• 1
  • 2
2006-03-02, 23:35
Medlem
Assyrens avatar
om man nu vill svara en ny pipa till en 9 mm.
va ska man hälst använda för matrial är det aleminum eller har ni andra förslag ?
något specielt man ska tänka på ?
tack i förhand
Citera
2006-03-02, 23:48
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assyren
va ska man hälst använda för matrial är det aleminum eller har ni andra förslag ?
tack i förhand
Aluminium kan du nog glömma. Och att svarva en pipa också, du verkar inte ha tillräckliga kunskaper för något sånt.
Citera
2006-03-02, 23:53
Medlem
Assyrens avatar
hmm vad ska man använda sig utav för matrial då ?
Citera
2006-03-02, 23:55
Medlem
buffalos avatar
Citat:
hmm vad ska man använda sig utav för matrial då ?
Stål ska det vara.
Citera
2006-03-02, 23:55
Bannlyst
För att hålla en tråd (som inte förtjänar att bli allt för lång) kort kan jag nog säga att du kan glömma det. Detta i alla fall om du inte har ordentliga kunskaper i ämnet samt en rejäl maskinpark.

En vapenpipa kräver fina toleranser för att ge precision och inte vara farlig, pipan skall även ha räfflor på insidan i loppet (hagelvapen undantagna) för att sätta kulan i rotation.
Citera
2006-03-03, 00:00
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
tack i förhand

1, Stål eller titan är nog att föredra framför aliminium

2, Du menar alltså att svarva ett pipämne som sedan kan borras upp till en 9mm pipa? Då gäller det bara att får rätt dimensioner så att den passar till vapnet. Glöm bort alla eventuella tankar på att svarva själva loppet och räfflingen.

3, Gör det inte om du inte vet precis vad du håller på, dvs. är utbildad vapensmed eller dylikt. Försök inte ens!
Citera
2006-03-03, 00:09
Medlem
Assyrens avatar
alltså detär väl inte så att det är ett måste att man har räffler
för ja har hört att det är så att skottet kanske går rakt upp till 50 meter utan problem ?
eller har ja fel ?
har för mig att man kan använda aleminuem oxå som matrial eller är jag ute o cyklar ?
Citera
2006-03-03, 00:11
Medlem
buffalos avatar
Citat:
för ja har hört att det är så att skottet kanske går rakt upp till 50 meter utan problem ?
eller har ja fel ?
har för mig att man kan använda aleminuem oxå som matrial eller är jag ute o cyklar ?
Jag ber dig, svarva ingen egen pipa, går det illa så exploderar pipan och du kan bli allvarligt skadad.
Citera
2006-03-03, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Jag ber dig, svarva ingen egen pipa, går det illa så exploderar pipan och du kan bli allvarligt skadad.

Tack, du ha skriva det först.
Citera
2006-03-03, 00:16
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
eller har ja fel ?

Det korta svaret är: Ja, du har fel. En 9mm-pistol har ingen överdrivet bra preicision på 50m ens i vanliga fall. Det finns en klar anledning till att man började använda räffling för lite över 100år sedan.

Citat:

Det kanske går, men det finns säkert skäl till att vapenindustrin i första hand använder stål eller i vissa fall titan till sina vapen.

Om du bygger och använder ett hemmagjort vapen kommer evolutionen förmodligen att ha sin gång. Låt bli och utevecklas själv istället!
Citera
2006-03-03, 00:31
Medlem
Assyrens avatar
ne men jag ´sjävl ska inte göra det har en kompis som är cnc opratör om ja ger han den gammla pipan o säger att jag vill ha en likadan så kan han nog fixa det lr va tror ni ?
Citera
2006-03-03, 00:36
Medlem
david85s avatar
Citat:
ne men jag ´sjävl ska inte göra det har en kompis som är cnc opratör om ja ger han den gammla pipan o säger att jag vill ha en likadan så kan han nog fixa det lr va tror ni ?

Ifall jag var du skulle jag inte lita på att kompisen gör det rätt ifall han inte är vapensmed. Köp en riktigt istället...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in