som redovisar den totala vinsten/förlusten för mina trading aktiviteter inom firman.

Tyvärr är jag inte speciellt insatt i juridik och skatteskyldigheter och känner mig väldigt förvirrad, och hoppas någon kan hjälpa mig lite på traven eller peka mig åt ett håll där jag kan söka vidare hjälp.

1. Som sagt behöver jag ett ITIN nummer. För att ansöka om det behöver jag fylla i en W-7 blankett och som jag kan se posta den fysiskt tillsammans med mitt pass till USA, och möjligen även med ett U.S Federal Tax Return dokument. Frågan är hur fan jag får tag på ett sådant och var? Och måste jag verkligen fysiskt posta mitt pass till USA? Känns ju sådär lagom säkert.

2. Hur fungerar det med skatten? Måste jag skatta i både USA och Sverige?

Mvh en som är jävligt trött på all skatteskit och juridik :spysmiley:
Citera
2019-05-18, 00:03
Bannlyst
kontakta IRS eller din arbetsgivare för blanketten, samt kontakta skatteverket.

Förresten, är lite intresserad av vad för utbildning samt bakgrund du har, om du förstås vill svara på det.
Citera
2019-05-18, 00:12
Medlem
kraftfoders avatar
USA (Amerikas förenta stater) har med Sverige (Konungariket Sverige) ett dubbelbeskattningsavtal "tilsammans". Så Skattemyndigheten respektive IRS borde/torde inte överbeskatta dig om myndigheterna gör rätt. Själv bodde jag länge (jobbade och "höll på") en hel del i USA, och respektive lands skattemyndighet skötte "mig" på det hela konstigt nog rätt rätt.

(USA-skatt drogs av från svensk skatt och vice versa..)

Vill du krångla in dig, och betala jättemycket till en "expert", anlita i så fall en amerikansk skattejurist. (Kostar garanterat mer än skatten!)
Citera
2019-05-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finansanalytikern
kontakta IRS eller din arbetsgivare för blanketten, samt kontakta skatteverket.

Förresten, är lite intresserad av vad för utbildning samt bakgrund du har, om du förstås vill svara på det.
Blanketten har jag redan, och är ganska säker på hur jag ska fylla i den. Problemet är dock att jag behöver skicka blanketten med antingen mitt pass, eller en certifierad kopia av passet. Det är dock lite svårt att hitta information om vart jag kan få en certifierad kopia men jag antar att USA's ambassad i Sthlm borde kunna göra det. Och kanske även polisen?

Har ingen utbildning, gick inte ens ut gymnasiet, men jag har studerat trading och investeringar själv på egen hand.
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
USA (Amerikas förenta stater) har med Sverige (Konungariket Sverige) ett dubbelbeskattningsavtal "tilsammans". Så Skattemyndigheten respektive IRS borde/torde inte överbeskatta dig om myndigheterna gör rätt. Själv bodde jag länge (jobbade och "höll på") en hel del i USA, och respektive lands skattemyndighet skötte "mig" på det hela konstigt nog rätt rätt.

(USA-skatt drogs av från svensk skatt och vice versa..)

Vill du krångla in dig, och betala jättemycket till en "expert", anlita i så fall en amerikansk skattejurist. (Kostar garanterat mer än skatten!)
Behövde du skaffa dig ett ITIN? Hur gick du tillväga med att skicka kopian av passet isåfall?
Citera
2019-05-19, 20:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Blanketten har jag redan, och är ganska säker på hur jag ska fylla i den. Problemet är dock att jag behöver skicka blanketten med antingen mitt pass, eller en certifierad kopia av passet. Det är dock lite svårt att hitta information om vart jag kan få en certifierad kopia men jag antar att USA's ambassad i Sthlm borde kunna göra det. Och kanske även polisen?

Har ingen utbildning, gick inte ens ut gymnasiet, men jag har studerat trading och investeringar själv på egen hand.

Behövde du skaffa dig ett ITIN? Hur gick du tillväga med att skicka kopian av passet isåfall?

Detta var många år sedan, på 80-talets slut/90-talets början. Pluggade i USA, och hade student-visa.
Inkomsterna låg väl på cirka $15.000/år. Skatten var inte särskilt hög.
Citera
2019-05-20, 03:29
Medlem
Citat:

En certifierad kopia innebär ofta att du tar en kopia av passet och går till en Notarius publicus som sätter en stämpel på din kopia och styrker att det är just en kopia av ditt pass. Googla på Notarius publicus, de finns lite här och där.
Citera
2019-05-21, 00:23
Medlem
Citat:
Detta var många år sedan, på 80-talets slut/90-talets början. Pluggade i USA, och hade student-visa.
Inkomsterna låg väl på cirka $15.000/år. Skatten var inte särskilt hög.
Okej, lär vara en annan situation för en student tror jag och speciellt med tanke på tiden, tack ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
En certifierad kopia innebär ofta att du tar en kopia av passet och går till en Notarius publicus som sätter en stämpel på din kopia och styrker att det är just en kopia av ditt pass. Googla på Notarius publicus, de finns lite här och där.
Läser man guiden till W-7 blanketten på IRS hemsida står det dock att certifikationen skall göras av utgivaren, vilket då torde vara polisen?

"Original documents, or certified copies of these documents from the issuing agency, required to support the information provided on Form W-7. The required supporting documentation must be consistent with the applicant’s information provided on Form W-7. For example, the name, date of birth, and country(ies) of citizenship shown in the documentation must be the same as on Form W-7, lines 1a, 4, and 6a. See Supporting Documentation Requirements, earlier, for a list of the documents that can be submitted along with your application package."

https://www.irs.gov/instructions/iw7#idm140217641625472
Citera
2019-05-21, 02:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Okej, lär vara en annan situation för en student tror jag och speciellt med tanke på tiden, tack ändå.

Läser man guiden till W-7 blanketten på IRS hemsida står det dock att certifikationen skall göras av utgivaren, vilket då torde vara polisen?

"Original documents, or certified copies of these documents from the issuing agency, required to support the information provided on Form W-7. The required supporting documentation must be consistent with the applicant’s information provided on Form W-7. For example, the name, date of birth, and country(ies) of citizenship shown in the documentation must be the same as on Form W-7, lines 1a, 4, and 6a. See Supporting Documentation Requirements, earlier, for a list of the documents that can be submitted along with your application package."

https://www.irs.gov/instructions/iw7#idm140217641625472

Notarius publicus brukar funka i USA. I 99 fall av100, på ett ungefär eller mer.
-Du kan nog glömma att polisen i Sverige utfärdar sådan kopia som du tolkar texten ovan till.

Testa att prova! (Det går bra, ska du se.)
Citera
2019-05-21, 12:17
Medlem
Citat:
Notarius publicus brukar funka i USA. I 99 fall av100, på ett ungefär eller mer.
-Du kan nog glömma att polisen i Sverige utfärdar sådan kopia som du tolkar texten ovan till.

Testa att prova! (Det går bra, ska du se.)
Ja det var det jag tänkte också, har även mailat USA's ambassad i Stockholm och frågat dem ifall de kan certifiera det.
Citera
2019-05-21, 13:25
Medlem
Annars kan du väl skicka passet iofs. Jag har gjort det i ett annat myndighetsärenden till USA och fått det tillbaka inom ett par veckor utan problem.
Citera
2019-05-21, 18:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Annars kan du väl skicka passet iofs. Jag har gjort det i ett annat myndighetsärenden till USA och fått det tillbaka inom ett par veckor utan problem.

Funkar. Går bra om man nu inte behöver passet för andra resor just då. Själv kopierade jag och fick kopian vidimerad och stämplad av notarius publicus. Jänkarna verkar använda notarius publicus-"systemet" betydligt mer än vi här i Sverige.
Citera
2019-05-21, 20:09
Medlem
Citat:
Undviker det helst, men om det krisar får jag göra så.
Citat:
Funkar. Går bra om man nu inte behöver passet för andra resor just då. Själv kopierade jag och fick kopian vidimerad och stämplad av notarius publicus. Jänkarna verkar använda notarius publicus-"systemet" betydligt mer än vi här i Sverige.
Ska maila några här i staden och fråga dem ifall det funkar om de certiferar, de lär ju veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in