2006-03-02, 22:44
Medlem
size_queens avatar
Vet inte ni rökare hur farligt det är? detta borde diskuteras. om ni nu som jag tror, missat detta, varför vaknar ni inte när ni ser andra människor som inte röker? kanske någon smart tanke bakom det?

eller liksom... varför röker ni?
2006-03-02, 22:50
Medlem
kurdiss avatar
Jag mår bra av det, jag njuter av det och jag vill göra det.

Gör du inget som är onyttigt? Äter du för mycket godis kanske?
2006-03-02, 22:51
Medlem
fnus avatar
Vissa röker för att de gillar det och tycker att fördelarna med att röka uppväger risken att dö eller få sjukdomar av sin rökning. Andra vill sluta men kan inte på grund av gamla vanor. Idag vet alla att det är farligt att röka. Eller liksom...vad trodde du?
2006-03-02, 23:27
Medlem
plask_boys avatar
Alla har väl sina orsaker, när jag va fjortis och rökte så var mitt mål att ensam förstöra ozonlagret
2006-03-03, 00:50
Medlem
Fattar inte ni icke-rökare att det inte är så farligt som ni tror?

Det har forskats mycket om rökningens hälsoeffekter och man har statistiskt etablerat några samband, varav det mest kända är ett samband mellan rökning och lungcancer. Nu är det dock så här med statistiska samband att det enda de säger är att inom en population är lungcancerfrekvensen så och så många gånger högre för rökare än för icke rökare. De säger ingenting om min personliga risk för att utveckla lungcancer. Cancer är i högsta grad en genetisk fråga.

Vidare talas det ofta tyst om att de flesta rökare som dör i rökrelaterade sjukdomar gör det vid relativt hög ålder. Det är med andra ord troligt att du, om du får cancer av att röka, får det vid en ålder när cancerrisken börjar öka markant även för ickerökare.

En annan sak som ickerökare föredrar att inte ta upp är miljöfaktorer och sociala faktorer. Att bo i en vanlig storstad kan ge hälsoeffekter motsvarande ett par cigaretter om dagen - att bo i vissa delar av Hongkong ska ge samma effekt som ett paket cigaretter om dagen. Lika lite diskuterar man sociala faktorer när man talar om rökares sjukdomar och livslängd. Den rökande populationen tillhör i snitt en lägre socialgrupp en den ickerökande. Således har rökare i allmänhet sämre ekonomi, sämre motionsvanor, sämre matvanor etc. Naturligtvis leder allt det här till sämre hälsa och kortare liv, och faktum är att ciggen nog är många fattiga människors minsta bekymmer, även rent hälsomässigt.

Man ska visserligen inte sticka under stol med att rökningen ökar risken för ett antal obehagliga och i många fall dödliga eller svårt handikappande sjukdomar, men man ska heller inte gå överstyr och börja ägna sig åt skrämselpropaganda. Faktum är att om du begränsar dig till att röka måttliga mängder och samtidigt sköter dina mat- och motionsvanor så har du goda möjlligheter till ett långt och hälsosamt liv - med tobaken som din följeslagare.
2006-03-03, 16:33
Medlem
Claritys avatar
jag röker (mest cigarill, joint, cigarr) för att det är så underbart gott och jag tänker aldrig sluta med det.
När man har käkat en stor hamburgare så finns det inget i världen som slår en cigarr!
2006-03-03, 16:49
Medlem
Frëdrishs avatar
Njutning. Jag röker pipa för att det är en sådan ofattbar njutning att slå sig ner med, säg, en bra bok, sin pipa och någon god, passande tobak. Tobak är förbannat gott. Och det kan PK-maffian ALDRIG ta ifrån mig!
2006-03-03, 19:28
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Hur skulle man kunna missa tobakens nackdelar när samhället tar varenda chans att mula in det i ansiktet på en? Rökförbud någon? Feta texter på ciggpacketen?
Folk är oförstående för de vet inte bättre och jag talar inte om rökare. Varför man inte slutar? Man är beredd på att ta riskerna, man är inte så långsiktig i sitt tänkande, man är beroende.
Jag vill sluta men det är inte lätt (förr eller senare så men för tillfället har jag andra demoner att ta itu med), både psykiskt och fysiskt är det påfrestande. Det är ändå en drog vi talar om men folk verkar inte riktigt lägga det på minnet.
2006-03-03, 21:21
Medlem
Lambis avatar
Jag röker endast för att det ger mig njutning. Jag tänker faktiskt inte på hjärt- och kärlsjukdomar, eller några andra för den delen heller.
2006-03-03, 21:42
Medlem
size_queens avatar
faktum är att jag röker själv till och från och jag är ju lika medveten som vem som helst om hu farligt/inte farligt det är. jag ville mest höra hur ni försvarar erat bruk av tobak.
hoppas ni inte tog för illa upp dudes and dudettes

*puff puff*
2006-03-04, 21:43
Medlem
Claritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av size_queen
faktum är att jag röker själv till och från och jag är ju lika medveten som vem som helst om hu farligt/inte farligt det är. jag ville mest höra hur ni försvarar erat bruk av tobak.
hoppas ni inte tog för illa upp dudes and dudettes

*puff puff*
"jag ville mest höra hur ni försvarar erat bruk av tobak. "
Ja vad kan man säga?
Det är gott

Dessutom så röker jag ~1-2 gånger i veckan. Alltså ingen stor-rökare.
Röker när jag känner för det, inte direkt för att jag känner att jag måste, utan
för att jag gillar det.
Som sagt, Independence Corons, Half Corona (etc) + en brasa + en bra bok = Pjåår pleasure!
2006-03-04, 23:20
Medlem
Med cigarrer slipper man ju pappret.

Nu drygt ett år efter det jag slutade röka kan jag inte fatta varför jag inte gjorde det tidigare för.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in