2006-03-05, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av size_queen
Vet inte ni rökare hur farligt det är? detta borde diskuteras. om ni nu som jag tror, missat detta, varför vaknar ni inte när ni ser andra människor som inte röker? kanske någon smart tanke bakom det?

eller liksom... varför röker ni?

Du verkar inte förstå nikotinberoendets/missbrukets natur särskilt väl. Vetskapen om att det är farligt ger upphov till rädsla och stress = ökat behov av nikotinintag, det lugnar och tröstar. Exempel; Läkaren ger dig beskedet att du har kommer dö om du inte slutar. Ett sånt tungt besked kräver mer cigaretter än någonsin.
2006-03-05, 21:27
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidRuhnken
Fattar inte ni icke-rökare att det inte är så farligt som ni tror?

Det har forskats mycket om rökningens hälsoeffekter och man har statistiskt etablerat några samband, varav det mest kända är ett samband mellan rökning och lungcancer. Nu är det dock så här med statistiska samband att det enda de säger är att inom en population är lungcancerfrekvensen så och så många gånger högre för rökare än för icke rökare. De säger ingenting om min personliga risk för att utveckla lungcancer. Cancer är i högsta grad en genetisk fråga.

Vidare talas det ofta tyst om att de flesta rökare som dör i rökrelaterade sjukdomar gör det vid relativt hög ålder. Det är med andra ord troligt att du, om du får cancer av att röka, får det vid en ålder när cancerrisken börjar öka markant även för ickerökare.

En annan sak som ickerökare föredrar att inte ta upp är miljöfaktorer och sociala faktorer. Att bo i en vanlig storstad kan ge hälsoeffekter motsvarande ett par cigaretter om dagen - att bo i vissa delar av Hongkong ska ge samma effekt som ett paket cigaretter om dagen. Lika lite diskuterar man sociala faktorer när man talar om rökares sjukdomar och livslängd. Den rökande populationen tillhör i snitt en lägre socialgrupp en den ickerökande. Således har rökare i allmänhet sämre ekonomi, sämre motionsvanor, sämre matvanor etc. Naturligtvis leder allt det här till sämre hälsa och kortare liv, och faktum är att ciggen nog är många fattiga människors minsta bekymmer, även rent hälsomässigt.

Man ska visserligen inte sticka under stol med att rökningen ökar risken för ett antal obehagliga och i många fall dödliga eller svårt handikappande sjukdomar, men man ska heller inte gå överstyr och börja ägna sig åt skrämselpropaganda. Faktum är att om du begränsar dig till att röka måttliga mängder och samtidigt sköter dina mat- och motionsvanor så har du goda möjlligheter till ett långt och hälsosamt liv - med tobaken som din följeslagare.

Källor?!?...

Här har du lite att suga på medans du försöker hitta någon källa...

Skadlig tandsten vanligast hos rökare
Långvarig rökning minskar den intellektuella skärpan
Rökning ökar risken för astma
Rökning kan kraftigt öka risken för ledgångsreumatism
Rökning ledande global orsak till hjärtinfarkt
De flesta hjärtinfarkter före 40 beror på rökning
Var nionde njursvikt i Sverige beror på rökning
Richard Doll: Rökning ännu dödligare än vi har trott
Ny Surgeon general-rapport ger sanningen om tobak
Lungcancer tar fler liv än bröstcancer bland USAs kvinnor
Rökning flerdubblar risken att bli blind
Fientlig personlighet lättare nikotinberoende
http://www.tobaksfakta.org/view.asp?id=1927
Endast totalt rökstopp minskar infarkt-risk
Rökning fyrdubblar risk för cancer i bukspottkörteln
Varje cigarett ökar risken för hjärnblödning

osv...osv...osv...i all oändlighet...

I motsats till vad du säger så skulle jag vilja påstå att debatten kring rökning inte alls är överdriven...faktum är ju att man bara finner mer och mer hur dåligt och skadligt rökning verkligen är...

2006-03-05, 21:33
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av size_queen
Vet inte ni rökare hur farligt det är? detta borde diskuteras. om ni nu som jag tror, missat detta, varför vaknar ni inte när ni ser andra människor som inte röker? kanske någon smart tanke bakom det?

eller liksom... varför röker ni?

Bara en tanke...men antagligen för att det är så beroendeframkallande...

Hur många gånger har man inte hört rökare som säger att de önskar att de kunde sluta...men att det bara inte går... Som icke-rökare går det inte att förstå "suget efter en cigarett"....speciellt när livet är skit, man mår lite dåligt och vill känna sig bra igen...

Tråkigt då ingen kan förneka att cigaretter inte är någonting annat än skit...
2006-03-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Källor?!?...

Här har du lite att suga på medans du försöker hitta någon källa...

Skadlig tandsten vanligast hos rökare
Långvarig rökning minskar den intellektuella skärpan
Rökning ökar risken för astma
Rökning kan kraftigt öka risken för ledgångsreumatism
Rökning ledande global orsak till hjärtinfarkt
De flesta hjärtinfarkter före 40 beror på rökning
Var nionde njursvikt i Sverige beror på rökning
Ny Surgeon general-rapport ger sanningen om tobak
Lungcancer tar fler liv än bröstcancer bland USAs kvinnor
Rökning flerdubblar risken att bli blind
Fientlig personlighet lättare nikotinberoende
http://www.tobaksfakta.org/view.asp?id=1927
Endast totalt rökstopp minskar infarkt-risk
Rökning fyrdubblar risk för cancer i bukspottkörteln
Varje cigarett ökar risken för hjärnblödning

osv...osv...osv...i all oändlighet...

I motsats till vad du säger så skulle jag vilja påstå att debatten kring rökning inte alls är överdriven...faktum är ju att man bara finner mer och mer hur dåligt och skadligt rökning verkligen är...

Men jag skrev ju: "Man ska visserligen inte sticka under stol med att rökningen ökar risken för ett antal obehagliga och i många fall dödliga eller svårt handikappande sjukdomar [...]". Rökning är farligt, ja, men den faktiska faran är mindre än somliga vill göra gällande, i synnerhet om man i övrigt lever ett sunt liv.
2006-03-12, 01:00
Medlem
Citat:
Men jag skrev ju: "Man ska visserligen inte sticka under stol med att rökningen ökar risken för ett antal obehagliga och i många fall dödliga eller svårt handikappande sjukdomar [...]". Rökning är farligt, ja, men den faktiska faran är mindre än somliga vill göra gällande, i synnerhet om man i övrigt lever ett sunt liv.

Hur är den faktiska faran mindre?
2006-03-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dana
Hur är den faktiska faran mindre?

Den faktiskta faran är mindre än somliga vill göra gällande, d.v.s. alla dör inte av att röka, även om det finns de som påstår det.
2006-03-12, 18:40
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Den faktiskta faran är mindre än somliga vill göra gällande, d.v.s. alla dör inte av att röka, även om det finns de som påstår det.

Somliga?!? Jag har aldrig hört någon som säger att alla dör av att röka...

Däremot har jag hört att: Cigarettröken dödar hjärnceller
Forskare har funnit bevis för att rökning både dödar hjärnceller och hindrar befintliga celler att dela sig. Något som försämrar minne och inlärningsförmåga.

...
2006-03-13, 13:20
Medlem
Roligt med alla som röker för att de njuter av det

Kan ju inte ha varit så mycket njutning innan ni blev beroende, eller?
2006-03-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Somliga?!? Jag har aldrig hört någon som säger att alla dör av att röka...

Däremot har jag hört att: Cigarettröken dödar hjärnceller
Forskare har funnit bevis för att rökning både dödar hjärnceller och hindrar befintliga celler att dela sig. Något som försämrar minne och inlärningsförmåga.

...

Du har inte sett att det står "Rökning dödar" med stora svarta bokstäver på alla cigarettpaket? Rökning dödar betyder att man dör av att röka, vilket skiljer sig från "Rökning kan döda".

Citat:
Ursprungligen postat av hristo

Har du rökt överhuvudtaget? Klart det var en njutning från början, varför tror du folk blir beroende? Tänk på att det tar uppemot ett år av duktig rökning innan man får fysisk abstinens, gillade man det inte skulle man inte hålla på så mycket och länge att man blev beroende.
2006-03-14, 15:33
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:

Vissa röker för att det är häftigt och fastnar sedan när de lärt sig tycka om smaken.

En del börjar röka för att nikotinets verkan anses vara positiv. Och fastnar sedan på kombination rök/nikotin.

En del gillar förmodligen bara smaken, men detta gäller främst pipa/cigarr/cigarill. Glöm inte att sekundärröken både luktar och smakar betydligt värre än primärröken.

Hur fungerar det med kaffe, surströmming, öl och liknande som de flesta måste "lära" sig tycka om?
2006-03-15, 15:46
Medlem
Citat:
Du har inte sett att det står "Rökning dödar" med stora svarta bokstäver på alla cigarettpaket? Rökning dödar betyder att man dör av att röka, vilket skiljer sig från "Rökning kan döda".

Har du rökt överhuvudtaget? Klart det var en njutning från början, varför tror du folk blir beroende? Tänk på att det tar uppemot ett år av duktig rökning innan man får fysisk abstinens, gillade man det inte skulle man inte hålla på så mycket och länge att man blev beroende.

Har tagit ett bloss i hela mitt liv och höll på att hosta lungorna ur mig. Var det gott? NEJ!
2006-03-16, 20:33
Medlem
Citat:
Har tagit ett bloss i hela mitt liv och höll på att hosta lungorna ur mig. Var det gott? NEJ!

Okej, alla gillar det väl inte. Själv gillade jag dock både mitt första bloss och alla de efterföljande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in